Wie wil een persbericht schrijven en wie durft dat door mij te laten redigeren?
Dat vroeg ik aan de lezers van mijn wekelijkse pubiciteitsmail.

Dat heb ik geweten.

Mijn mailbox stroomde vol met persberichten over:

  • Workshops
  • Concerten
  • Een nieuw radiostation
  • Coaching
  • Blogs
  • (Kinder)boeken
  • Juridische hulp
  • Arbeidsconflicten
  • En nog veel meer

Het was moeilijk om daar een keuze uit te maken.

Uiteindelijk koos ik voor een persbericht waaraan ik veel kon verbeteren. Als tegenhanger selecteerde ik een persbericht dat al bijna perfect was.

Het lezen en redigeren van het eerste persbericht kostte me anderhalf uur.
Daar heeft geen enkele verslaggever de tijd of het geduld voor.

Voor het tweede persbericht had ik maar vijf minuten nodig.
Je mag raden welk persbericht een journalist dan kiest.

Een goed persbericht schrijven is nog niet zo makkelijk

Hieronder een persbericht waar de schrijver nog wat aan moet schaven:

Waar liep ik tegenaan?

Kop:
Gezien? De nieuwe TV-serie ‘Als de dijken breken…’

In deze kop staat geen nieuws. Er wordt alleen een vraag gesteld: of ik de nieuwe serie heb gezien. Zo’n kop verleidt een verslaggever niet.

Ik heb geen idee wat ik hier voor me heb. Er staat persbericht boven, maar het voldoet niet aan de opmaak van een persbericht. En de kop roept alleen maar meer vragen op. Waar gaat dit over? Is het een opiniestuk? Of is het een recensie over het televisieprogramma Als de dijken breken…?

Geen idee.

Als ik nog op de redactie zou werken, zou ik een mail met deze kop niet eens openen. Het zou rechtstreeks in de prullenbak belanden.

Als publiciteitscoach heb ik meer geduld. Misschien maakt de intro (de eerste alinea) alles duidelijk. Daar hoort immers een samenvatting te staan van het belangrijkste nieuws.

Intro:
Afgelopen zaterdagavond was weer de EO TV-serie over een watersnoodramp aan de Noordzeekust, met dramatische beelden, die doen geloven dat zo’n ramp elk moment weer kan plaats vinden. Niet best voor die mensen die watersnoodramp in 1953, aan de lijve hebben ondervonden, zij zullen deze TV-serie met gemengde gevoelens ontvangen.

Helaas. In deze alinea staat ook geen nieuws. Ik raak in verwarring. Wil de schrijver iets zeggen over de televisie-serie? Of over de Watersnoodramp van 1953? Of gaat dit stuk over trauma’s na een natuurramp?

Als je een goed persbericht wil schrijven zet je de 5 W’s vooraan

Dus wie, wat, waar, waarom en wanneer. Dat zijn de belangrijkste dingen die een verslaggever wil weten.

Deze vijf W’S staan niet in de intro van dit voorbeeld.
Geen journalist leest nu nog verder.

Maar ik wel, want ik heb beloofd dat ik vandaag twee persberichten redigeer.

1e alinea na de intro:
Voor de Werkgroep Visie 3000 is deze serie welkom, omdat deze Werkgroep als sinds 1981, zich bezig houdt met overstromings gevaar aan de Noordzeekust. Op 9 januari in dat jaar werd op de televisie het gevaar uitgelegd onder het motto, “ Nederland zakt en de zeespiegel stijgt.” Ook heeft de Werkgroep toen een plan laten zien voor de bescherming van de Nederlandse Noordzeekust.

De Werkgroep Visie 3000 houdt zich blijkbaar bezig met overstromingsgevaar. Maar wat heeft dat met die tv-serie te maken? Is de schrijver misschien lid van die werkgroep? Ik heb alweer geen idee.

Bovendien zijn dit feiten uit 1981. Oud nieuws dus. Bejaard nieuws zelfs. Daar zit een krant niet op te wachten.

2e alinea na de intro:
De Werkgroep heeft ook deelgenomen aan het begin van de Deltacommissie, die gehouden werd in het Postmuseum aan de Zeeweg, Den Haag in 2007. Ex-minister Cees Veerman was de voorzitter, die over de nieuwe plannen met de Hexagon bouwmodulen, het volgende zei: “Mooi en goed plan, maar er moet echt een “reusen” ramp gebeuren voordat zij in Den Haag* wakker worden.” (*de ministerraad.) Nog elk jaar is er een Deltacongres over de waterhuishouding in/om Nederland.

Die werkgroep is blijkbaar belangrijk. Maar ook hier: dat nieuws is ver over de datum.

Waarom voert de schrijver dit allemaal op?

3e en 4e alinea na de intro
De plannen van de Werkgroep zijn; een dijk, 30 meter hoog boven de waterspiegel, voor de kusten van Belgie, Nederland, Duitsland en Denemarken. Ruim 40 km uit de kust en uit het zicht, vanaf de vaste wal. De breedte is verschillend, van 1 tot 10 km, daar komen dan ook veel beschermende natuurgebieden, met schorren en slikken. 14x groter dan het bestaande Waddengebied.

Naast de beschermende functie van de dijk, is de gehele dijk een grootte groene energiebron, met duizenden windturbines, waterkrachtcentrales, zonnepanelencentrales en biogascentrales ea. Dus geen horizon-vervuilende 150 mtr hoge windmolens op het vaste land. De opbrengst aan groene energie is ruim voldoende voor half Europa…

Ik ben aan het eind van het persbericht en ik weet nog steeds niet waarom de schrijver de moeite heeft genomen om dit stuk te sturen. Ik vraag mij af of hij het zelf weet, want hij eindigt met puntje, puntje, puntje.  Nu is … aan het eind van een tekst nooit handig, maar in persberichten is het gebruik van … helemaal taboe.

Bovendien voldoet de structuur niet aan de vaste opbouw van een persbericht

Om het journalisten zo makkelijk mogelijk te maken, bestaat er een vaste opbouw voor een persbericht. Dan kan een verslaggever snel zien of het nieuws relevant is voor zijn of haar medium. Dit voorbeeld heeft geen structuur. Het is één blok tekst.

Dat is alweer een reden voor een journalist om niet door te lezen. Zonde van de moeite. Als je een persbericht gaat schrijven, dan kun je die vaste opbouw gemakkelijk overnemen uit een voorbeeld persbericht.

Onderaan een persbericht staat normaal de noot voor de redactie

Ook die noot voor de redactie ontbreekt hier. In plaats daarvan staat er een link naar een website. Die leidt naar de site van Hexagon Vision 3000.  Volgens de site is dat een stichting in oprichting, die het gebruik van hexagonblokken wil stimuleren.

Maar wat zijn hexagonblokken eigenlijk? En wat hebben ze met de watersnood en dijken te maken?

Ik bekijk elke bladzijde op de site en ontdek een filmpje over hexagonblokken. Na tien minuten begrijp ik dat het bouwelementen zijn. Ik zie nu ook wat dat te maken heeft met watersnood en dijken: Onno Hoekstra heeft een commercieel belang bij de plannen om een grote waterkering te bouwen. De bouwstenen die hij heeft ontwikkeld, zijn ideaal bij de constructie van al die dijken.

Dit is mijn versie of interpretatie van het persbericht:

 

Maar wat is de kans dat een redactie dit persbericht zal plaatsen?

Onno heeft de tv-serie gebruikt als invalshoek om de discussie over dijkverzwaring aan te zwengelen. Best slim, al denk ik niet dat redacties die invalshoek nieuwswaardig genoeg vinden.

Maar op een dag met weinig ander nieuws lukt het misschien. Zoiets kun je proberen in de komkommertijd. Maar dan moet het persbericht anders. De kop moet pakkender en duidelijker en in de intro moet meteen duidelijk zijn waar het bericht over gaat.

Nu kost het een verslaggever anderhalf uur om er iets nieuwswaardigs van te maken. En dan moet hij ook nog raden naar Onno’s bedoeling. Zo’n risico kun je niet lopen als je iets naar de krant stuurt. Stel je voor dat een verslaggever er iets heel anders van maakt dan je zelf wilt zeggen.

In dit geval kun je beter geen persbericht, maar een opiniestuk naar de krant sturen. Met een goed opiniestuk kun je je mening over een maatschappelijk probleem in de media naar voren brengen en een brede, algemene discussie opstarten. Daarom schrijf ik volgende week een blog over opiniestukken. Daarmee bereik je soms meer dan met een persbericht.

Dat je een persbericht schrijven kunt leren, blijkt uit het tweede voorbeeld

Het is geschreven door van Daniëlle Heemskerk van Bureau Body Positive uit Breda. Het is voor de regionale, Brabantsekrant BN De Stem. In de begeleidende mail schrijft ze: ‘In de bijlage vind je mijn eerste en enige persbericht, dat ik zo goed en kwaad als het ging heb opgesteld met behulp van de tips in je blogs. Ik vond het niet makkelijk.’

Ik vind het een geslaagde eerste poging. Daniëlle heeft alle tips die ik ooit heb gegeven, toegepast in dit persbericht:

Ik heb slechts een paar kleine suggesties.

De kop:

Dit lijkt me duidelijker en pakkender:

Body Positive uit Breda ontwikkelt gratis online training tegen afvallen:
‘Laat je niet gek maken door de calorieën in een cupcake’

De intro:
Het nieuws is hier dat Body Positive een gratis online training aanbiedt. Die zin over de gratis training moet dus verder naar voren.

De andere alinea’s:
Er staan links in naar onderzoeken. Perfect.
Dat maakt een persbericht geloofwaardig en zo kunnen journalisten beweringen en bronnen makkelijk controleren.
Leuk en slim dat Danielle zichzelf citeert. Dat maakt het persbericht levendig.

Tussenkopjes:
Die staan niet in het persbericht. Beter is om er één toe te voegen die de nieuwsgierigheid prikkelt.

Fotobijschrift:
De tekst bij een foto is erg belangrijk. Niet iedereen leest de artikelen, maar iedereen leest wel de fotobijschriften. Schrijf daarom altijd zelf een voorstel voor het bijschrift.

Het persbericht van Body Positive kun je zó versturen

Het is goed.

Dat moet ook wel, want afvallen is voor journalisten geen sexy onderwerp. Er is al zo veel en zo vaak over geschreven dat je echt moet opvallen om daarmee de aandacht te trekken.

Met zo’n professioneel persbericht maakt Daniëlle wel een kans. Zeker omdat ze geen producten probeert te verkopen, maar in plaats daarvan een gratis online cursus aanbiedt.

Als het persbericht niet wordt geplaatst, kan Daniëlle dezelfde techniek toepassen als Onno Hoekstra hierboven. Omdat ze een afwijkende mening heeft over lijnen en afvallen, kan ze een opiniestuk schrijven. Daarover volgende week meer.

Wil je nog meer voorbeelden zien van persberichten die ik heb geredigeerd? Lees dan:
Wat vindt een verslaggever nou echt van jouw persbericht? Drie voorbeelden.

 

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

 

 

3 gedachten over “Een goed persbericht schrijven? Met deze tips lukt het

  • Pingback: Sander Kop Portfolio

  • 16 december 2016 om 17:41
    Permalink

    Hé Nicky!
    Dank je wel voor het selecteren van mijn persbericht, wat onwijs leuk! Ik heb er weer wat van opgestoken. Dank je wel voor de tips en de feedback.

    Fijn om te lezen dat ik het zo slecht nog niet heb gedaan. Kun je nagaan hoe veel je zelf al kunt doen met behulp van jouw artikelen, ebook en tips.

    Je suggestie voor de kop vind ik ook heel handig. Ik durfde eerst namelijk niet de online training als onderwerp in de kop op te nemen, omdat ik bang was dat het te commercieel zou zijn, en te weinig nieuwswaarde zou hebben. Ik snap nu dat ik de lezer (en dus de journalist) daarmee mogelijk juist op het verkeerde been zet.

    Ik ga er veder mee aan de slag!

    Beantwoorden
    • 21 december 2016 om 14:05
      Permalink

      Dank je wel. Wat leuk om hier jouw reactie te lezen Danielle. Ik hoor graag van je of je persbericht ook nog iets heeft opgeleverd.

      Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.