Je hebt nieuws en je persbericht is klaar. Je kunt nu op de verzendknop drukken en afwachten. Je kunt ook proberen je kans op plaatsing van je persbericht behoorlijk te vergroten door je persbericht op de juiste manier te verspreiden en op een goede manier aan te leveren. Het is tenslotte het doel van een persbericht om het ook gepubliceerd te krijgen. Effectief en professioneel een persbericht versturen doe je met de volgende tips:
1. Besteed aandacht aan de titel van het persbericht
Een pakkende kop zorgt ervoor dat journalisten nieuwsgierig worden en op je bericht klikken. Het is dus een goed idee om te leren hoe je een goede titel voor een persbericht schrijft.
Hou je vooral ook aan de opmaak van je persbericht. De opening van je persbericht is altijd een intro met de vijf W’s (wie, wat, waar, waarom en waartoe of hoe). Een voorbeeld voor een opening van je persbericht vind je hier. Als je interessante dingen aan je nieuws kunt koppelen, doe dat dan. Houd het wel kort. Ergens tussen de 150 en hooguit 500 woorden is prima.
Om je een idee te geven: dit artikel is 925 woorden lang. De ideale lengte van jouw persbericht is ongeveer de helft van dit stuk.
2. Kies de goede dag om te proberen je persbericht te verspreiden
Dat is vooral belangrijk voor nieuws dat in de toekomst plaatsvindt, bijvoorbeeld de opening van je nieuwe zaak. Het is belangrijk dat een bericht hierover niet te ver van tevoren in de krant komt. Lezers zijn de aankondiging anders alweer vergeten tegen de tijd dat het evenement plaatsvindt. Vaak is het mooi als je de week voorafgaand aan je evenement een bericht in de krant kunt krijgen. Daarvoor moet je het persbericht ongeveer anderhalve week voor het evenement versturen. Maar pas op, als er geen ruimte is in de krant, dan plaatst een redactie je bericht niet.
Daarom kun je beter even contact opnemen met de redactie als je je persbericht wilt verspreiden. Je kunt dan vragen wanneer zij jouw tekst het liefst willen ontvangen. Voor elke krant is dat namelijk anders. Nog beter is het als je vantevoren al wat onderzoek doet naar de verschillende media die jouw persbericht eventueel willen plaatsen. Je kunt dan een eigen perslijst maken waarin je ook de ‘deadline’ (zie hieronder) opneemt.
3. Houd je aan de deadline als je een persbericht moet aanleveren
Een krant heeft te maken met een zogenaamde ‘deadline’. Dat is het moment waarop alle tekst klaar moet zijn, omdat het op tijd naar de drukker moet. Een absolute sluitingsdatum en –tijd dus. Na die tijd kun je echt niets meer in die editie van de krant krijgen. Houd je daarom aan die deadline. Via internet kun je de deadline vaak wel opzoeken. Kun je het niet vinden? Bel dan even naar de redactie en vraag ernaar.
4. Je persbericht naar de juiste persoon versturen
In het colofon van de krant en op internet is uit te vinden welke redacteur of verslaggever verantwoordelijk is voor een bepaalde rubriek in de krant. Een bericht over het F1-voetbalteam van je zoon gaat naar de sportredactie. Als je een nieuwe schoenenzaak opent is dat meer iets voor de zakelijke redactie of de stadsredactie. De aankondiging van een feestweek in het dorp valt onder de streek- of regioredactie.
Je kunt ook hiervoor telefonisch contact opnemen met het algemene nummer van de redactie om dit uit te zoeken. Verslaggevers zijn gewoon mensen die je kunt bellen als je een vraag hebt.
5. Bel met de redactie
Als je weet welke redacteur je moet hebben, kun je telefonisch de komst van je persbericht aankondigen. De krant kan dan in de planning rekening houden met jouw bericht. Zeker als je een langer verhaal of een foto wilt plaatsen, kan dit erg handig zijn. Soms vindt een redacteur jouw nieuws zo leuk dat hij er een langer artikel van maakt dan je verwacht.
Als je een erg leuk gesprek hebt, kan de verslaggever zelfs besluiten op je evenement te komen en een verslag te schrijven. Dan kun je rekenen op twee keer gratis publiciteit: een aankondiging en een verslag achteraf. Misschien zelfs met foto. Als er geen verslaggever komt, kun je ook zelf een verslag schrijven, je weet maar nooit.
Bovendien maakt persoonlijk contact met een redacteur het volgende keer makkelijker om iets in de krant te krijgen. Je kent daar nu al iemand.
6. Schrijf een begeleidend briefje
Boven het persbericht kun je wat aanvullende informatie geven. Je kunt de redacteur persoonlijk uitnodigen om bij jouw evenement te komen kijken en een verslagje te schrijven.
Je kunt ook een suggestie voor een mooi foto-moment doen. Als de burgemeester een rondje op een step over de nieuwe skeelerbaan rijdt om deze officieel te openen dan levert dat een leuke foto op. Vermeld in zo’n geval altijd de tijd waarop dit plaatsvindt. De foto’s worden meestal gemaakt door een fotograaf en niet door de verslaggever.
De verslaggever moet de fotograaf kunnen vertellen hoe laat hij zijn foto kan maken.
7. Stuur een goede foto mee als je een persbericht aanlevert
Goed betekent in dit geval dat het vooral een duidelijke, scherpe foto moet zijn. Die foto hoeft niet gemaakt te zijn met een dure camera. Tegenwoordig is de kwaliteit van een afbeelding van je mobieltje goed genoeg. Niemand garandeert dat de krant die foto ook plaatst. Als het een mooie foto is en er is nog wat ruimte in de krant, dan zullen ze het zeker doen. Je bericht valt daardoor nog meer op en meer mensen lezen een verhaal waar een foto bij staat.
Als je zelf geen foto’s hebt, dan zijn er sites waar je gratis rechtenvrije foto’s kunt downloaden.
8. Lees je persbericht na op spelfouten
Hoe vollediger en netter je je tekst aanlevert, hoe professioneler je overkomt en hoe groter de kans dat je bericht in de krant komt. Als het slecht is geschreven met veel grammatica- en spelfouten dan kort de redactie het waarschijnlijk behoorlijk in. Als je moeite hebt met spelling vraag dan iemand met een taalknobbel om het even voor je door te lezen.
9. Gebruik geen bijlagen
Je persbericht en de foto’s kun je het beste in één document versturen. Zet liever niets in een bijlage, maar gebruik links naar achtergrondinformatie en dergelijke. Maak alles zo overzichtelijk mogelijk. De journalist ziet dan bij het openen van de mail direct waar jouw bericht over gaat, hoe lang het is en of je een goede foto hebt.
Informatie in een bijlage wordt snel over het hoofd gezien.
10. Houd het persoonlijk
Doe moeite om de naam van de redacteur te achterhalen. Stuur het bericht dan rechtstreeks naar die persoon en niet naar het algemene mailadres van de redactie. Spreek de redacteur persoonlijk en met z’n naam aan. Dit betekent dat je het persbericht dus het beste naar elke redactie apart kunt versturen met een aangepast kort berichtje.
Als je je persbericht toch tegelijkertijd aan meerdere kranten stuurt, zorg dan dat de ontvanger dat niet kan zien. Een krant is graag de eerste en de enige met een nieuwtje.
Met deze 10 tips maak je een professionele indruk als je je persbericht gaat verspreiden. Journalisten willen dan in de toekomst graag nog eens met je samenwerken.
Zou je het liefst morgen al in de krant staan?
Dan is dit boek iets voor jou.
Dit is geen doorsnee managementboek. Dit boek is anders. En anders zijn is een belangrijke voorwaarde als je op zoek bent naar media-aandacht en gratis publiciteit.
Veel boeken over free publicity zijn zo schandalig serieus. Ze gaan over media-strategieën, pers-databanken en het media-landschap. Dat is allemaal heel nuttig, maar eerlijk is eerlijk, het is ook vreselijk saai. En de zoektocht naar gratis publiciteit is juist een uitdagend avontuur.
Daarom heeft dit boek maar één theoretisch hoofdstuk en verder staan er alleen maar praktische tips en leuke anekdotes in. Je kunt er meteen mee aan de slag en je kunt zelfs morgen al op de voorpagina van de krant staan.
E-book voor €9,97 euro direct beschikbaar
Het e-book kun je meteen bestellen en downloaden voor €9,97 euro. Je kunt er dan meteen in beginnen. Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-boek koopt bij Bol.com bijvoorbeeld. Je kunt het lezen op e-readers. Als je het wilt lezen op een Ipad, tablet of computer heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.
Vul hier je emailadres in (je kunt ook je factuurgegevens invullen als je het bonnetje in je boekhouding wilt stoppen):
Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-book koopt bij Bol.com. Je kunt het lezen op alle e-readers. Als je het boek wilt lezen op een Ipad, tablet of computer dan heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Dat lijkt ingewikkeld, maar die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.
Recencies
Het boek leest echt vlot. Ik had geen enkel moment in het boek waarop ik dacht ‘dit is saai’. De auteur voegt heel vaak leuke verhalen toe (die trouwens echt gebeurd zijn). Nicky laat niet alleen de goede voorbeelden zien maar ook voorbeelden waarbij er iets is fout gelopen. Verhalen van Nicky zelf komen ook in het boek voor. Ik had eigenlijk niet verwacht dat een boek met tips ook gewoon grappig en leuk kan zijn en dat je op sommige momenten zelfs een beetje meeleeft met de auteur alsof je een roman aan het lezen bent.
Uit de review van mijn boek van Jana op haar blog FitSix.
Gratis opvallen is opvallend eenvoudig met de praktische adviezen die Nicky Corts je in dit vlot leesbare boek aanreikt. Snel lezen dus en dan direct aan de slag!
Jos Burgers, spreker en bestsellerauteur van marketingboeken
Ik moest hardop lachen, al vanaf de eerste bladzijde. Maar ik voel me ook zo begrepen, want Nicky beschrijft exact wat ik meemaak: van mijn angst om zichtbaar te zijn tot mijn droom om te wereld te bereiken. Ze daagt me uit en al lezende zie ik het mezelf ook doen!
Divera van der Elst, dé coach voor beginnende coaches
Dit boek is exact zoals ik dat van Nicky verwachtte; scherp, met humor en heerlijk praktisch. Ook als je jezelf nog niet kunt visualiseren als mediaster, zullen haar 50 tips jou gegarandeerd helpen om free publicity in te zetten als effectieve marketingtool voor je bedrijf.
Veronique Prins, businesscoach bij Je zaak voor Elkaar
Dit is geen gortdroog managementboek of super saaie handleiding. Je wilt eigenlijk tijdens het lezen al direct aan de slag. De tips zijn duidelijk, direct uitvoerbaar en motiverend. Het voelde alsof Nicky met me in gesprek was. Ik ben helemaal enthousiast geworden. Een uitkomst voor elke ondernemer/ZZP’er.
Hetty Termaat-Steenbergen van Jouw ouders, mijn zorg, begeleiding thuis bij mensen met dementie
In de media komen leek me een onmogelijke taak, want ik had geen idee hoe de mediawereld in elkaar zit. Dit boek geeft je niet alleen de PIN-code voor gratis publiciteit, maar geeft je ook inzicht in hoe de media werken. Wanneer je deze stappen en tips toepast, gaat het gewoon lukken.
Monica ten Hoove, Financieel Huishoudster
Eigenlijk kende ik als ex-journalist al die tips wel. Nou ja, bijna allemaal. Maar ik dacht dat media-aandacht voor mij als ondernemer niet was weggelegd. Dit boek heeft me de ogen geopend: free publicity is echt voor iedereen. Ook voor mij.
Leonore Noorduyn, schrijfcoach en tekstschrijfster bij De Schrijfster
Ideaal voor beginnende ondernemers om deze skills onder de knie te krijgen. Maar ook een prettige opfrisbeurt voor elke brand & communicatie specialist om er op een originele manier weer even aan herinnerd te worden dat de sleutel tot succes niets te maken heeft met een grote zak geld.
Monique Ruesink, brand & communicatiemanager bij WeeRide Europe B.V.
Het lekker lezende boek van Nicky Corts geeft praktisch tips en vooral do en don'ts om gratis exposure te krijgen. Het motiveert, inspireert en legt helder uit hoe en ook wanneer je wat moet doen.
Klaziena Waerts, Craving Watchers
Direct aan de slag voor €9,97 euro?