Je hebt nieuws en je persbericht is klaar. Je kunt nu op de verzendknop drukken en afwachten. Je kunt ook proberen je kans op plaatsing van je persbericht behoorlijk te vergroten. Het is tenslotte het doel van een persbericht om het ook gepubliceerd te krijgen. Effectief en professioneel een persbericht schrijven en verspreiden doe je met de volgende tips:

1. Besteed aandacht aan de titel van het persbericht

Een pakkende kop zorgt ervoor dat journalisten nieuwsgierig worden en op je bericht klikken. Het is dus een goed idee om te leren hoe je een goede titel voor een persbericht schrijft.

Hou je vooral ook aan de opmaak van je persbericht. De opening van je persbericht is altijd een intro met de vijf W’s (wie, wat, waar, waarom en waartoe of hoe). Een voorbeeld voor een opening van je persbericht vind je hier. Als je interessante dingen aan je nieuws kunt koppelen, doe dat dan. Houd het wel kort. Ergens tussen de 150 en hooguit 500 woorden is prima.

Om je een idee te geven: dit artikel is 925 woorden lang. De ideale lengte van jouw persbericht is ongeveer de helft van dit stuk.

2. Kies de goede dag om te proberen je persbericht te verspreiden

Dat is vooral belangrijk voor nieuws dat in de toekomst plaatsvindt, bijvoorbeeld de opening van je nieuwe zaak. Het is belangrijk dat een bericht hierover niet te ver van tevoren in de krant komt. Lezers zijn de aankondiging anders alweer vergeten tegen de tijd dat het evenement plaatsvindt. Vaak is het mooi als je de week voorafgaand aan je evenement een bericht in de krant kunt krijgen. Daarvoor moet je het persbericht ongeveer anderhalve week voor het evenement versturen. Maar pas op, als er geen ruimte is in de krant, dan plaatst een redactie je bericht niet.

Daarom kun je beter even contact opnemen met de redactie als je je persbericht wilt verspreiden. Je kunt dan vragen wanneer zij jouw tekst het liefst willen ontvangen. Voor elke krant is dat namelijk anders. Nog beter is het als je vantevoren al wat onderzoek doet naar de verschillende media die jouw persbericht eventueel willen plaatsen. Je kunt dan een eigen perslijst maken waarin je ook de ‘deadline’ (zie hieronder) opneemt.

3. Houd je aan de deadline

Een krant heeft te maken met een zogenaamde ‘deadline’. Dat is het moment waarop alle tekst klaar moet zijn, omdat het op tijd naar de drukker moet. Een absolute sluitingsdatum en –tijd dus. Na die tijd kun je echt niets meer in die editie van de krant krijgen. Houd je daarom aan die deadline. Via internet kun je de deadline vaak wel opzoeken. Kun je het niet vinden? Bel dan even naar de redactie en vraag ernaar.

4. Stuur je persbericht naar de juiste persoon

In het colofon van de krant en op internet is uit te vinden welke redacteur of verslaggever verantwoordelijk is voor een bepaalde rubriek in de krant. Een bericht over het F1-voetbalteam van je zoon gaat naar de sportredactie. Als je een nieuwe schoenenzaak opent is dat meer iets voor de zakelijke redactie of de stadsredactie. De aankondiging van een feestweek in het dorp valt onder de streek- of regioredactie.

Je kunt ook hiervoor telefonisch contact opnemen met het algemene nummer van de redactie om dit uit te zoeken. Verslaggevers zijn gewoon mensen die je kunt bellen als je een vraag hebt.

5. Bel met de redactie

Als je weet welke redacteur je moet hebben, kun je telefonisch de komst van je persbericht aankondigen. De krant kan dan in de planning rekening houden met jouw bericht. Zeker als je een langer verhaal of een foto wilt plaatsen, kan dit erg handig zijn. Soms vindt een redacteur jouw nieuws zo leuk dat hij er een langer artikel van maakt dan je verwacht.

Als je een erg leuk gesprek hebt, kan de verslaggever zelfs besluiten op je evenement te komen en een verslag te schrijven. Dan kun je rekenen op twee keer gratis publiciteit: een aankondiging en een verslag achteraf. Misschien zelfs met foto. Als er geen verslaggever komt, kun je ook zelf een verslag schrijven, je weet maar nooit.

Bovendien maakt persoonlijk contact met een redacteur het volgende keer makkelijker om iets in de krant te krijgen. Je kent daar nu al iemand.

 6. Schrijf een begeleidend briefje

Boven het persbericht kun je wat aanvullende informatie geven. Je kunt de redacteur persoonlijk uitnodigen om bij jouw evenement te komen kijken en een verslagje te schrijven.

Je kunt ook een suggestie voor een mooi foto-moment doen. Als de burgemeester een rondje op een step over de nieuwe skeelerbaan rijdt om deze officieel te openen dan levert dat een leuke foto op. Vermeld in zo’n geval altijd de tijd waarop dit plaatsvindt. De foto’s worden meestal gemaakt door een fotograaf en niet door de verslaggever.

De verslaggever moet de fotograaf kunnen vertellen hoe laat hij zijn foto kan maken.

7. Stuur een goede foto mee

Goed betekent in dit geval dat het vooral een duidelijke, scherpe foto moet zijn. Die foto hoeft niet gemaakt te zijn met een dure camera. Tegenwoordig is de kwaliteit van een afbeelding van je mobieltje goed genoeg. Niemand garandeert dat de krant die foto ook plaatst. Als het een mooie foto is en er is nog wat ruimte in de krant, dan zullen ze het zeker doen. Je bericht valt daardoor nog meer op en meer mensen lezen een verhaal waar een foto bij staat.

Als je zelf geen foto’s hebt, dan zijn er sites waar je gratis rechtenvrije foto’s kunt downloaden.

8. Lees je persbericht na op spelfouten

Hoe vollediger en netter je je tekst aanlevert, hoe professioneler je overkomt en hoe groter de kans dat je bericht in de krant komt. Als het slecht is geschreven met veel grammatica- en spelfouten dan kort de redactie het waarschijnlijk behoorlijk in. Als je moeite hebt met spelling vraag dan iemand met een taalknobbel om het even voor je door te lezen.

9. Gebruik geen bijlagen

Je persbericht en de foto’s kun je het beste in één document versturen. Zet liever niets in een bijlage. Maak alles zo overzichtelijk mogelijk. De journalist ziet dan bij het openen van de mail direct waar jouw bericht over gaat, hoe lang het is en of je een goede foto hebt.

Informatie in een bijlage wordt snel over het hoofd gezien.

10. Houd het persoonlijk

Doe moeite om de naam van de redacteur te achterhalen. Stuur het bericht dan rechtstreeks naar die persoon en niet naar het algemene mailadres van de redactie. Spreek de redacteur persoonlijk en met z’n naam aan. Dit betekent dat je het persbericht dus het beste naar elke redactie apart kunt versturen met een aangepast kort berichtje.

Als je je persbericht toch tegelijkertijd aan meerdere kranten stuurt, zorg dan dat de ontvanger dat niet kan zien. Een krant is graag de eerste en de enige met een nieuwtje.

Met deze 10 tips maak je een professionele indruk als je je persbericht gaat verspreiden. Journalisten willen dan in de toekomst graag nog eens met je samenwerken.

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *