Fotografie: Wauw Factory

‘We hebben zojuist 25.000 euro opgehaald met een actie onder onze klanten’, zegt Peter. Hij schenkt een mok vol kruidenthee uit een thermoskan.
Ik roer een klontje rietsuiker door mijn biologische koffie en kijk op. ‘Dat is veel.’
‘Onze klanten lenen ons geld, zodat we binnenkort onze producten in heel Nederland kunnen leveren’, zegt Lambertus. Hij zet zijn ellebogen op de lange, steigerhouten tafel en wrijft over z’n baard.
Peter ploft naast me op een rieten stoel. ‘We willen tussen de 75.000 en 150.000 euro ophalen in 30 dagen. Als het zo doorgaat halen we dat makkelijk.’
De telefoon rinkelt. Peter grijnst. ‘Ok, de teller staat nu op 35.000.’

Normaal spreek ik nooit op locatie af, want ik werk via Skype, maar met Peter en Lambertus is dat anders. We zijn namelijk een perfecte match. Ik ben biologisch boerin en publiciteitscoach. Peter en Lambertus zijn twee boerenzoons die media-aandacht willen voor hun biologische webwinkel Hofweb. Een initiatief waarmee ze producten rechtstreeks van het land op het aanrecht van de klant laten belanden.

En ik ben maar wat blij dat ik voor één keer heb besloten het gesprek bij de klanten te voeren. Want tijdens ons gesprek checkt Peter regelmatig het bedrag van de customer funding en dat loopt op tot 60.000 euro in slechts een paar uur tijd.

Peter en Lambertus zijn verbijsterd, net als ik

Onze afspraak was bedoeld als introductie voor mijn coachingstraject, maar ik besef dat we direct in actie moeten komen. Deze jongens zitten op een goudmijn. Hun klanten lenen ze in no-time een berg geld. En verder zijn deze slimme, ondernemende boerenjongens gewoon hot. Niet zoals Marc van Boer Zoekt Vrouw, ook al zien ze er net zo goed uit. Nee. Peter en Lambertus bulken van nieuwswaarde. En ze hebben het zelf nauwelijks door.

Het Facebookfilmpje Hofweb waarin ze om een lening vragen, werd deze week maar liefst ruim 5600 keer bekeken en 80 keer gedeeld.

De video leverde Hofweb vorige week 190.000 euro, een succesvolle facebookcampagne èn media-aandacht op.

En dat allemaal binnen 36 uur.

Hoe komt het dat hun actie zo’n succes is?

Daarvoor kan ik wel een paar redenen verzinnen:

• Allereerst leveren Lambertus en Peter een goed product waar behoefte aan is:
    Ze leveren een eerlijk product voor een eerlijke prijs rechtstreeks vanaf de boer op het aanrecht van de klant. Snel gemakkelijk, vers en veilig.
  • Ze hebben een duidelijke missie en dragen die ook uit:
    Een eerlijke prijs is nodig om op een verantwoorde manier voedsel te kunnen verbouwen. De consument betaalt bij Hofweb een eerlijke prijs en de boer ontvangt een eerlijke prijs.
  • Ze vertellen met passie over hun werk
    Lambertus legt uit: ‘Meer dan eens voelen wij de kracht van verenigd te zijn. Aan de ene kant onze boeren met hun prachtige producten, aan de andere kant onze klanten, die niet alleen boodschappen afnemen, maar ook bereid zijn om in een duurzame voedselketen te investeren.’
  • Ze hebben een band opgebouwd met hun klanten en leveranciers:
    Dat blijkt uit het overweldigende succes van de actie en de reacties op Facebook

En waarom is dat interessant voor de media?

Voor media-aandacht moet je boodschap voldoen aan een paar criteria: het 5A-model.

Actualiteit
Hun actie is hartstikke actueel. Op het moment dat we het persbericht versturen hebben de jongens net hun actie stopgezet omdat ze al 40.000 euro meer hebben opgehaald dan ze wilden.

Afwijkend
In plaats van een geld lenen bij de bank of via een crowdfundingswebsite doen Peter en Lambertus alles zelf. Ze hebben de actie zelf bedacht en voeren het uit via een e-mail en facebookcampagne. Bovendien brengen ze hun boodschap niet op een standaardmanier. Ze durven zichzelf van hun leuke kant te laten zien in een video.

Aantallen
In 36 uur een bedrag ophalen van 190.000 euro in ruil voor een volle boodschappentas of keiharde pegels. De aantallen zijn indrukwekkend, dat hoef ik vast niet uit te leggen.

Amusement
Het platteland is populair, mede door het tv-programma Boer Zoekt Vrouw. Daarnaast hebben de boerenzoons een Facebookvideo gemaakt die 3.000 keer werd bekeken en 61x werd gedeeld. Dat is een indicatie dat hun item amusementswaarde heeft. Bovendien blijkt uit het filmpje dat Lambertus en Peter goed overkomen op camera. Dat vinden de media ook prettig.

(geen) Afstand
In de regio Flevoland heeft hun actie sowieso nieuwswaarde omdat ze beiden in Flevoland wonen en hun bedrijf gevestigd is in Flevoland. Het bericht past ook in agrarische media en platforms die zich richten op de biologische markt. Verder is het nieuws geschikt voor media die amusement mengen met nieuws zoals bijvoorbeeld Hart van Nederland, De Telegraaf en Metro. En tot slot is het verhaal interessant voor media die zich richten op ondernemerschap en financien.

En dan lossen Peter en Lambertus ook nog een maatschappelijk probleem op

En de media zijn dol op maatschappelijke problemen.

Het doel van de Hofweb is om boeren een eerlijke prijs te geven voor hun producten, zodat meer boeren biologisch kunnen produceren en er zo voor kunnen zorgen dat het milieu minder wordt belast en dat er meer aandacht komt voor dierenwelzijn en veilig en eerlijk voedsel in de hele voedselketen. Daarnaast helpen de boerenzoons de klant aan veilig en eerlijk geproduceerd voedsel dat zo vers mogelijk op het bord komt.

Als biologisch pluimveehoudster en als publiciteitscoach zie ik de mogelijkheden van Hofweb. Dus versturen we meteen een persbericht.

Biologische webwinkel Hofweb uit Biddinghuizen overweldigd door belangstelling voor customer funding:
Een lening van 190.000 euro in ruil
voor een volle boodschappentas

BIDDINGHUIZEN –  Waarom zou je voor een lening nog naar de bank gaan? Er zijn veel betere alternatieven, ontdekten Peter van IJzendoorn en Lambertus Zijlstra van biologische webwinkel Hofweb uit Biddinghuizen afgelopen dinsdag.

In ruil voor een volle boodschappentas haalden zij via een zogenaamde customer funding binnen 36 uur €190.000,- op. Hofweb deed dat zonder tussenkomst van een crowdfundingplatform of andere partijen. Zij hebben hun klanten rechtstreeks via een e-mail benaderd om geld te lenen. Daarnaast vroegen Van IJzendoorn en Zijlstra om in hun bedrijf te investeren via een Facebookvideo die in korte tijd 3000 keer werd bekeken en ook 61 keer werd gedeeld.

Overrompeld door het succes
‘Wij zijn compleet overrompeld door de positieve reacties van klanten die in ons willen investeren’, aldus Zijlstra. Van IJzendoorn en hij hadden niet verwacht dat ze zo veel reacties zouden krijgen in zo’n korte tijd. En ook het verzamelde bedrag overtreft alle verwachtingen. Het doel was om minimaal €75.000 op te halen. ‘En dat is ons al binnen 19 uur al gelukt, terwijl we onszelf daarvoor dertig dagen als doel hadden gesteld ’, aldus Van IJzendoorn.

Rendement in levensmiddelen of keiharde pegels
‘We vragen een minimale investering van 250 euro. Maar na sluiting blijkt de gemiddelde investering ruim 2000 euro te zijn. In ruil daarvoor krijgen de investeerders hun rendement uitbetaald in boodschappen of, als ze dat liever willen, in keiharde pegels’, zegt Zijlstra.

Hofweb gebruikt de lening om verder te kunnen groeien in Nederland. Zo willen zij het bezorggebied uitbreiden naar heel Nederland en meer mensen bereiken met hun boodschappen.

Een eerlijk product in ruil voor een eerlijke prijs
De biologische winkel wil boeren een eerlijke prijs bieden en er tegelijk voor zorgen dat de consument een eerlijk product krijgt.

‘Nu kunnen nog meer biologische boeren hun producten voor een eerlijke prijs verkopen. En dat is een voorwaarde om voedsel te produceren zonder verliezers. Wij willen het landschap voor mens, dier en milieu weer laten bloeien’, zegt Zijlstra.

Award Beste Webwinkel 2017
De customer funding campagne is niet het enige succes dit jaar. In januari ontving Hofweb ook al de prijs voor beste biologische webwinkel van Nederland.

Op  https://investeren.hofweb.nl/ is te zien hoe het met de actie gaat.

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie:

Peter van IJzendoorn: 06-…..
Lambertus Zijlstra: 06-…….

Fotobijschrift: Lambertus Zijlstra en Peter van IJzendoorn tijdens de opnamen van de film. ‘Wij zijn blij verrast met alle aandacht die het krijgt”, aldus Van IJzendoorn.
Fotografie: Wauw Factory

De foto is vrij van rechten en kostenloos te publiceren.

Na een paar uur rinkelt de telefoon. Of de Hofweb tijd heeft voor een interview en filmopnamen voor Omroep Flevoland.

En verder verscheen hun verhaal in:

De mediagenieke mannen van de Hofweb hebben mij overtuigd

Ik stel voor dat we Boer Zoekt Vrouw vervangen voor een veel spannender tv-programma: Boer Zoekt Geld.

Film gemaakt door: Hermen van de Waal

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

4 gedachten over “Hoe helpt een ludieke actie je aan 190.000 euro, nieuwswaarde èn media-aandacht?