Het lijkt logisch om een tekstschrijver in te huren als je een keer de krant wilt halen. Tekstschrijvers verdienen immers hun brood met, hoe kan het ook anders, tekstschrijven.
Maar als kleine ondernemer iemand inhuren om jouw persbericht te schrijven is onverstandig. Echt waar. Een persbericht kun je beter zelf maken. ‘Jij hebt makkelijk praten,’ zuchten mijn klanten dan. ‘Jij schudt met jouw schrijftalent en inspiratie zó een persbericht uit je mouw.’
Huh?
Talent?
Inspiratie?
Pffft. Was het maar waar. Ik wou dat ik ‘s morgens alleen maar een rondje in m’n nakie door de dauw hoefde te huppelen. En dat ik daarna met een dampende kop muntthee naar de zonsopgang kon staren terwijl de woorden moeiteloos uit mijn vulpen vloeien. De realiteit is helaas veel minder romantisch. Ik kruip om half zes ‘s morgens, gapend en met het slaapzand nog in m’n ogen achter m’n computer. Ik bibber in een steenkoud kantoor waar ik wacht tot het hout in de kachel bereid is een beetje warmte af te geven. Ondertussen staar ik, net als jij, een poosje glazig naar een leeg scherm en een nijdig knipperende cursor.
Alle begin is moeilijk
Beginnen met schrijven is net zoiets als proberen de juiste outfit voor een sollicitatiegesprek in een overvolle kledingkast te vinden: je hebt nooit iets dat goed genoeg is. Als je dan ook nog een stuk moet schrijven waarmee je de krant wil halen, weet je zeker dat je net zo goed in adamskostuum kunt gaan. Je voelt aan alles dat het een beschamende vertoning wordt.
Maar een persbericht is gelukkig anders
Een persbericht heeft altijd een vaste structuur. Vergelijk het met kleding uitzoeken als je weet dat de dresscode rood is. Door die beperking lijkt een taak moeilijker te worden, maar in feite kun je juist veel makkelijker kiezen. Je hoeft nu in je kast alleen nog een bordeaurood kledingstuk en bijpassende rok of blouse te zoeken en misschien een accessoire in een afwijkende kleur.
Voor een persbericht geldt dat ook. Door de vaste opbouw en de strakke opmaak hoef je niet na te denken. Je hoeft het schema alleen maar in te vullen.
1. Tekstschrijvers zijn niet gespecialiseerd in persberichten
Als een tekstschrijver normaal nooit of weinig persberichten schrijft, moet hij eerst uitzoeken hoe dat moet. Kostbare tijd, die jij moet betalen.
En als je een speciaal PR-bureau inschakelt, ben je een vermogen kwijt. Duizend euro is dan niks, weet ook Yassir van Unen, schrijver van De Leefstijlbijbel. Hij huurde voor een persbericht een professional in en betaalde maar liefst 1800 euro. ‘Helaas was dat weggegooid geld, want het heeft qua respons nagenoeg niets opgeleverd.’
Enkel en alleen door zijn eigen inspanningen kreeg Yassir uiteindelijk aandacht voor zijn boek in onder meer de Margriet en Women’s Health. ‘Dat lukte me door een enorm bestand aan te maken van relevante media en te bellen om te kijken of het boek interessant kon zijn voor hun media.Vervolgens zijn er een aantal die aandacht hebben besteed aan het boek zoals boekentip van de maand bijvoorbeeld.’ Achteraf gezien had Yassir beter meteen zelf aan de slag kunnen gaan en zelf zijn persbericht kunnen schrijven.
2. Een goede tekstschrijver is veel te creatief voor een persbericht
Een persbericht is tekst in een ouderwets keurslijf; de inhoud en volgorde ervan staan volledig vast en het korset wordt extra strak aangesnoerd met een strikte opmaak waar je niet vanaf mag wijken.
Dat heeft ook een voordeel. Je kunt het daarom eenvoudig zelf leren. Als je de opbouw van een persbericht kent, hoef je alleen de verschillende onderdelen in te vullen:
De kop -> het nieuws (wie doet wat?)
De intro -> 5 W’s + H (Wie? Wat? Waar? Waarom? Wanneer? Hoe?)
Volgende alinea’s -> extra aanvullende informatie
Noot voor de redactie -> jouw contact informatie
En dat is het.
Kun je in een uurtje leren.
Daar heb je geen professional voor nodig.
Het is net als die saaie invullessen op de basisschool. Er is geen creativiteit of bijzonder schrijftalent voor nodig. Sterker nog, creatieve antwoorden leveren niets op. Teksten invullen doet je puber ook elke dag. Al vanaf groep 3.
3. Een tekstschrijver kent jouw bedrijf en je doelgroep niet
Dat moet je eerst allemaal uitleggen. Dat kost jou en de tekstschrijver tijd. En wie betaalt dat?
Daarna moet de schrijver zich verder verdiepen in je onderwerp. Dat kost nog meer kostbare tijd. Dan moet hij de tekst schrijven en weer tikken de minuten voorbij terwijl de meter blijft lopen. Tenslotte moet jij zelf nog naar de tekst kijken en moet het soms verbeterd worden. Allemaal tijd waarin je ook zelf een persbericht kunt schrijven.
En daarna?
Dan heb je eindelijk een persbericht. Maar wat moet je er vervolgens mee?
4. Een tekstschrijver is geen media-specialist
Hij kan je niet vertellen welke media geschikt zijn. Hij heeft geen lijst met redactie-adressen of deadlines. Hij heeft zijn werk gedaan: een tekst geschreven.
En daar zit je dan met je dure persbericht.
Heb je enig idee waar het heen kan? En is daar wel rekening mee gehouden? Want voor Trouw schrijf je anders dan voor De Gelderlander. En een redacteur van Coaching vindt andere dingen interessant dan Hart van Nederland.
Dus welke redacties ga jij blij maken met jouw persbericht?
En wat doe je als ze het niet plaatsen?
Is het persbericht dan waardeloos of kun je er nog iets mee?
Voor gratis publiciteit is meer nodig dan een goed geschreven persbericht
Je moet ook weten:
- hoe ver van tevoren je zo’n bericht het best kan versturen
- hoe je de aandacht trekt van een journalist
- wat je nieuwswaarde is
- welke media geïnteresseerd zijn in jouw bericht
- en waar je doelgroep zit.
Als je dat niet weet, sterft je persbericht een stille dood en levert het nooit media-aandacht op. En gratis publiciteit is duur als je persbericht niet in de krant, maar in de papierversnipperaar belandt.
Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?
Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.
Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.
Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.
Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.
Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.
Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.
Hallo admin!
ik wil mijn persbericht delen op jouw website, vertel me vriendelijk de procedure.
Hoi Nicky, Ik heb veel aan jouw workshop Persberichten Schrijven gehad. Daarom kunnen ondernemers die geen tijd (of zin) hebben om zelf een persbericht te schrijven goed bij mij terecht 😉. Met passionele (persberichten) schrijfgroet, Berry ten Hoven (Mediastory)
Hoi Berry,
Jij hebt je gespecialiseerd in persberichten en daarom kun je advies geven over de kranten waar je klanten een bericht heen kunnen sturen en hoe dat moet. Jij biedt dus meer dan alleen een stuk tekst. Daarin ben je wel uniek, denk ik. Maar toch… ook jou kost het tijd om je te verdiepen in de situatie van de klant. 🙂
Bedankt voor je leuke reactie Nicky. Het verdiepen in andermans nieuws (passie) vind ik het leukste van schrijven en deze tijd bereken ik niet. Een tuinder die een tuin komt bekijken en daarna voor de werkzaamheden een offerte opstelt, heeft op dat moment ook nog niets verdiend.
😉
🙂
Wat een heerlijk artikel, Nicky! Ik hou ervan als mensen een standpunt innemen en duidelijkheid geven. En dit is voor mij heel duidelijk 😉
Ik ga je bericht ook weer delen met mijn netwerk: voor elk vak een specifieke expert. En ik geloof in jouw aanpak!
Wauw, dank je Saskia!