DSC_6767

‘Betalen kunnen we je helaas niet.
Maar je mag wel wat flyertjes voor je bedrijfje neerleggen hoor.’

Ken je dat?
Iedereen vindt dat je een fantastisch product levert, maar ze vinden je te duur.
Of ze hebben geen budget.
Of ze denken dat je ze ook wel gratis wil helpen.

Maar ho.
Wacht eens even.
Praten ze dan over je bedrijfje?
Want dan nemen ze je niet serieus.

En als klanten je niet serieus nemen krijg je nooit een fatsoenlijke prijs.

Geloof je me niet?
Dan doen we even een experiment:

Vertrouw jij een letselschade-advocaat met een praktijkje?
Durf jij naar een fysiotherapeut met een behandelkamertje?
En koop jij een tweedehandsje van een autohandelaar die praat over een dealtje?

Zorgen dat anderen jou serieus nemen begint bij jezelf.

En een simpele manier om professioneler over te komen, is door te stoppen met verkleinwoordjes. Dat heb ik niet van mezelf hoor. Die tip kreeg ik een half jaar geleden van copywriter Chris Rommers. Want ik lijd er zelf ook aan: het verkleinsyndroom. Mijn 39-jarige broer noem ik broertje. Tegen mijn Rottweiler zeg ik hondje en als ik het over mijn zoontje heb, bedoel ik een puber die inmiddels drie centimeter langer is dan ik.

En dat deed ik ook in mijn blogs.

En die verkleinwoorden halen de kracht uit een verhaal.

Sindsdien let ik erop. Eerst deed ik dat alleen in geschreven teksten. Ik schrapte radicaal alle verkleinwoorden uit mijn tekst. Het werd al snel een gewoonte. Ook als ik praat ben ik me nu bewust van mijn verkleinsyndroom. En ik doe mijn best om verkleinwoorden helemaal te vermijden.

Misschien is het een vrouwendingetje. Dat weet ik eigenlijk niet. Maar veel vrouwelijke ondernemers verkleinen ook. Zoals één van mijn klanten. Ze belde me vorige maand:

‘Ik begin voor mezelf. Kun je me misschien helpen met een beetje publiciteit voor mijn bedrijfje?’
‘Natuurlijk wil ik je helpen om media-aandacht te krijgen voor je bedrijf.’
‘Nou euhh… bedrijf… Ik ben maar in m’n eentje hoor. En ik begin net.’

Ze is niet de enige starter die zo aarzelt om haar initiatief gewoon een bedrijf te noemen. Haar onzekerheid is begrijpelijk, maar niet handig. Want weifelend taalgebruik haalt je geloofwaardigheid onderuit. In het begin noemde ik Nickypent een publiciteitsbureautje, inmiddels is het gewoon een bureau.

En waarom ook niet?

Egg-tivity, onze biologische boerderij op bovenstaande foto, heb ik nog nooit een boerderijtje genoemd.

Vanwege het verschil in investering?
In Nickypent investeer ik ook. Misschien geen honderduizenden euro’s, maar ik investeer wel veel tijd. Honderden uren zelfstudie zitten erin en nog veel meer ervaring.

Vanwege het rendement misschien?
Dat is voor Nickypent zelfs vele malen hoger dan voor Egg-tivity. Elke euro die ik erin heb gestopt, had ik binnen twee weken terugverdiend. In een maand had ik mijn investeringsbedrag verdubbeld en inmiddels is het al verzestigvoudigd. Dat lukt met Egg-tivity nooit.

Vanwege de oppervlakte dan?
Ja, wie weet. Daarom heeft Nickypent inmiddels een kantoor en geen kantoortje en daar doe ik klussen en geen klusjes meer.

En het werkt.

Sinds Nickypent een bedrijf is en geen bedrijfje, zeurt niemand over mijn uurtarief.

Nog een voordeel: ik hou tijd over. Ik plan nu namelijk gesprekken van een uur in mijn agenda en spreek nooit meer een uurtje af. Want het is gek, maar een klant die een uurtje wil overleggen vertrekt nooit na 55 minuten, maar blijft altijd minstens anderhalf uur zitten.

Het is besmettelijk, dat verkleinsyndroom. En als je de klant ermee hebt aangestoken moet je oppassen:
Want met een uurtje bedoelt hij dan een ochtend.
En het schrijven van alle teksten voor zijn website vindt hij dan een klusje.
En als hij dan een probleempje heeft, kost het vinden van een oplossing jou heel veel slapeloze nachten.

 
Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

21 gedachten over “Heb jij ook een bedrijfje? De vernietigende kracht van verkleinwoorden.

  • 21 augustus 2018 om 14:35
    Permalink

    Sommige mensen hebben het over een collegaatje als zij daarmee een vrouwelijke collega bedoelen. En als een vrouw een auto heeft, wordt daarover regelmatig gezegd dat zij een autootje heeft.
    Iemand die ik ken vertelde vaak over haar buurvrouwtje.
    Naar kinderen toe wordt ook veel in verkleinwoorden gesproken. Handje e.d.
    Voor een kind is dat gewoon zijn hand.
    Sommige dingen zijn gewoon niet groot, zoals een tand of een haring. Een verkleinwoord is dan overbodig om te gebruiken. Zou ik de visboer zijn en iemand bestelt een haringkje, dan zou ik de allerkleinste geven;-)

    Beantwoorden
  • 23 november 2015 om 21:56
    Permalink

    Als mensen het over hun collegaatje hebben zeg ik ook altijd: “Ik ga er maar vanuit dat je het nu hebt over een heel klein collegaatje van 1 meter 30.

    Beantwoorden
  • 23 november 2015 om 17:14
    Permalink

    Hoi Nicky,,
    Ik ben blij met je adviezen.
    Ik ben op zoek naar pr voor onze stichting SchuldHulpMaatje die probeert door middel van het inzetten van gecertificeerde maatjes mensen te helpen die in financiele (budget) problemen zijn geraakt, wij trachten die mensen met assistentie van zgn maatjes, weer inzicht te geven in inkomsten, uitgaven en orde te scheppen in de schuldproblemen die veelal zijn ontstaan.
    Al de betrokken maatjes en bestuursleden doen dat op vrijwillege basis en zonder enige vergoeding.
    Heb je tips om ons te helpen bij de pr die wij nodig hebben, zowel voor de mensen die wij helpen als voor de stichting die middelen nodig heeft om mensen op te leiden.
    Graag hoor ik van je

    Groet

    Kees salari

    Beantwoorden
    • 24 november 2015 om 09:54
      Permalink

      Hoi Kees,
      Ik vind SchuldHulpMaatje een geweldig initiatief en ik waardeer het dat mensen zoals jij zich vrijwillig inzetten om anderen te helpen. Je bent net te laat met je vraag. Twee weken geleden beantwoordde ik dit soort verzoeken van lezers onderaan het artikel Wat maakt jou onweerstaanbaar voor de media?
      Gelukkig voor jou staat het antwoord op jouw vraag zowel in het artikel als in de reacties want jullie lossen een maatschappelijk probleem op. Problemen in het algemeen en maatschappelijke problemen in het bijzonder trekken de aandacht van journalisten. Hoe dat werkt lees je hier: Media-aandacht zonder persbericht, geef nooit oplossingen maar zoek problemen.
      Succes!

      Beantwoorden
  • 22 november 2015 om 13:30
    Permalink

    Heh Nicky, leuk blog en oh zo waar. Ik geloof niet dat het een ‘vrouwendingetje’ is, ik heb op slag een hekel aan elke vent die het heeft over ‘zijn of het vrouwtje’. Hij zal ’t wel goed bedoelen, maar ik word acuut misselijk 🙂 Je wordt er op de tv ook mee doodgegooid tegenwoordig, alle eet- en drinkproducten zijn blijkbaar alleen nog maar lekker als je ze aanprijst in verkleinvorm.
    Ik ben me er al jaren bewust van. Ik blog zelf in het Engels en ik geloof niet dat ik het in elk geval heb geïntegreerd, ik weet alleen dat ik geen vervanging kan verzinnen voor het Engelse woord Small Business, want dat slaat op het aantal personen dat erin werkt, niet op de omzet of winst of wat ook. Zoiets kun je ook niet goed vertalen, maar eigenlijk vind ik het niks, want ik denk graag GROOT. En help mensen graag om ‘in hun eentje’ een BIG business op te zetten. Qua winst dan, verder moet ’t een ‘small business’ blijven. Nee, ik vind ’t een woord van niets, dus ik hou me aanbevolen voor een alternatief.
    In elk geval lekker om te horen dat er meer mensen zijn die zich afvragen waarom een pistolet of een glas wijn tegenwoordig niet meer kunnen eigenlijk… alleen een pistoletje of een glaasje van ’t een of ander is nog hemels blijkbaar. En ik hoop dat elke man een schop tegen zijn schenen krijgt van zijn ‘vrouwtje’ nu het duidelijk is dat verkleinwoorden geen goed doen 🙂
    Dank voor het delen,
    Anita Vroonland
    http://www.TribalRainmakersClub.com

    Beantwoorden
    • 23 november 2015 om 16:00
      Permalink

      Midden- en kleinbedrijf gebruiken we in het Nederlands ook, maar erg mooi klinkt dat niet he? Brrr, mannen die hun vrouw vrouwtje noemen, bestaan die nog?

      Beantwoorden
  • 22 november 2015 om 11:16
    Permalink

    Inderdaad wel een vrouwendingetje ben ik bang. Leuk geschreven en heel herkenbaar. Het punt is ook dat wat je zegt ook de waarheid wordt. Ik vond het 13 jaar geleden ook ongemakkelijk om ‘bedrijf’ te zeggen als starter. Het went echter snel en straalt ook uit dat ik mezelf serieus neem; anderen volgen dan snel om mij ook serieus te nemen. Ik ga nu wel weer even opletten voorlopig welke verkleinwoordjes is nog wel gebruik en of ik daar ook vanaf wil 😉

    Beantwoorden
  • 19 november 2015 om 09:28
    Permalink

    Leuk stuk (ik had bijna stukje gezegd, omdat het niet lang is, maar wel to the point) . Ons bedrijf is in oppervlakte behoorlijk groot (altijd geweest) wellicht heb ik daarom geen last van dit vrouwending 🙂

    Beantwoorden
    • 19 november 2015 om 12:55
      Permalink

      Dank je. Knap, dat jij er geen last van hebt. Ik wel. Heel erg zelfs. Zo erg dat er zelfs af en toe een verkleinwoordje door glipt. Zelfs als m’n hele blog daarover gaat. 🙂

      Beantwoorden
  • 18 november 2015 om 18:17
    Permalink

    Heel herkenbaar, als mensen een paar maanden geleden vroegen wat ik deed, “oh ik heb een webshopje of een bedrijfje in…” Maar sinds ik mijn focus en doel helder voor ogen heb en ik erachter kwam dat ik meer dan 32 uur per week aan mijn bedrijfje zat te werken, is het niet meer een webshopje maar een heuse webshop! Je moet een drempeltje over, ja een drempelTJE want zo groot was hij nou ook niet. Maar ik merk dat het mijzelf wel meer zelfvertrouwen geeft als ik het hardop durf te zetten “Ik heb een bedrijf!”.

    Beantwoorden
    • 19 november 2015 om 12:57
      Permalink

      Dat is zo Liesbeth. Zo simpel is het echt. Over je bedrijf praten in plaats van over je bedrijfje geeft je zelfvertrouwen. Fijn dat jij dezelfde ervaring hebt.

      Beantwoorden
  • 18 november 2015 om 16:52
    Permalink

    ‘Vrouwendingetje’? 🙂

    Verder kan ik alleen maar zeggen ‘Halleluja!’ Want als ik ergens allergisch voor ben is het verkleinwoorden. Goed verhaal!

    Beantwoorden
    • 18 november 2015 om 16:55
      Permalink

      Ha, ha, heel goed Sandra. ‘Vrouwendingetje’ was natuurlijk een valstrik. 🙂

      Beantwoorden
    • 18 november 2015 om 16:54
      Permalink

      Precies Kitty. Ik vroeg me al af wie dat het eerst zou opmerken. 🙂

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *