‘Op mijn boeklancering zou ik graag de pers en een Bekende Nederlander willen, maar ik weet niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.’
Dat schreef Marjolijn de Graaf, auteur van Decisions by Design, een paar weken geleden op mijn Facebookpagina.

Ja, als je boek af is, ben je zo trots als een kleuter die voor het eerst zonder zijwieltjes fietst. En dan wil je je boek natuurlijk knallend lanceren. Met een feestje. Het moet de flitsende start worden van je boekenverkoop. Je verstuurt honderden uitnodigingen en minstens evenveel persberichten.

En dan.

Dan gebeurt er niks.
Geen pers en geen Bekende Nederlanders op de VIP-plekken op de eerste rij.

Hoe enthousiast je zelf ook bent, voor de pers zal jouw boeklancering meestal niet genoeg nieuwswaarde hebben. Redacties zijn onderbemand en verslaggevers hebben het razend druk. Misschien dat je een lokale journalist nog wel kunt verleiden om een kop koffie en een plak cake op je feestje te nuttigen. Maar de landelijke pers komt niet.

Marjolijn heeft dat goed begrepen en zij wil met een BN’er de nieuwswaarde van haar evenement verhogen. In een FacebookLive leg ik uit hoe ze dat kan doen:

Maar helpt een bekende gast je eigenlijk wel aan media-aandacht voor je boek?

Dat is maar de vraag. Zo’n BN’er geeft je boekpresentatie in elk geval wat glamour. Het verhoogt de nieuwswaarde van je lancering een beetje en het vergroot daardoor de kans dat de pers er aandacht aan schenkt.

En een Bekende Nederlander of een autoriteit op je vakgebied werkt in elk geval wel als social proof.

Hoe krijg je die Bekende Nederlander of die autoriteit dan naar je boekpresentatie?

Je kunt ze betalen.

Patty Brard en Hans Kazan komen opdraven voor een paar duizend euro. Maar waarschijnlijk heb je dat er niet voor over. Bovendien vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is van Patty Brard op je boekpresentatie.

Het is slim om alleen beroemdheden te vragen die relevant zijn voor het onderwerp van je boek. Is je boektitel: Goochel goochem met cijfers om belasting te ontwijken, dan kan ik me Hans Kazan daarbij nog wel voorstellen.

Maar als je een boek schrijft over een stappenplan voor breed gedragen besluiten, zoals Marjolijn, dan is een goochelaar niet relevant. In zo’n geval kun je beter iemand uitnodigen die bekend is in jouw vakgebied.

Als je iemand vraagt, dan is het aardig als hij of zij er zelf ook iets aan heeft. Wellicht heeft jouw gast ook net een boek geschreven, dat bestemd is voor dezelfde doelgroep. Dan is jouw publiek ook voor hem interessant.

En voor aandacht in de lokale pers hoef je soms alleen de burgemeester of de voorzitter van de ondernemersvereniging te vragen. Een BP’er (Bekende Plaatsgenoot) werkt dan net zo goed als een BN’er.

Laat BN’ers meewerken aan je boek

Zo vroeg ik bestsellerauteur en marketingexpert Jos Burgers, ex-topvoetballer Maarten de Jong en voormalig KRO-presentatrice Marga Miltenburg voor een interview in mijn boek. Later kun je deze personen dan niet alleen uitnodigen als gast, maar je kunt ze ook om een review voor je boek vragen. Geweldige social proof.

Ook Ingrid Smit, auteur van het boek  ‘De Kracht van Diabetes‘ dacht tijdens het schrijfproces al na over een BN’er aan wie ze het boek zou kunnen overhandigen. Ze beschrijft een manier om je bloedsuikerspiegel beter onder controle te houden. Zij vroeg ex-volleyballer Bas van de Goor om het voorwoord te schrijven. Hij heeft zelf diabetes en hij was dus een logische keus.

En hij was ook degene die ze uitnodigde om het eerste exemplaar van haar boek in ontvangst te nemen. Omdat hij had meegewerkt aan het boek, was het niet zo moeilijk om hem enthousiast te maken voor de boekpresentatie. Helaas kon hij niet live op haar boekpresentatie aanwezig zijn, omdat er net lymfeklierkanker bij hem was geconstateerd. Ingrid schrijft erover op haar blog:

Met klotsende oksels checkte ik 5 minuten voordat ik met mijn presentatie begon mijn inbox……..en ja hoor een videobericht van Bas van de Goor, oud-Olympisch volleybal kampioen. Wegens gezondheidsredenen was hij niet aanwezig om een exemplaar in ontvangst te nemen en om ook wat te zeggen. Hij schreef immers het voorwoord.

Zonder te weten wat hij zou zeggen drukte ik op het pijltje. En toen verscheen hij op het tv-scherm met de warme en ontroerende woorden: ‘Ik wil jullie van harte aanraden om dit boek te lezen. Ik heb het in één ruk uitgelezen. Het is een heel bijzonder boek waar niet alleen mensen met diabetes maar ook zorgprofessionals veel aan zullen hebben’.

Dus wat kun je vandaag al doen?

Vraag autoriteiten of BN’ers om het voorwoord te schrijven voor je boek. Of interview ze. Dan is de promotie straks een stuk makkelijker.

Je hebt een boek geschreven.
Het is prachtig geworden en je bent er trots op.
Maar niemand koopt het.

Hoe krijg je dan aandacht voor je boek?
Waar en hoe kun je gratis je boek promoten?

In de checklist voor boekpromotie staan meer dan 100 acties om je boek te promoten tijdens het schrijfproces,  voor de lancering en lang nadat je boek is uitgekomen.

Het kost €15,00 inclusief BTW.

Je kunt eenvoudig online bestellen.
Na betaling kun je de Checklist Boekpromotie direct downloaden.






Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.