Misschien heb jij je buurvrouw wel eens in het maandblad Margriet gezien.
Of je schoonmoeder op televisie.
Wellicht stond je collega laatst in het AD of hoorde je je baas op de lokale radio.

Hoe komen die mensen aan deze gratis publiciteit?
Hebben ze voor deze promotie iets bijzonders gedaan?
Of kun jij ook met jouw ideeën in een tijdschrift?
Of met je bedrijf op de radio?
Misschien zelfs eens met een verhaal op de televisie?

Ja hoor, dat kan. Heel simpel zelfs. Als je een journalist kunt helpen aan een goed verhaal, dan krijg je in ruil daarvoor publiciteit. En er zijn platforms die het je wel heel gemakkelijk maken om een journalist te helpen.

Waar vinden journalisten kandidaten voor een interview?

Journalisten krijgen ideeën en vinden interviewkandidaten:

  • op feestjes
  • op internet
  • op straat
  • via social media
  • door persberichten
  • in andere media
  • in hun familie
  • in hun vriendenkring

Maar soms is dat niet genoeg om precies de juiste persoon voor een artikel of programma te vinden.
Want waar vindt een journalist bijvoorbeeld iemand die:

  • is uitgebuit in zijn stageperiode?
  • niet meer naast haar man slaapt omdat hij snurkt met het volume van een kettingzaag?
  • haar eicellen heeft laten invriezen?

Niemand heeft een familie of vriendenkring waarin al die gevallen te vinden zijn. Dat hoop ik in elk geval. En na een paar keer is het nieuwtje van media-aandacht er wel af voor de vrienden en familie van verslaggevers. Bovendien wil niemand telkens over dezelfde mensen lezen.

Dus waar haal je als redacteur elke keer geschikte kandidaten vandaan?

Daarvoor ontstond een paar jaar geleden de Facebookgroep: Roept u Maar (RuM)

Journalisten kunnen in Roept u Maar een oproep plaatsen voor kandidaten die ze zoeken.

Er is ook een studentenversie van RuM. Daar staan ook oproepjes voor interviews, maar die zijn bedoeld voor (afstudeer)projecten van studenten. Deze interviews verschijnen meestal niet in de landelijke media.

Iedereen met een Facebook-account kan gratis lid worden. Een deel van de groepsleden is verslaggever of journalist. De rest niet. Iedereen die het interessant vindt om een verslaggever te helpen, kan lid worden.

Er is ook een Roept u Maar voor België

Nog niet zo lang geleden is er ook voor België een Roept u Maar groep. Je vindt de groep hier.

Veel mensen komen via RuM in de krant, op de radio of op de tv

Veel journalisten die een oproep plaatsen, vinden een geschikte kandidaat voor hun interview. En veel mensen die het leuk vinden om mee te werken aan een media-productie komen zo in krant, op de radio of op de televisie.

Iedereen met een Facebook-account kan lid worden van RuM, maar alleen journalisten mogen oproepen plaatsen. Als lid mag je reageren op elke oproep waarvan je denkt dat je daar een goede bijdrage aan kunt leveren. Het is daarmee een makkelijke manier om met journalisten in contact te komen. Je hoeft geen persberichten te versturen, geen telefoontjes te plegen of media-onderzoek te doen.

Je hoeft je alleen maar aan te melden voor de groep en dagelijks door de nieuwe oproepen te scrollen. Zodra je iets ziet waarvan je denkt dat jij daar iets boeiends over kunt vertellen, laat je een korte reactie achter met de reden waarom jij denkt dat je een geschikte kandidaat bent. Het is natuurlijk ook aardig om af en toe ook eens iemand anders voor te stellen als kandidaat, of een oproepje te delen met je vrienden.

Als je liever onzichtbaar reageert, kun je de redacteur ook een persoonlijk bericht via Facebook sturen. Soms vermelden journalisten ook een emailadres waar je berichtje heen kan.

Maak je reactie interessant voor een journalist

Maak je reactie altijd een beetje prikkelend en maak gebruik van het 5A-model om op te vallen. Bedenk voordat je reageert waarom een verslaggever jou zou moeten uitkiezen en niet één van de anderen. Wat voor bijzonders heb jij te bieden?

Als jouw verhaal interessant genoeg is voor publicatie, neemt de verslaggever vanzelf contact met je op. Je kunt daarna via de mail of telefoon afspraken maken over het interview zelf, in welk medium het wordt opgenomen en of er nog een fotoshoot volgt.

Sommige redacteuren plaatsen een reactie als ze een geschikte kandidaat hebben gevonden en sommigen laten nooit meer iets horen. Je kunt er vanuit gaan dat je niet de juiste kandidaat bent, als je een paar dagen later nog niets hebt gehoord. Maar dagelijks verschijnen er nieuwe oproepjes op RuM en er komt regelmatig weer iets nieuws voorbij waarop je kunt reageren.

Roept u Maar werkt

Veel van mijn klanten, lezers van mijn boek en deelnemers aan mijn workshops en presentaties kwamen via RuM in bijvoorbeeld de Libelle, de Margriet, de Telegraaf en op de radio.

Als je niet veel tijd kwijt wilt zijn aan het maken van een publiciteitsplan of een perslijst, word dan lid van Rum. Het kan je regelmatig publiciteit opleveren. Voor jezelf, je vereniging, een goed doel of voor je bedrijf. En makkelijker dan dit kan ik media-aandacht niet maken. Dus hup!

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

2 gedachten over “Help een journalist in ruil voor gratis publiciteit met Roept u Maar (RuM)

  • 10 januari 2018 om 16:51
    Permalink

    Dit is een hele goede tip van Nicky.
    Ik heb hierdoor al in verschillende media gestaan en daar veel positieve reacties op gekregen

    Beantwoorden
    • 10 januari 2018 om 16:54
      Permalink

      Hoi Monica, dank je wel. Jij bent inderdaad een heel goed voorbeeld van de velen die op deze manier in de media zijn gekomen.

      Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.