Lekker veel verkopen: door veel weg te geven of door schaarste te creeren?

Lekker veel verkopen: door veel weg te geven of door schaarste te creeren?

Als je rottweiler een briefje van vijftig opeet dat je hebt laten slingeren, dan reageren je hersenen heftiger dan wanneer je vijftig euro voor je verjaardag krijgt. Ik kan het weten. Bikkel heeft ons op die manier twee keer van een boekenbon afgeholpen.
Loss-aversion noemen deskundigen de wurgneigingen die je dan voelt. De angst om iets te verliezen is een sterke koopmotivatie. Dat inspelen op loss-aversion om online producten en diensten te verkopen is een overgewaaid vanuit Amerika. En als Amerika hoest, dan heeft meteen heel Nederland longontsteking.

Droom groot, maar begin klein. Het nut van lokale media-aandacht voor je boek.

Droom groot, maar begin klein. Het nut van lokale media-aandacht voor je boek.

Zichtbaar zijn is voor veel auteurs een noodzakelijk kwaad. Het betekent dat je dagelijks iets moet posten op sociaal media. Dat je jezelf moeten laten zien op netwerkbijeenkomsten en andere evenementen. Het is eng. Het past niet bij je en het kost ook nog eens heel veel tijd. In plaats van zichtbaar, ben je veel liever vindbaar. Je wilt dat lezers uit zichzelf jouw boek vinden, zonder dat je ze ervan hoeft te overtuigen dat ze het moeten kopen. Je wilt zo veel naamsbekendheid hebben dat jouw boek ze te binnen schiet als ze in de boekwinkel staan of als ze shoppen bij Bol.com. Maar dan liefst zonder al dat gedoe met social media en netwerkbijeenkomsten.

Betalen voor een televisie-optreden? Niet doen!

Betalen voor een televisie-optreden? Niet doen!

Pas op, niet alles is wat het lijkt. Als je gebeld wordt ‘omdat de redactie je na een zware screening heeft geselecteerd voor een uitzending op de televisie’, ga er dan maar vanuit dat het gaat om een betaalde opname. Vraag daarnaar. Als je moet betalen, weiger dat dan. Met voldoende nieuwswaarde en een goede invalshoek hoef je niet voor media-aandacht te betalen. Nooit.

Hoe maak je jouw bedrijf online zichtbaar met bloggen? En hoe lang duurt dat eigenlijk?

Hoe maak je jouw bedrijf online zichtbaar met bloggen? En hoe lang duurt dat eigenlijk?

Vaak krijg ik de vraag: ‘wanneer ga je eindelijk eens iets verdienen met je blogs?’ Allereerst moet ik iedereen die geld wil verdienen met bloggen teleurstellen: als ondernemer verdien je zelden rechtstreeks aan je blogs. Bloggen zijn een manier om jezelf zichtbaar te maken en beter gevonden te worden. En dan is het ook nog eens een lange-termijn-strategie die pas na ongeveer een half jaar voor je gaat werken. En vaak moet je bloggen dan nog combineren met andere manieren om zichtbaar te worden, zoals social media en netwerken. Geld verdienen met bloggen doe je door mensen via de mail aanbiedingen te doen. Het doel van al dat bloggen is daarom uiteindelijk om zo veel mogelijk potentiële klanten op je e-maillijst te krijgen. Hoe dat werkt leg ik in deze serie artikelen uit.

Flop of bestseller? Hoe krijg je media-aandacht voor je boek?

Flop of bestseller? Hoe krijg je media-aandacht voor je boek?

Een flop kan de aandacht trekken. En een bestseller krijgt soms helemaal geen publiciteit. De reden is simpel. Het verschijnen van een boek is gewoon geen nieuws. Want auteurs sturen verslaggevers zelden wat ze ècht nodig hebben: een goede reden om over het boek te schrijven. En dan belandt je waardevolle boek regelrecht in de oudpapierbak van de redactie. Wat moet er dan wel in een persbericht over je boek?

Een snelle introductie in zoekmachine optimalisatie (SEO) voor bloggende ondernemers

Een snelle introductie in zoekmachine optimalisatie (SEO) voor bloggende ondernemers

Volgens mij is bloggen gewoon hard werken. Je begint met een informatief artikel. En geloof me, het is al een hele toer om informatie zó leuk op te schrijven dat mensen het ook echt lezen. Maar daarna begint het pas: zoekwoordenonderzoek, optimaliseren voor Google (SEO) en delen via social media.
En zeg nou zelf: klinkt dat boeiend?
Nee he?
Nou, ik raak ook niet bepaald opgewonden van zoekmachine optimalisatie. Ik vind het saai. Retesaai zelfs. Maar toch besteed ik hier elke week een uur aan.
Maar waarom?

Omdat het werkt.