Arggh, ik vind het lastig om toe te geven, maar ik ben enthousiast in de valkuil getuimeld waar ik mijn eigen klanten altijd voor waarschuw:
Zeg. Nooit. Zomaar. Ja. Tegen. Een. Journalist.
En zeker niet voor een live radio interview.
Maandag belt een verslaggever van Omroep Flevoland.
‘U geeft morgen een presentatie bij de Open Coffee in Emmeloord. Daarover willen we u graag live interviewen. Is kwart voor 8 goed?’
Ik zeg ja en ik denk: tuurlijk ik ben publiciteitscoach, dus waarom zou ik moeite hebben met zo’n radio interview?
‘Mooi, dan we bellen u een minuut voor de uitzending. Tot morgen.’
Hij hangt op.
Ik staar sprakeloos naar m’n telefoon.
Heb ik zojuist echt zonder ook maar één kritische vraag toegestemd in een live interview voor de radio?
Dan slaat de paniek toe:
Hoe lang duurt dat interview?
Hoeveel mensen luisteren er naar dat programma?
Wat voor vragen wil die man me stellen en hoe heet hij ook alweer?
Ik kan als excuus niet eens aanvoeren dat het me overvalt, want ik heb de omroep zelf een persbericht gestuurd. Ik had me dus hierop moeten voorbereiden. Stom!
Hoe krijg je een radio interview?
Dat gaat precies hetzelfde als een bericht in de krant. Het kan zijn dat journalisten jou benaderen omdat je iets uitzonderlijks hebt gedaan. Je hebt een award gewonnen of je hebt iemand gered uit een brandende auto of zoiets. Of je hebt zelf een persbericht naar de omroep gestuurd en de verslaggevers vinden jouw persbericht interessant genoeg voor een radio-item.
Wat dat betreft is een persbericht een veelzijdig ding. Het is echt niet alleen bedoeld voor kranten. Je kunt ’em ook gebruiken voor een bericht op een populair blog, voor een vermelding in een tijdschrift, een interview op de radio of om aan tafel te komen bij Humberto Tan.
Ik stuurde mijn persbericht vorige week daarom niet alleen naar de kranten in de polder, maar ook naar Omroep Flevoland. Ik typte in de onderwerpregel van mijn mail: Wellicht interessant voor een radio interview? En een verslaggever vond het inderdaad interessant genoeg.
Jij kunt hetzelfde doen met jouw persbericht.
Nog wel een tip: zet altijd onder je persbericht een noot voor de redactie met daarin een telefoonnummer waarop je ook echt bereikbaar bent. Zeker voor een omroep is het van wezenlijk belang dat ze je kunnen bellen. Geen telefoonnummer = geen radio interview. Wat een noot voor de redactie is leg ik uit in mijn artikel over de opbouw van een goed persbericht.
Hoe bereid je je voor op een radio interview? Een paar tips.
Je weet van tevoren natuurlijk niet of je reactie krijgt op een persbericht, maar zorg dat je sowieso de volgende vragen stelt als een radioverslaggever je belt:
- Voor welk medium is het interview?
- Hoe lang duurt het interview en hoe gaat het in z’n werk?
- Welke vragen kan ik verwachten?
Of je wel of niet wilt meewerken hangt af van de antwoorden op deze vragen. Als je denkt dat het schadelijk is om mee te werken, weiger dan. Of vraag om bedenktijd en win advies in bij iemand die verstand heeft van media en publiciteit. Voor de radio is dat extra belangrijk, want je kunt het niet over doen en voordat je 19x met je ogen hebt geknipperd is je interview ook alweer voorbij.
Als je besluit mee te werken, denk dan alvast goed na over de antwoorden. Je hebt maar heel kort de tijd om een antwoord te formuleren en dan moet je wel snel de kern van je boodschap raken. Er is op de radio geen tijd voor een uitgebreid verhaal. Je hebt per vraag ongeveer 20 seconden. Als je antwoord te lang is, kapt een verslaggever het af en als je dan nog niet hebt gezegd wat je wilde zeggen, dan heb je pech.
Gelukkig heb ik mijn verhaal al zo vaak aan verslaggevers verteld, dat ik precies weet wat ik wil zeggen. Maar als je nog nooit eerder bent geïnterviewd kun je beter eerst even oefenen. Beantwoord hardop de vraag: wie ben je en wat doe je? Neem met een stopwatch de tijd op die je daarvoor nodig hebt. Twee minuten of langer? Dan is dat dus de enige vraag die je in een kort radio-interview beantwoordt. Daarom is het goed om vooral het voorstellen te oefenen.
Oefen je radio interview eens met het volgende invul-schema:
Ik ben …… (je voor- en achternaam en je functie) van………….. (je bedrijfsnaam). Ik doe/help/ leer …………. (je doelgroep) om ………….. (het doel van je praktijk) en dat doe ik door ………… (je methode).
Als ik dat schema voor mezelf invul zeg ik:
Ik ben Nicky Corts publiciteitscoach bij Nickypent. Ik leer ondernemers om gebruik te maken van gratis publiciteit om meer klanten te krijgen. Dat doe ik door online coachingssessies via Skype.
En dat is het. Voorstellen kost mij 14 seconden als ik netjes articuleer, slechts 10 seconden als ik snel praat. Ik adviseer trouwens om hier 14 seconden over te doen, dan kom je veel evenwichtiger en betrouwbaarder over.
Hoe lang duurt een radio-interview?
Dat wisselt en hangt af van het programma. Meestal gaat het om korte items van twee minuten. Sommige radioprogramma’s interviewen hun gasten wel een kwartier en heel soms zit je een uur lang in de uitzending. In het laatste geval word je meestal uitgenodigd om naar de studio te komen. In de meeste andere gevallen gaat het interview via de telefoon. Het is handig om daar vooraf naar te vragen, zodat je niet om kwart voor acht ‘s morgens voor een afgesloten studio staat.
Hoe gaat een telefonisch live-interview voor de radio in z’n werk?
Midden in de uitzending belt de verslaggever je op. Als je opneemt hoor je op de achtergrond live het radioprogramma. De interviewer heet je welkom en vraagt of je er klaar voor bent. Vlak daarna hoor je dat hij je aankondigt in de uitzending en zodra hij je een vraag stelt ben je live te horen. De eerste vraag is wie je bent en wat je doet. Daarna volgen nog 3, hooguit 4 vragen over het onderwerp waarover je wordt geïnterviewd.
Tsja een beetje nerveus was ik wel gisterenochtend, maar de radio heeft wel wat voordelen. Zo ziet niemand dat je knieën klapperen of dat je een kleur krijgt. Zweten valt ook niet op. En eerlijk is eerlijk, wie luistert er nou eigenlijk naar een uitzending van Omroep Flevoland om kwart voor acht ‘s morgens in de voorjaarsvakantie?
Mijn man in elk geval niet. Hij moest precies in die twee minuten assisteren bij een vrachtwagenchauffeur die nieuw zand kwam brengen voor de paardenbak. Hij was net op tijd om mijn antwoord op de laatste vraag te horen.
‘Je praatte wel een beetje snel he?’
Nou ja, dan weet ik het wel. Voor iemand die gewend is aan het moordend tempo waarin ik woorden kan afvuren betekent een beetje snel zoiets als een Roadrunner-video versneld afspelen.
En tot slot ben ik nog iets heel belangrijks vergeten te vragen: waar ik het interview nog eens terug kan luisteren. Op de pagina van Omroep Flevoland vind ik alleen uitzendingen vanaf 9.00 uur.
Ik kan hier dus geen linkje opnemen naar de opname. En geloof me, dat had ik anders echt gedaan. Mocht iemand die dit leest weten waar ik de uitzending kan terugluisteren, dan hoor ik dat graag. En dan zet ik het linkje onder mijn blog.
Beloofd.
Naschrift
Beloofd is beloofd: het interview vind je hier.
Geen idee hoe Kitty Joachems-Raaijmaekers van Klemtoon Media het voor elkaar heeft gekregen. Maar ik vind het echt gaaf dat zij het interview voor mij boven water heeft gekregen. Erg aardig.
Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.
Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.
Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.
Dank je wel, Nicky voor de adviezen, Ik zal er mijn voordeel mee doen. Je brengt het leuk en begrijpelijk.vr.gr. T.L.
Doe dat Toos, het gaat je vast helpen. En ontzettend bedankt voor je aardige reactie.
Hoi Nicky,
Wat schrijf en praat je leuk! Open, duidelijk en in je reacties en gedachten herkenbaar. Blij dat ik je site ‘per toeval’ geserveerd kreeg op een zoekmachine 😉
Groet, Debbie van Leeuwen
Communicatie, events & yoga
Debbie ik heb de hele middag al een grijns van oor tot oor van deze leuke reactie. Ik las hem op mijn telefoon, maar ik kon niet eerder reageren omdat ik in de kippenstal eieren stond te rapen. Misschien weet je dat ik naast publiciteitscoach ook biologisch boerin ben met 12.000 kippen.
Heerlijk om te ontdekken dat andere mensen graag lezen wat ik schrijf. Dank je voor het compliment!
Hahaha! Dapper dat je het toegeeft 😉 Het is mij als journalist ook weleens overkomen. Hield het NOS-journaal een microfoon onder mijn neus bij een straatinterview. Ik antwoordde wat, en ze holden al weg vóór ik zelfs maar had kunnen vragen waar het voor was. En dus stond ik ’s avonds in het 8 uur journaal naast mijn zwager op de buis, als ‘echtpaar’. Want ja, voor fact checken hadden ze ook geen tijd gehad.
O wat knullig zeg. Helaas zie ik maar al te vaak zulk soort onzorgvuldigheden voorbij komen.
Laatst stond bij een krantenartikel over mijn presentatie in het fotobijschrift de naam Melanie van der Linden. Dat was de naam van de fotografe! Het zorgde voor gekke situaties tijdens mijn praatje omdat een paar mensen me steeds maar Melanie bleven noemen en ik elke keer niet luisterde. 🙂
Trouwens, in het radio-interview met Omroep Flevoland noemt de interviewer mijn bedrijf tijdens de afkondiging ook Nickyprent in plaats van Nickypent. En ik zag geen kans meer om het te herstellen. :-/
Hallo Nicky,
Met wat speurwerk heb ik het linkje naar het interview met jou gevonden: https://t.co/PYVPZe4ja8
Leuke blog heb je hierover geschreven. Voor mij misschien wel extra interessant omdat ik, met mijn bedrijf Klemtoon Media, op uitvoerend en adviserend vlak ondernemers help met PR-gerelateerde zaken. In mijn vrije tijd werk ik bij Omroepstichting ZuidWest, de streekomroep van de gemeenten Roosendaal, Bergen op Zoom en Woensdrecht. Ik kan me dus prima inleven in beide kanten van jouw verhaal.
Veel plezier met het terugluisteren van jouw interview. Dat is overigens ook een tip die ik iedereen kan meegeven: als je een interview hebt gegeven: luister (of kijk, als het een tv-interview is) altijd terug. Dat is heel erg leerzaam!!
En het grote voordeel van een live interview op radio of tv is dat “what you see is what you get”.
Laat je nog even weten hoe je het terugluisteren van het interview ervaren hebt?
Hartelijke groet,
Kitty Joachems-Raaijmaekers
Klemtoon Media
http://www.klemtoonmedia.nl
Ha Kitty,
Wat leuk, we zitten dus in hetzelfde vakgebied. En jij werkt ook samen met je man zo te zien?
Wat gaaf dat je het interview voor me hebt kunnen terugvinden. Ik had echt geen idee waar ik zoeken moest. Dank je wel daarvoor!
Ik heb het teruggeluisterd en ik praatte inderdaad snel, maar ik kan nog heel veel sneller ratelen, dus dat valt alweer mee. 🙂 Af en toe denk ik na over het antwoord en dan vul ik de stilte met euh. Dat stoort me. Wat ik echt dom vind van mezelf is dat ik geen enkel voorbeeld heb genoemd, terwijl ik in mijn presentaties juist heel veel voorbeelden geef. Dat is weer een prima leermoment.
Verder vind ik het een acceptabele eerste poging voor iemand die veel liever degene is die de vragen stelt dan beantwoordt. Ik durf het vast nog wel een keer.
ik heb het gehoord, en het was prima. je kwam naar de Open coffee in Emmeloord om te vertellen hoe ondernemers gratis publiciteit konden krijgen. hij vroeg ook nog naar jullie bedrijf Eggtivity en hoe je daar zo bij gekomen was.
Ah, gelukkig! Daar ben ik heel blij mee Annewiek. Dank je wel, mijn dag is weer goed. 🙂