Geloof jij dat je in zes weken miljonair kunt worden?
Of dat je in zes dagen 10.000 extra volgers krijgt op Facebook?
Dat je met pillen in een maand 13 kilo kwijtraakt?
Nee. Er is geen geheime formule waarmee je met twee vingers in je neus schatrijk, populair en slank wordt. Maar soms kun je wel een sluiproute nemen als je snel succes wilt hebben.
Zoals Stephan. Hij schoof met repetities altijd wat dichter naar me toe. Ik dacht dat hij verliefd op me was. Maar toen juf Steenhouwer hem vijftig keer ‘Ik mag niet afkijken’ liet schrijven, begreep ik dat hij vooral van mijn hoge cijfers hield. Zelf durfde ik niet te spieken. Op de lagere school was ik het braafste meisje van de klas.
Maar tegenwoordig spiek ik regelmatig. Ik kijk stiekem naar de ideeën van tijdschriftenredacties voor de nummers in de toekomst. Dat durf ik, want die ideeën zijn openbaar. Ze staan in de redactionele agenda.
Wat is een redactionele agenda?
Tijdschriften plannen hun thema’s en onderwerpen een jaar vooruit, want voor elke pagina zijn veel interviews en foto’s nodig. Dat kost tijd. Vaak maakt de redactie eerst nog een proefversie, omdat het design en de bladspiegel ook erg belangrijk zijn. Meestal kost het drie tot vier maanden voordat een nummer naar de drukker kan.
Ik geef toe: het bestuderen van de redactionele agenda is niet de leukste manier om te onderzoeken waar tijdschriften in geïnteresseerd zijn. Liever snuffel ik door het tijdschriftenrek in de boekhandel of trakteer ik mezelf op een kop cappucino in de leeszaal van de bibliotheek. Maar eerlijk is eerlijk: een redactionele agenda is efficiënter en goedkoper.
Wat heb je aan een redactionele planning?
Tijdschriften publiceren hun plannen eigenlijk voor adverteerders. Zodat zij weten waar een nummer over gaat. Zij kunnen dan bepalen of hun product aansluit bij het thema. Ze kunnen hun advertenties ook op het thema aanpassen.
Het is er niet voor bedoeld, maar je kunt de redactionele agenda ook gebruiken om creatief persberichten te versturen. Zodat je precies op het juiste moment een onderwerp dat aansluit bij de planning onder de aandacht brengt: uiterlijk vier maanden voordat het nummer verschijnt.
Wat is de spiektechniek?
Googel op ‘redactionele planning + de naam van een tijdschrift’, bijvoorbeeld ‘redactionele planning Flair’ of ‘redactionele agenda Flair’:
In bovenstaand voorbeeld zie je de redactionele planning van nummer 53 van Flair. Er staan die week rubrieken in over fashion, vrouwen, health & personal care en food. Het thema is zwart-wit. Voor een kledingzaak kun je suggesties insturen voor een stijlvolle zwart-wit outfit. Een woonwinkel kan foto’s sturen van bijzondere zwart-witte accessoires. In andere nummers besteedt het blad aandacht aan financiën en reizen. Die nummers zijn interessant voor een reisorganisatie, notarissen en financiële planners.
Door vooraf de redactionele planning te bestuderen kun je op precies het goede moment de juiste suggesties naar een redactie sturen. Dat vergroot je kans op een plekje in een tijdschrift enorm.
En wat als een tijdschrift die planning niet op internet heeft staan?
Dan kun je de redactie of de advertentie-afdeling erom vragen. Die agenda hebben ze namelijk wel, want zonder planning kunnen ze geen bladen maken.
Of je koopt het tijdschrift waar je graag in wilt en kijkt waarover ze nu schrijven. Tijdschriften hebben een jaarcyclus. Onderwerpen van nu staan er over een jaar met een andere invalshoek weer in. Weet jij een nieuwe invalshoek te verzinnen voor hetzelfde onderwerp? Dan kun je daarover over een half jaar een voorstel naar de redactie sturen.
En als je graag tijdschriften leest, is dat sowieso een slimme tactiek als vast onderdeel van je bedrijfsvoering. Dan is publiciteit en promotie ook gewoon plezierig om te doen. En plezier is een voorwaarde voor creativiteit. En dat heb je weer nodig om leuke invalshoeken en ideeën voor persberichten te verzinnen. Je kunt je tijdschriftenabonnement dan zelfs als bedrijfskosten aftrekken van de belasting.
Nog een reden om lekker veel tijdschriften te lezen: je moet onderzoeken welke toon de bladen gebruiken. Daar kom je alleen achter als je ze doorbladert en leest.
Dus hoe kom je op een leuke manier aan gratis publiciteit?
Bedenk in welk tijdschrift je wil. Google op ‘redactionele planning + de naam van het tijdschrift’. Bestudeer de onderwerpen voor het komend jaar en verzin voor één of twee nummers een invalshoek die past bij jouw bedrijf. Zet het onderwerp, de invalshoek en het tijdschrift over een half jaar in je agenda, want je kunt een tijdschrift het best drie maanden tot een half jaar van tevoren benaderen.
Vergeet niet om het magazine te kopen om de toon te bestuderen. Noem het lezen van tijdschriften voortaan research. Kruip lekker op de bank met een paar glossy’s, een pot thee en wat eigengemaakte cupcakes. En geniet.
Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?
Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.
Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.
Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.
Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.
Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.
Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.
Interessant! Hoe doe je dat concreet zo’n suggestie toesturen? Met het idee dat als ze geïnteresseerd zijn, dan zij contact met je opnemen? En als je een artikel schrijft is dat dan onbetaald of betaald?
Hoi Marieke,
Hoe je dat precies doet is niet zo 1, 2,3 te beantwoorden. Met mijn klanten oefen ik het toesturen van suggesties aan tijdschriften en vakbladen tijdens een coachingstraject en ik geef ook wat concrete voorbeelden in mijn online zelfstudie cursus Persberichten Schrijven.
Het is inderdaad het idee dat redacteuren contact met jou opnemen over een bepaald onderwerp, omdat jij daarin ‘expert’ bent. Zij schrijven dan ook het artikel en doen eventueel een interview. Als je goed kunt schrijven kun je op deze manier niet alleen een suggestie voor een verhaal sturen, maar ook een suggestie voor een artikel dat je wilt aanleveren. Freelance tekstschrijvers werken vaak ook zo. Je wordt er alleen niet rijk van. Tekstschrijvers worden niet zo best betaald. 🙂
Leuk artikel. Gaat een (nieuwe) wereld voor me open!
Philippe,
Bedankt. Fijn dat je er iets aan hebt!
Wat een goeie Nicky, dit wist ik niet! Wel dat tijdschriften een planning maken natuurlijk, maar niet dat je die kunt inzien. Deze informatie ga ik zeker onthouden!
Astrid,
Fijn dat je hier iets aan hebt. Succes!