De komkommertijd is het ideale moment om iets in de krant te plaatsen.Het is weer Komkommertijd.
Dat is het ideale moment om op zoek te gaan naar media-aandacht, want de kans op een publicatie is dan het grootst.
Nederland gaat dan massaal op vakantie.
De gemeenteraad en colleges vergaderen niet en verenigingen en het bedrijfsleven liggen zo goed als stil.
Het kabinet komt alleen bij elkaar als er iets uitzonderlijks plaatsvindt.

Berichten die anders ondersneeuwen in de lawine van persberichten, maken vanaf juli extra veel  kans om boven te drijven. Vooral als ze goed geschreven zijn, want redacties moeten met minder mensen evenveel pagina’s vullen. Veel verslaggevers liggen ook in Atalya in de zon te bakken. De overgebleven collega’s smachten nu naar leuke, grappige en interessante nieuwsfeitjes en allerlei anekdotes om hun pagina’s te vullen.

Twee beroemde voorbeelden van komkommernieuws:

In de zomer van 2005 begint een mondiale zoektocht naar de identiteit van een man die in een drijfnat pak is aangehouden in het Engelse Kent. De man spreekt geen woord, maar speelt wel klassieke muziek op een piano en krijgt daarom de bijnaam Pianoman. De media speculeren over zijn herkomst. Sommigen denken dat hij een Tjechische concertpianist is, anderen vermoeden dat hij een Franse straatartiest is.  Pas in augustus volgt de ontknoping. Het is een anticlimax. De man blijkt een 20-jarige jongen uit Beieren te zijn.

De Veluwse poema die dezelfde zomer het nieuws beheerste, bleek achteraf slechts een uit z’n kluiten gewassen huiskat te zijn.

Waar de term komkommertijd precies vandaan komt is onduidelijk. Juli en augustus zijn drukke maanden voor komkommertelers, maar dat heeft niet zo veel te maken met nieuws. Het maakt ook niet zo veel uit.

De komkommertip werkt

Om dat te bewijzen, heb ik vorig jaar in deze periode een korte mail gestuurd naar het Dagblad van het Noorden. Dit was het resultaat:

Een mailtje op het juiste moment en je staat in de krant

En het juiste moment is dus nu.

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

Getagd op:    

Een reactie op “Direct in de krant? Maak gebruik van de komkommertijd.

  • 20 juni 2018 om 10:17
    Permalink

    Deguelle, ik heb je reactie hier verwijderd. Mijn site is niet bedoeld om persberichten op te plaatsen. Je kunt je persbericht wel gratis op deze site zetten: https://www.persbericht.nu/

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *