naamsbekendheid en zichtbaarheid

‘Natuurlijk zijn er allemaal mediabedrijven die gouden bergen beloven, maar daar heb ik überhaupt het budget niet voor’, schreef een lezer van mijn blog van de week.

‘Zoals zo veel bedrijven worstelen wij met het krijgen van klanten. Doordat er zoveel social media zijn en zoveel krantjes en online adverteermogelijkheden, is het moeilijk door de bomen het bos nog te zien. Ik zou allerlei trainingen moeten volgen om alleen al social media effectief te gebruiken. Ik ben nu stapje voor stapje dingen aan het uitproberen. Zoals een Facebookcampagne en berichten op Twitter. Maar eigenlijk heb ik daar helemaal geen tijd voor.’

‘Is er ook een eenvoudigere weg te bewandelen om meer klanten te krijgen?’

Ik snap die vraag heel goed. Door alle opties weet je vaak niet wat het beste is voor je bedrijf. En voor jezelf. Voor marketing zonder budget heb je een lange adem nodig. Dat houd je alleen vol als je er een beetje plezier in hebt.

De meeste ondernemers zijn geen bedrijf begonnen omdat ze zo dol zijn op marketing, maar omdat ze ergens goed in zijn of een mooi product willen verkopen.

Helaas is marketing, promotie en zichtbaar worden wel belangrijk om gevonden te worden en dus om klanten te krijgen. Gelukkig zijn er eindeloos veel manieren waarop je jezelf zichtbaar kunt maken en je naamsbekendheid kunt vergroten. Er is dus altijd wel een manier te vinden die bij jou en bij je klanten past.

Natuurlijk krijg je het liefst klanten via mond-tot-mond reclame

Maar helaas, als je geen klanten helpt, krijg je ook van niemand mond-tot-mond reclame. Je moet ergens beginnen. Of je het nou leuk vind of niet, als ondernemer moet je gewoon zichtbaar zijn en gevonden kunnen worden.

Gelukkig zijn er een heleboel mogelijkheden om je naamsbekendheid te vergroten

Zoals presentaties geven, klanten bellen en media-aandacht.

Ze hebben alleen wel een nadeel: ze kosten meestal meer tijd dan adverteren. Maar als startende ondernemer heb je soms geen keus.

Bovendien maakt het niet uit welke vorm van marketing je doet, het kost altijd veel tijd. Het is normaal om een kwart van je tijd te besteden aan marketing.

Ik heb helaas geen ‘gouden tip’ waarmee je morgen al een succes bent

Wat voor jou en jouw bedrijf het beste werkt, is een kwestie van logisch nadenken en ook van uitproberen. Als ik dan toch een tip mag geven: doe niet alles tegelijk. Probeer één methode een poosje uit, totdat je het goed in de vingers hebt. Als het je na drie maanden niets oplevert, probeer dan iets nieuws.

Geef niet te snel op. De effecten van je inspanningen zijn meestal pas zichtbaar na negentig dagen.

Als je geen tijd hebt, probeer dan creatief te zijn

Ik adviseer mijn klanten altijd om op zoek te gaan naar plekken waar je klanten al op een natuurlijke manier bij elkaar komen, zodat je met één bericht, meerdere ideale klanten tegelijk  kunt bereiken.

Moeders vindt je op schoolpleinen, marketeers lezen blogs over marketing en de kopers van je boek gaan naar de boekhandel en bibliotheken. Kun je op die plaatsen jouw doelgroep bereiken door een lezing te geven, een gastblog te schrijven of een signeersessie te organiseren?

Vaak is het mogelijk om berichten via je website tegelijk op allerlei platforms te delen. Mijn blogs stuur ik bijvoorbeeld met één druk op de knop naar Google+, Twitter, LinkedIn en Facebook. Dat scheelt alweer een hoop werk en het zorgt er meteen voor dat je op veel social media kanalen aanwezig bent.

Maar als je echt klanten wilt halen uit social media, dan is er ook interactie nodig. Het heet niet voor niks ‘social’.

Tijd kost het sowieso. Daar ontkom je gewoon niet aan.

Als je geen geld hebt, dan zijn er veel manieren waarop je jezelf gratis zichtbaar kunt maken

Gratis reclame via internet bijvoorbeeld.
Of gratis reclame via netwerkbijeenkomsten.
Of gratis reclame door op een slimme manier met andere ondernemers samen te werken en elkaars diensten of weggevers te promoten.

Ik kan meer dan vijftig manieren verzinnen om gratis reclame te maken voor je bedrijf, je goede doel of gewoon voor jezelf.

Veel van die mogelijkheden heb ik zelf ook gebruikt. Ik heb mijn bedrijf opgebouwd zonder ooit een cent aan reclame of promotie te besteden, maar ik heb wel veel tijd geïnvesteerd. Verder maak ik gebruik van mijn telefoon, mijn computer en mijn creativiteit.

In mijn gratis e-book zet ik verschillende manieren van gratis reclame maken voor je op een rij. Je kunt het hieronder downloaden.

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *