Social social strategie

Denk eens aan een lastige schoonmaakklus: de badkamer bijvoorbeeld.
Jij reinigt de tegels met Ajax omdat de badkamer daarna zo fris ruikt.
Je oma zweert vanaf het eind van de Tweede Wereldoorlog al bij groene zeep. Dat beschermt de voegen tegen kalkaanslag.
Je moeder gebruikt Cillit Bang, omdat dat gevaarlijk goed schoonmaakt.

Er bestaan net zo veel manieren om klanten te vinden, als er schoonmaakmiddelen bestaan.

Facebook is de Cillit Bang van de online marketing.
Maar je kunt ook andere middelen inzetten om klanten te vinden.

Zijn social media dan niet geschikt voor marketing?

Dat wel. Social media zijn niet voor niets zo populair. Het is zelfs een uitstekende manier om gratis reclame te maken en je kunt via deze platformen gesprekken voeren met je doelgroep. Zo kun je elkaar een beetje leren kennen en kijken of je bij elkaar past. Het bereik is heel groot, zeker als je netwerk zich uitbreidt en jouw volgers jouw berichten met hun eigen netwerk delen. Social media marketing heeft veel voordelen, maar het is geen wondermiddel.

Je raakt makkelijk verstrikt in social media.

Het kost veel tijd om regelmatig updates te plaatsen. Als je wil dat het effect heeft, moet je een strategie hebben: regelmatig grappige foto’s, interessante vragen en filmpjes plaatsen. Al die ideeën moet je verzamelen en opslaan, bijvoorbeeld in Evernote. Vaak moet je nieuwe programma’s zoals Hootsuite leren om al die updates in te plannen en in de gaten te houden wie erop reageert. Je moet ook reageren op vragen en reacties van je netwerk.

Facebook, Twitter, Pinterest en Instagram zijn ook verslavend. Je rolt van het ene leuke bericht in het andere en weg is de ochtend waarin je eigenlijk die offerte voor een klant zou opstellen.

Vind je social media eigenlijk leuk?

Ik ervaar social media als een last. Ik doe het alleen omdat ik mijn klanten wil informeren over de mogelijkheden ervan. Zelf verzin ik liever andere manieren om klanten te krijgen. En ik denk dat marketing beter werkt als je het leuk vindt om te doen.

Maar hoe kom je zonder social media strategie aan klanten?

Er zijn genoeg alternatieven: bloggen, zoekmachine optimalisatie, e-mailmarketing, traditionele media, gastbloggen, artikelensites, netwerkbijeenkomsten, presentaties geven en reclame maken. De lijst is eindeloos.

Wat doe je graag? Gebruik dat dan om klanten te vinden.

Vind je social media heerlijk? Gebruik het dan lekker voor je marketing. Zo niet, lees dan verder:

Hou je van schrijven?
Maak persberichten voor publiciteit in traditionele media. Of schrijf regelmatig een gastblog voor een groot online magazine in jouw branche. Of schrijf artikelen voor een artikelensite.

Hou je van presenteren?
Informeer bij bibliotheken, buurthuizen, de Kamer van Koophandel of verenigingen of ze belangstelling hebben voor een presentatie over jouw vakgebied.

Ben je introvert?
Stuur potentiële klanten een behulpzame mail met adviezen en doe aan het eind een zakelijk voorstel om ze werk uit handen te nemen.

Ben je erg behulpzaam?
Prijs de diensten van anderen aan op je blog of je social media. Help anderen.  Als je genoeg mensen helpt, krijg je dat terug.

Ben je doodsbenauwd voor alle vormen van marketing?
Vraag dan of je iemand mag interviewen voor je blog. Schrijf een post vol tips, inzichten en adviezen van die ander. Het levert je een goed gesprek én een belangrijk contact op. Bovendien wil die ander jouw blog wel delen met zijn eigen netwerk. Daar hoef je verder niks voor te doen.

Als je creatief gebruik maakt van kansen is marketing niet moeilijk.

Kansen zien en ze benutten is veel belangrijker dan het middel dat je gebruikt voor marketing.  Weet je wat voor mij het beste werkt? Elke dag minimaal één van de bovenstaande acties inplannen. Dat heb ik geleerd van businesscoaches zoals Veronique Prins en Marieke Anthonisse. Op die manier kosten marketing en publiciteit maar zo’n 5 tot 10 minuten per dag. Als je het elke dag doet, zorg je voor een constante stroom nieuwe mogelijkheden.

Dus social media marketing kun je gebruiken maar het hoeft niet?

Social media zijn net zo min een wondermiddel als Cillit Bang. Gebruik het als het bij je past. Als je het verschrikkelijk vindt, zoals ik, zoek dan een andere manier om klanten te vinden. Kansen zien en daar creatief gebruik van maken is veel belangrijker.

Hoe kun je kansen creatief benutten?

Kijk om je heen of je iets ziet dat je kunt verbeteren. Wie kun je met jouw diensten helpen? Geef een paar goede tips via de mail, de telefoon of in een privé-bericht. Doe ook een zakelijk voorstel. Doe dat minstens één keer per dag en beng, daar heb je je wondermiddel.

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

Getagd op:    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *