Nicky Corts in MargrietHee. Psst. Zal ik je verklappen hoe je een journalist verleidt?

Een décolleté waarbij je net zichtbaar een bh van Marlies Dekkers draagt werkt perfect. Maar deze techniek werkt alleen bij heteroseksuele mannen.  En veel journalisten zijn vrouw.

Gelukkig is er ook iets waar alle verslaggevers opgewonden van raken: een opvallend verhaal.

Als je media-aandacht wil, moet je alles een tikkie mooier maken dan in het echt. Maak van je leven een sprookje. Dan ben je onweerstaanbaar.

Kom, dan laat ik je zien hoe ik met deze truc een beeldreportage kreeg in het weekblad Margriet.

Maar eerst een kleine test.

Weet jij waarom journalisten op zoek zijn naar sprookjes?

Nou?

Omdat hun lezers dol zijn op het Disney-gevoel. Ze willen dat alles goed afloopt, want dat bewijst dat ze zelf kans maken op een lang en gelukkig leven. Vroeger waren sprookjes levenslessen. Het waren gruwelijke verhalen die je waarschuwden voor gevaarlijke situaties en de lelijkheid van de menselijke natuur. De oorspronkelijke verhalen zijn door Andersen, Grimm en Walt Disney veranderd in verhaaltjes voor het slapengaan.

Schrijvers voor vrouwenbladen doen dat ook.

In tijdschriften is de goede fee een psychologe die raad geeft over je relatie. Joris Linssen is de prins op het witte paard en een hernia of een hersenbloeding is een obstakel dat een lezeres moet overwinnen voordat ze nog lang en gelukkig leeft. En alle vrouwen krijgen een make-over: nieuwe kleding, make-up en een fotoshoot. Want een metamorfose is een klassiek element van een sprookje. Denk maar aan de Kikkerkoning en Belle en het Beest.

Dus zo’n verhaal in een tijdschrift is gewoon verzonnen?

Nou ja, niet alles.

Maar het is mooier dan in het echt. En jij moet de werkelijkheid ook mooier maken, anders merkt een journalist je niet op. Het is zoals bij een eerste date. Dan probeer je ook knapper en leuker te zijn dan wanneer thuis op de bank met een zak Dorito’s naar een herhaling van Gooische Vrouwen kijkt.

Een interessante plek voor een afspraakje met een tijdschriftjournalist is de Facebookgroep Roept u Maar (RuM). Iedereen kan lid worden. In RuM plaatsen tekstschrijvers oproepjes voor interviewkandidaten. Daarin staan aanwijzingen voor het sprookje dat ze zoeken.

Zoals deze:

Hoe kom ik in een tijdschrift?

Nu komt het moeilijkste stukje. Als je hierop wilt reageren, moet je je fantasie gebruiken.

Stel je voor dat opa en oma wegkwijnen omdat ze het contact missen met hun kinderen en kleinkinderen. Skype is hun redding. Redacteuren lezen graag een anekdote van grootouders die in de rimboe een uur moeten rijden voor een internetverbinding. Als ze ook nog te maken krijgen met stroomstoringen en wegversperringen, dan versterkt dat het verhaal. Het is een moderne versie van Rapunzel: Skype is de reddingslijn, zoals het haar waarlangs de redder van Rapunzel in de toren klimt om te ontsnappen aan zijn achtervolgers.

Vooruit nog eentje dan:

Hoe kom ik in een tijdschrift

Outdoor Lifecoach Katrien de Jong  uit Havelte wandelt dagelijks met haar cliënten op de Drentse hei. De natuur is haar werkplek en de inspiratie voor haar sessies. Ze is een geschikte kandidaat. Ze reageert zo:

‘Ik werk op verschillende plekken in de natuur van Drenthe. Misschien kun je daar iets mee?’

Dat is waar, maar klinkt het als een sprookje?

Jammer genoeg niet.

Een andere kandidate beschrijft haar omgeving zo:

‘Op dit moment werk ik al rijdend in een camper in Zuidwest Australië. Voor me zie ik een prachtige zonsondergang. We rijden offroad op zoek naar een plek om een mooie foto te maken. Ha Ha. Avontuur. Een uur geleden zat ik nog in een café in Bunburry te werken en wie weet waar ik morgen ben.’

Je snapt nu wel wie het meeste kans maakt op dat interview.

En? Kun je al bedenken welk sprookje ik gebruikte voor het weekblad Margriet?

Nee?

Dat was Boer Zoekt Vrouw, het datingprogramma van Yvon Jaspers. Dat programma bevat alle kenmerken van een modern sprookje: ruwe bolster blanke pit, romantiek, emotie en heel veel paardenkrachten.

De styliste en fotografe van Margriet voegden daar tijdens de fotoshoot een scheutje Assepoester aan toe: ik kreeg een klassieke metamorfose en leek zelfs vaag op de presentatrice van het populaire boerendatingprogramma.

Nu maar hopen dat ik nog lang en gelukkig leef.

♠ EINDE ♠

 

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.