timing persbericht bepaalt succes
Hoe goed je persbericht ook is: wanneer je jouw gratis persbericht te laat verstuurt is er geen ruimte meer in de krant.
Maar als je het persbericht te vroeg verspreidt heeft de journalist geen belangstelling.
Een perfecte timing van je persbericht is cruciaal.

Maar wat is te vroeg of te laat?
En wat is precies het goede moment?
Wanneer 
en hoe ver van tevoren verstuur je een persbericht?

Liefst wil je daar een concreet antwoord op, bijvoorbeeld: stuur je persbericht dinsdagmorgen 9.30 uur een week voor je evenement. Je wilt weten op welke dag je een persbericht moet versturen.

Maar dat is onmogelijk.
Het juiste moment om persberichten te verspreiden is voor elk persbericht verschillend en hangt af van de omstandigheden.

Zo is het medium belangrijk. Dagbladen en nieuwsprogramma’s kun je vaak tot kort van tevoren informeren. Tijdschriften werken meestal drie maanden tot soms wel een half jaar vooruit.

Een aankondiging voor een evenement moet natuurlijk vóór het evenement in de media, maar ook weer niet zo ver van tevoren dat mensen het vergeten zijn als het plaatsvindt. Een verslag van het evenement verstuur je uiterlijk de volgende ochtend om 8.00 uur.

Een persbericht met veel nieuwswaarde kun je altijd versturen.

Echt belangrijke zaken, zoals een aanslag of een vliegtuigramp publiceren nieuwsredacties altijd. Maar hoe meer nieuws moet concurreren met ander nieuws, hoe kleiner de kans op plaatsing. Een aanslag of ramp zie je niet aankomen, maar ander nieuws kun je meestal wel voorspellen: Prinsjesdag, Koninginnedag en oud en nieuw zijn er een paar. Een goede timing van een persbericht lukt alleen als je gevoel hebt voor de inhoudelijke keuzes die redacties maken. Een persbericht op tijd versturen en op de juiste dag laten plaatsen moet je oefenen. Hoe vaker je dit doet, hoe groter de kans dat je goed zit.

Zelfs journalisten hebben moeite met de timing van een persbericht.

Er kan altijd iets met meer nieuwswaarde tussendoor komen.

Deze zomer wilde één van mijn klanten een persbericht verspreiden over een reis naar Ecuador. Ze had een goed persbericht opgesteld en we besloten om in de zomervakantie te proberen media-aandacht te krijgen. In juli en augustus is het komkommertijd en dan is de kans dat een bericht zonder echte nieuwswaarde toch wordt geplaatst veel groter.

Deelnemen aan zo’n reis vraagt voorbereiding, dus was het niet erg om de aankondiging en het persbericht ruim van te voren te versturen. Bovendien wilde ze in de herfst een voorlichtingsavond over de reis organiseren, dus dat kon ze dan ook vast noemen. Voor de voorlichtingsavond zou ze twee weken van tevoren een ander persbericht versturen.

Helaas gebeurde er iets onverwachts. Een dag voordat ze het persbericht zou verspreiden barstte er een vulkaan uit in Ecuador. Nu hadden journalisten ineens wel iets anders te publiceren dan een reis. Zonde van de planning, maar niets aan te doen.

Als ze door de vulkaanuitbarsting haar reis moest afzeggen of als die vulkaan het reisdoel van de trip was geweest, dan had dat haar nog media-aandacht kunnen opleveren. Maar dat was niet zo. Ze moest dus wachten tot het nieuws over de vulkaan geluwd was voordat ze haar bericht alsnog kon versturen.

Moet je het versturen van een persbericht dan maar helemaal niet plannen?

Nou nee. Er zijn gelukkig wel een paar regels waaraan je je bij de timing van een persbericht kunt houden. Maar vraag aan tien verschillende media-experts wanneer je moet versturen en je krijgt tien verschillende antwoorden. Het hangt namelijk af van het medium, van het soort nieuws, het aanbod van ander nieuws én de voorkeuren van de journalist die jouw persbericht leest.

Ik geef je een paar richtlijnen uit eigen ervaring voor de media waar ondernemers het meest mee te maken krijgen:

infographic timing persbericht

Regionale dagbladen
Een evenement aankondigen kun je tussen twee weken en vijf werkdagen van tevoren doen. Een verslag van een evenement en een foto moeten de volgende ochtend voor 8.00 uur op de redactie liggen. Actuele nieuwsfeiten met grote nieuwswaarde kun je op de dag zelf nog aanleveren.

Huis-aan-huisbladen en advertentiekranten
Deze bladen komen meestal eens per week uit. Uiterlijk zeven werkdagen voor de verschijningsdatum aanleveren.

Regionale radio 
Hier werken vaak vrijwilligers die niet elke dag aanwezig zijn. Uiterlijk twee weken van tevoren overleggen met de redactie.

Regionale tv
De aanlevertijd hangt af van het programma waarin je hoopt te komen. De nieuwsrubrieken kunnen een dag van tevoren of dezelfde dag vaak nog wel publiceren over onderwerpen met grote nieuwswaarde. Evenementen ongeveer zeven tot vijf werkdagen van tevoren aankondigen.

Mijn belangrijkste tip: neem gewoon contact op en overleg met de redactie over de timing van je persbericht.

Je kunt journalisten van regionale media gewoon bellen en uitleggen waarom jouw bericht interessant is voor hun medium. Als zij het bericht ook zien zitten kun je samen besluiten wanneer je bericht het het best geplaatst kan worden.

Is je nieuws belangrijk genoeg voor de landelijke pers?

Verstuur je bericht dan liever niet:

  • op maandagochtend of vrijdagmiddag. Dan is het spitsuur op vrijwel alle redacties.
  • op Prinsjesdag. Alle aandacht gaat dan naar de Miljoenennota en de Troonrede.
  • op dagen dat beursgenoteerde bedrijven hun financiële resultaten presenteren
  • eind van de middag
  • tijdens calamiteiten en rampen

Je persbericht maakt landelijk meer kans:

  • op zondagmorgen
  • in vakantieperiodes
  • voor 9 uur ‘s morgens
  • als je kunt aanhaken bij actueel nieuws

Wil je graag gratis je bedrijf promoten via de media en ook nog een beetje snel?
Zou je het liefst morgen al in de krant staan?
Dan is dit boek iets voor jou.

Experttips voor Free PublicityDit is geen doorsnee managementboek. Dit boek is anders. En anders zijn is een belangrijke voorwaarde als je op zoek bent naar media-aandacht en gratis publiciteit.

Veel boeken over free publicity zijn zo schandalig serieus. Ze gaan over media-strategieën, pers-databanken en het media-landschap. Dat is allemaal heel nuttig, maar eerlijk is eerlijk, het is ook vreselijk saai. En de zoektocht naar gratis publiciteit is juist een uitdagend avontuur.

Daarom heeft dit boek maar één theoretisch hoofdstuk en verder staan er alleen maar praktische tips en leuke anekdotes in. Je kunt er meteen mee aan de slag en je kunt zelfs morgen al op de voorpagina van de krant staan.

E-book voor €9,97 euro direct beschikbaar


Het e-book kun je meteen bestellen en downloaden voor €9,97 euro. Je kunt er dan meteen in beginnen. Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-boek koopt bij Bol.com bijvoorbeeld. Je  kunt het  lezen op e-readers. Als je het wilt lezen op een Ipad, tablet of computer heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Vul hier je emailadres in (je kunt ook je factuurgegevens invullen als je het bonnetje in je boekhouding wilt stoppen):







Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-book koopt bij Bol.com. Je  kunt het lezen op alle e-readers. Als je het boek wilt lezen op een Ipad, tablet of computer dan heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Dat lijkt ingewikkeld, maar die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Recencies


Het boek leest echt vlot. Ik had geen enkel moment in het boek waarop ik dacht ‘dit is saai’. De auteur voegt heel vaak leuke verhalen toe (die trouwens echt gebeurd zijn). Nicky laat niet alleen de goede voorbeelden zien maar ook voorbeelden waarbij er iets is fout gelopen. Verhalen van Nicky zelf komen ook in het boek voor. Ik had eigenlijk niet verwacht dat een boek met tips ook gewoon grappig en leuk kan zijn en dat je op sommige momenten zelfs een beetje meeleeft met de auteur alsof je een roman aan het lezen bent.

Uit de review van mijn boek van Jana op haar blog FitSix.

Gratis opvallen is opvallend eenvoudig met de praktische adviezen die Nicky Corts je in dit vlot leesbare boek aanreikt. Snel lezen dus en dan direct aan de slag!
Jos Burgers, spreker en bestsellerauteur van marketingboeken

Ik moest hardop lachen, al vanaf de eerste bladzijde. Maar ik voel me ook zo begrepen, want Nicky beschrijft exact wat ik meemaak: van mijn angst om zichtbaar te zijn tot mijn droom om te wereld te bereiken. Ze daagt me uit en al lezende zie ik het mezelf ook doen!
Divera van der Elst, dé coach voor beginnende coaches

Dit boek is exact zoals ik dat van Nicky verwachtte; scherp, met humor en heerlijk praktisch. Ook als je jezelf nog niet kunt visualiseren als mediaster, zullen haar 50 tips jou gegarandeerd helpen om free publicity in te zetten als effectieve marketingtool voor je bedrijf.
Veronique Prins,  businesscoach bij Je zaak voor Elkaar

Dit  is geen gortdroog managementboek of super saaie handleiding.  Je wilt eigenlijk tijdens het lezen al direct aan de slag. De tips zijn duidelijk, direct uitvoerbaar en motiverend. Het voelde alsof Nicky met me in gesprek was. Ik ben helemaal enthousiast geworden. Een uitkomst voor elke ondernemer/ZZP’er.
Hetty Termaat-Steenbergen van Jouw ouders, mijn zorg, begeleiding thuis bij mensen met dementie

In de media komen leek me een onmogelijke taak, want ik had geen idee hoe de mediawereld in elkaar zit. Dit boek geeft je niet alleen de PIN-code voor gratis publiciteit, maar geeft je ook inzicht in hoe de media werken. Wanneer je deze stappen en tips toepast, gaat het gewoon lukken.
Monica ten Hoove, Financieel Huishoudster 

Eigenlijk kende ik als ex-journalist al die tips wel. Nou ja, bijna allemaal. Maar ik dacht dat media-aandacht voor mij als ondernemer niet was weggelegd. Dit boek heeft me de ogen geopend: free publicity is echt voor iedereen. Ook voor mij.
Leonore Noorduyn, schrijfcoach en tekstschrijfster bij De Schrijfster

Ideaal voor beginnende ondernemers om deze skills onder de knie te krijgen. Maar ook een prettige opfrisbeurt voor elke brand & communicatie specialist om er op een originele manier weer even aan herinnerd te worden dat de sleutel tot succes niets te maken heeft met een grote zak geld.
Monique Ruesink, brand & communicatiemanager bij WeeRide Europe B.V. 

Het lekker lezende boek van Nicky Corts geeft praktisch tips en vooral do en don'ts om gratis exposure te krijgen. Het motiveert, inspireert en legt helder uit hoe en ook wanneer je wat moet doen.
Klaziena Waerts, Craving Watchers

Direct aan de slag voor €9,97 euro?







Experttips voor Free Publicity

6 gedachten over “Wanneer en hoe ver van tevoren verstuur je een persbericht? Timing van je persbericht.

  • 7 december 2017 om 15:11
    Permalink

    Ik googelde op welk moment ik een persbericht het beste kan versturen en natuurlijk kwam ik bij jou uit! En dat nadat ik al een voorbeeld van je had gedownload. Nu nog zorgen dat het ergens op lijkt 🙂

    Beantwoorden
    • 7 december 2017 om 15:35
      Permalink

      Ha, ha. Goed om te weten dat ik ook dan in Google verschijn Suzanne. 🙂

      Beantwoorden
    • 12 december 2015 om 00:28
      Permalink

      Dank je Karin. Die graphics zijn leuk om te maken. Dat gaat heel gemakkelijk in Canva: gratis, simpel en snel.

      Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.