gratis reclame naamsbekendheid vergroten

Om klanten te krijgen moet je naamsbekendheid creëren.
Om naamsbekendheid te creëren moet je zichtbaar zijn.
Om zichtbaar te zijn moet je adverteren.
Om te adverteren heb je geld nodig.
Maar om geld te verdienen heb je klanten nodig.
En dan ben je terug bij af.

Het zoeken naar klanten lijkt een vicieuze cirkel waar je maar niet uitkomt, tenzij het je lukt om naamsbekendheid op te bouwen zonder dat het geld kost. Maar dan moet je zichtbaar zijn zonder te adverteren. En dat kan niet.

Of wel?

Naamsbekendheid opbouwen zonder budget kan best

Er zijn genoeg promotiekanalen die niets kosten. Denk maar eens aan alle mogelijkheden om via social media je naamsbekendheid te vergroten. Maar er zijn ook allerlei manieren waar je misschien nog nooit aan hebt gedacht. Daarom geef ik je meer dan vijftig mogelijkheden om gratis je bedrijf in de spotlights te zetten. Of net niet gratis, maar met een heel klein budget.

Een lijst met mogelijkheden om gratis je naamsbekendheid te vergroten

  1. Website
    Hoewel het mogelijk is om gratis een website te maken om online zichtbaar te worden, raad ik dat niet aan. Gratis websites hebben geen eigen domeinnaam (webadres) en dat staat niet professioneel. En vaak tonen anderen dan ook nog reclame op jouw site. Dat moet je niet willen. Met WordPress kun je in een paar uur en voor minder dan 100 euro een site online te hebben.
  2. Zoekmachine Optimalisatie
    Als je zorgt dat jouw website goed gevonden wordt in Google levert dat gratis bezoekers op. Een goede plek om meer te leren over zoekmachine optimalisatie is 000.nl. Wil je snel met je site aan de slag? Lees dan: Een snelle introductie in zoekmachine optimalisatie (SEO) voor bloggende ondernemers.
  3. Bloggen op je eigen website
    Als je regelmatig een artikel plaatst kan Google geïnteresseerden naar jouw blog sturen als mensen zoeken op informatie over dat onderwerp. Je kunt het blog vervolgens op vele manieren hergebruiken: je voegt verschillende blogs samen tot een e-boek. Dat e-boek kun je weer gebruiken als weggever om e-mailadressen te verzamelen voor je e-mailmarketing. Blogs kun je delen in je nieuwsbrief. Je kunt blogs doorplaatsen op je social media-kanalen. Je kunt de teksten voorlezen en er een podcast van maken of je filmt als je de informatie uitleg. Dan heb je een filmpje voor op je youtube-kanaal.
  4. Gastbloggen
    Je hoeft bloggen niet alleen op je eigen site te doen. Andere bloggers en grote online magazines hebben veel lezers en ze hebben elke dag nieuwe artikelen nodig. Als je aardig kunt schrijven kun je aan de slag als gastblogger op websites die veel meer bezoek krijgen dan je eigen website. Zo vergroot je via het netwerk van anderen jouw zichtbaarheid en naamsbekendheid. Lees er meer over in het artikel: Gastbloggen hoe doe je dat?
  5. Artikelen schrijven voor artikelensites
    Er bestaan er verschillende artikelensites in Nederland. Infonu.nl is de grootste.  De artikelensites worden heel goed gevonden in Google. Veel beter dan je eigen site. Maak daar gebruik van door af en toe een artikel te plaatsen over je vakgebied. Je mag linken naar interessante artikelen op je eigen site en je kunt een profiel plaatsen met links naar je website.
  6. Social media
    Start vanaf het begin met LinkedIn en één of twee andere social media kanalen (Facebook, Youtube, Twitter, Pinterest of Instagram bijvoorbeeld) en nodig mensen uit om je te volgen. Elk social media-kanaal kun je laten groeien en gebruiken om klanten te laten zien hoe jij ze kunt helpen. Plaats wel regelmatig iets om je naamsbekendheid te vergroten. 
  7. Redactionele aandacht
    Aandacht in kranten, tijdschriften en vakbladen is gratis. Als je leert hoe je een persbericht schrijft en verstuurt, kan media-aandacht je gratis klanten opleveren. En het is de beste manier om snel je naamsbekendheid en je social proof te vergroten. In mijn boek Experttips voor Free Publicity kun je stap voor stap leren hoe je de media benadert en hoe je media-aandacht inzet om klanten te krijgen.
  8. Televisie-optreden
    Sommige televisieshows kun je heel gemakkelijk in: Hart van Nederland en Piet’s weerbericht bijvoorbeeld. Als je wat meer ervaring hebt kun je ook denken aan Max’s Koffietijd of zelfs De Wereld Draait Door. Het is een superboost voor je zichtbaarheid.
  9. Radio-interviews
    Vooral streekradio zit te springen om onderwerpen. Lever ze eens wat leuks aan voor een radio-interview. Daar kun je een persbericht voor gebruiken.
  10. Opiniestuk schrijven
    Los jij met je bedrijf een maatschappelijk probleem op? Dan heb je vast een uitgesproken mening over sommige politieke beslissingen en wet- en regelgeving. Misschien heb je zelfs een goede oplossing bedacht voor een maatschappelijk probleem. Dan kun je een opiniestuk schrijven in vakbladen, de plaatselijke kranten en de landelijke dagbladen.
  11. Columns schrijven
    Columns in kranten, tijdschriften en vakbladen worden meestal geschreven door ondernemers of mensen zoals jij en ik. Als je een vlotte pen hebt, kun je de redactie wat proefcolumns sturen. Als ze jouw stukken willen plaatsen, heb je vaak wekelijks een eigen podium in een krant of tijdschrift en vaak betalen ze je er ook nog wat voor.
    Als je beter wilt leren schrijven voor columns, blogs en artikelen dan raad ik je de cursussen van Kitty Kilian aan. Dat is de strengste, maar ook de beste schrijfjuf van Nederland. En ook als je geen blogles wilt, zijn haar stukken heerlijk om te lezen.
  12. Youtube als zoekmachine
    Wist je dat Youtube de op één na grootste zoekmachine is? Op nummer één staat Google, maar veel mensen kijken liever een instructievideo dan dat ze een artikel lezen. Die mensen zoeken naar informatie op Youtube. Maak dus filmpjes op je eigen Youtube-kanaal om gevonden te worden, beter zichtbaar te zijn en naamsbekendheid op te bouwen.
  13. Pinterest als zoekmachine
    Ook gebruikers van Pinterest gebruiken dit platform steeds vaker als zoekmachine. Handig als je jouw producten ook op Pinterest laat zien.
  14. Slideshare
    Nog zo’n gratis online bibliotheek waar mensen informatie zoeken: Slideshare. Het wordt vooral gebruikt om de slides van presentaties te delen, maar je kunt er ook pdf’s uploaden en video’s en webinars delen. Slideshare is gekoppeld aan LinkedIn en heeft wereldwijd meer dan 70 milioen bezoekers per maand. Ook weer zo’n plek waar je waarschijnlijk niet meteen aan denkt als je online beter zichtbaar wilt worden.
    Wil je leren hoe je een goede presentatie maakt met slides? Neem dan eens een kijkje bij Pauline la Rûtte van Conduite presentatietraining.
  15. Podcast
    Een podcast is een soort radio-uitzending die je terug kunt luisteren. Zoals sommige mensen liever een filmpje kijken, zo zijn er ook mensen die liever luisteren. Soms is een podcast een goed alternatief voor bloggen of een Youtubekanaal. Je vindt podcasts bijvoorbeeld in I-tunes. Je kunt zelf een podcast starten en informatie delen of interessante mensen interviewen. Natuurlijk kun je ook proberen of je als gast in de podcast van een ander kunt komen, op die manier vergroot je je eigen naamsbekendheid via een bestaand netwerk. Dat gaat altijd sneller dan zelf een publiek opbouwen.
  16. Presentaties
    Overal komen mensen bij elkaar om naar presentaties te luisteren: verenigingen, open coffee’s, de bibliotheek, de Kamer van Koophandel. Als jij je informatie goed mondeling kunt overbrengen, vind je daar gratis publiek. Als je echt goed bent in presentaties kun je er zelfs geld voor vragen. Om beter te worden kun je de presentatiecursus Spreken is Goud volgen. Een aanrader.
  17. Workshops
    Een bakker kan een workshop cupcakes versieren organiseren om klanten kennis te laten maken met de producten. Je kunt gratis workshops geven, maar vaak willen mensen er ook voor betalen. Een workshop ontwikkelen lijkt ingewikkeld, maar dat komt omdat de meeste mensen veel te veel informatie willen proppen in een workshop. Zorg dat je mensen één klein onderdeeltje van je vakgebied leert tijdens zo’n workshop. Geef minder informatie dan je van tevoren hebt bedacht en doe in plaats daarvan een paar oefeningen zodat mensen actief met de leerstof aan de slag gaan.
  18. Cursusplatforms
    Er bestaan platforms waar jij je cursussen en workshops kan delen met een veel groter publiek dan je zelf hebt. Skillshare en Udemy zijn daar een paar voorbeelden van. Goede Nederlandse online cursusplatforms heb ik nog niet gevonden, maar als je er één kent, schrijf dat dan alsjeblieft onderaan het blog in de reacties.
  19. Beurzen
    Sommige beurzen in je vakgebied kun je gratis bezoeken. Je kunt daar klanten en collega’s ontmoeten. Als je zelf een stand wilt, moet je daar meestal voor betalen.
  20. Netwerkbijeenkomsten
    Veel ondernemersbijeenkomsten, zoals de Open Coffee kun je gratis bezoeken. Als je business to business zaken doet, kun je hier klanten vinden. Maar het belang van netwerken is vooral: kennis maken. Er bestaan ook netwerken waarin je klanten voor elkaar zoekt.
  21. Samenwerkingsverbanden
    Gevestigde bedrijven met een bestaande klantenkring kunnen een goede samenwerkingspartner zijn. Als diëtiste kun je één keer per week een spreekuur houden in een sportschool bijvoorbeeld.
  22. E-book
    Schrijf een e-book om gratis uit te delen aan (potentiële) klanten, collega’s en concurrenten. Of vraag een blogger het te recenseren op zijn website. Het bevestigt je expertstatus. Gebruik de laatste bladzijden in je e-boek voor een goede biografie en een zakelijk aanbod voor de lezers. Een gemakkelijk gratis programma om zo’n e-boek mee te maken is Canva.
  23. E-mail handtekening
    Je kunt standaard onder elke mail die je verstuurt een e-mailhandtekening plaatsen. Staat daar al een link naar je website? En je telefoonnummer? Je tagline? En een link naar je laatste blog?
  24. Mond-tot-mond
    Nog steeds de allerbelangrijkste vorm van gratis reclame. Zorg dat je goed werk aflevert, zodat klanten je aanbevelen bij anderen. Vraag er ook om. Zet bijvoorbeeld in je email-handtekening: ,,Wij krijgen nieuwe klanten vooral via tevreden klanten. Bent u tevreden? Vertel het dan door.”
  25. Mini marketing
    Doe elke dag één kleine actie om jezelf bekender te maken: schrijf een persbericht, reageer op een blogpost, beantwoordt een vraag in een forum, bel met een oud-collega of verstuur een e-mail met een aardig aanbod naar een oude klant. Op die manier kun je met weinig moeite jezelf elke dag bij iemand anders onder de aandacht brengen. Ellen de Lange- Ros van Faxion noemt dit mini acties en ik gebruik het vanaf de start van Nickypent om klanten te krijgen.
  26. Email marketing
    Bouw zo snel mogelijk een e-maillijst op en stuur de mensen op je lijst regelmatig een nieuwsbrief met interessante informatie. Af en toe kun je dan ook een aanbieding via de mail versturen. Automatiseer het versturen en verzamelen van email-adressen met Mailchimp, dat is gratis tot 2.000 e-mailadressen.
  27. Laat weten wat je doet
    Als ondernemer moet je niet al te bescheiden zijn. Je mag tijdens gesprekken op het schoolplein, tijdens een visite of langs de lijn op het voetbalveld best eens laten weten wat je doet en wie je helpt. Maak er alleen geen verkoopgesprek van: vraag de ander ook wat hij doet en blijf belangstellend voor de verrichtingen van je zoon op het veld.
  28. Vraag je familie en vrienden om hulp
    Vrienden en familie willen je in het begin waarschijnlijk best helpen door hun vrienden en kennissen naar je door te verwijzen.
  29. Help andere ondernemers
    Ken jij een fotograaf en iemand die binnenkort gaat trouwen? Breng ze bij elkaar. Doe dat voor zoveel mogelijk mensen en zij zullen ook aan jou denken als ze eens iemand willen doorverwijzen.
  30. Doe opdrachten voor je voormalige werkgever
    Ben je als zzp-er begonnen in hetzelfde terrein als je voormalig werkgever? Misschien wil hij of zij je dan wel een poosje inhuren.
  31. Pro bono/gratis opdrachten
    Doe gratis opdrachten voor goede doelen, verenigingen of businessplatforms. Op die manier doe je ervaring en contacten op en laat je zien wat je kan. Je kunt achteraf om een testimonial vragen en je kunt opdrachten en opdrachtgevers tonen op je site. Vergeet niet om wel een factuur te sturen waarop je de oorspronkelijke prijs van je diensten of producten vermeldt. Zo weten anderen wat je waard bent en is gratis niet hetzelfde als goedkoop.
  32. Guiness book of records
    Kijk of je een record in je vakgebied kunt vinden en organiseer een recordpoging voor het Guiness Book of Records. Aandacht verzekerd.
  33. Organiseer een webinar (of doe het samen)
    Een webinar is een samenvoeging van de woorden ‘web’ en ‘seminar’. Het is een evenement op internet waarbij alleen een online publiek aanwezig is. Je kunt er een eenvoudig vraag- en antwoord webinar van maken, waarbij je vragen van je klanten en/of volgers beantwoord. Webinars kun je gratis geven met de app Periscope. Er is geen investering in dure apparatuur of software voor nodig, maar wel een I-phone of I-pad. Periscope is nog niet beschikbaar voor Android. Het kan zelfs nog simpeler: ook met Facebook kun je tegenwoordig live uitzenden met Facebook Live.Het is een gratis manier om te laten zien waar je verstand van hebt. Bijkomend voordeel: Facebook wil graag dat gebruikers meer video’s uploaden en promoot je live-uitzending daarom flink. Veel meer mensen krijgen een melding van een live-uitzending dan van een gewone status-update.
  34. Kaartjes in de supermarkt
    Als je erg jong bent ken je ze waarschijnlijk niet eens: de kaartjes met aanbiedingen in de supermarkt. Het is gek, maar voor bepaalde doelgroepen werken ze nog steeds. Dorpshuizen hebben ook vaak een prikbord waar je affiche mag ophangen en daar kun je dan ook folders en flyers neerleggen. Maar denk ook aan flyers op plekken waar je doelgroep veel komt: de tandarts, de dokter of de kapper bijvoorbeeld.
  35. Gratis advertenties op Marktplaats
    Marktplaats is natuurlijk de bekendste advertentiesite, maar er zijn er veel meer. Marktplaats heeft trouwens ook een zakelijk zusje: Marktplaats zakelijk.
  36. Sluit je aan bij een businessclub of ondernemersvereniging
    Met een ondernemersplatform zoals SoroptimstenBewust Meppel of Netwerk ViZi bouw je een netwerk op. Vaak plaatst een platform of vereniging gemeenschappelijke advertenties waaraan je goedkoop kunt meedoen. Of de organisatie verzorgt lezingen en beurzen waaraan je kunt deelnemen. Je kunt er hulp krijgen en het levert klanten op.
  37. Adverteren in Google
    Voor starters heeft Google altijd een aanbieding. Meestal kun je de eerste keer voor vijftig euro gratis adverteren. Doe dat niet zonder hulp van iemand die vaker gebruik maakt van Google-advertenties (Adwords) om te voorkomen dat je advertentie veel duurder uitvalt dan je had gedacht en het nauwelijks iets oplevert.
  38. Facebook en andere social media advertenties
    Ook hier geldt: laat je adviseren door anderen die er vaker gebruik van maken. Anders gooi je je geld weg. Op Facebook kun je al voor vijf euro je bericht ‘boosten’ zodat veel meer mensen het zien. Voordeel van Facebook: je kunt je advertentie heel specifiek op een bepaalde doelgroep richten. Ria Kaashoek heeft veel verstand van Facebookmarketing en zij kan je zeker verder helpen. Ook Twitter en Pinterest hebben ook advertentie-mogelijkheden, maar die zijn minder uitgebreid.
  39. Affiliate
    Je kunt links naar jouw diensten of producten op andermans website plaatsen met een zogenaamde affiliate-link. Als mensen via die link iets kopen, sta je een deel van je winst af aan de eigenaar van die andere website. Op die manier kun je veel meer mensen bereiken dan alleen je eigen lezers. Ik verkoop mijn eigen boek Experttips voor Free Publicity – maak je bedrijf zichtbaar in de media met de PIN-code voor gratis publiciteit ook via een affiliate-link bij Bol.com en Managementboek.nl. Op die manier krijg ik niet alleen royalties, maar ook een extra bedrag per verkoop.
  40. Jouw producten verkopen via Bol.com
    Wist je dat je gratis een verkoopaccount kan aanmaken bij de grootste verkoopsite van Nederland? Bol.com rekent wel bemiddelingskosten als je daadwerkelijk iets via hun site verkoopt.
  41. Startpagina’s
    Bijna elke beroepsgroep of specialisme heeft wel een gratis of bijna gratis startpagina. Zet je website op zo veel mogelijk relevante startpagina’s.
  42. Fora
    Elk vakgebied heeft ergens op internet een online plekje waar je vragen kunt stellen en beantwoorden. Een goede plek om te laten zien dat je bestaat. Beantwoord vragen van anderen om te laten zien wat je waard bent.
  43. Facebookgroepen
    Facebookgroepen werken hetzelfde als fora. Je kunt er online mensen ontmoeten, informatie uitwisselen, vragen stellen en vragen beantwoorden. Als je de juiste vragen beantwoordt maak je jezelf zichtbaar. Er bestaan businessgroepen of groepen met een thema of onderwerp. Gebruik de zoekfunctie in Facebook om groepen te vinden die bij jouw bedrijf passen.
  44. Reageren op blogs
    Dit valt een beetje in dezelfde categorie als fora en facebookgroepen. Ook op blogs in je vakgebied kun je vaak een reactie achterlaten. Als jij een leuke, interessante of heel nuttige reactie geeft, maakt dat nieuwsgierig. Lezers van het blog klikken dan door naar je website. Kijk eens op het Blogtrommel overzicht voor interessante Nederlandstalige blogs. Als je een mailtje stuurt, beoordeelt de schrijver van Blogtrommel of jouw blog ook een plekje verdient.
  45. Sponsoring
    Sponsor een goed doel met je producten of diensten. In ruil daarvoor krijg je meestal een gratis advertentie. Sponsoring hoeft niet duur te zijn. Mijn man en ik sponsoren al jaren het plaatselijke Concours Hippique in Wanneperveen met 180 biologische eieren van onze eigen kippen. In ruil voor sponsoring kun je een spandoek ophangen, een bord plaatsen en je naam en reclameboodschap laten omroepen.
  46. Organiseer een wedstrijd
    Maak je wedstrijd bekend via social media, je website en de lokale kranten: wie gebruikt de spiegels die ik verkoop het origineelst in zijn interieur? Hoeveel toepassingen kun je bedenken voor de sapbekers die ik verkoop? De prijs hoeft niet groot te zijn om mensen te laten deelnemen.
  47. Neem plaats in een jury
    Houd de plaatselijke kranten, Twitter en Facebook in de gaten en geef je op als jurylid bij een debat of talentenjacht.
  48. Visitekaartjes
    Ze kosten bijna niks: visitekaartjes. Voor minder dan 15 euro heb je al een stapeltje van 100 kaartjes als je ze online bestelt. Vaak kun je daar kiezen uit enkele honderden interessante ontwerpen. En je kunt ze maar beter bij je hebben. Als je in een gesprek met een wildvreemde ontdekt dat je iets voor hem kan betekenen werkt een visitekaartje geweldig.
  49. Flyers
    Hiervoor geldt hetzelfde als voor visitekaartje: relatief goedkoop en je kunt ze uitdelen op markten, beurzen, onder ruitenwissers stoppen tijdens een evenement of gewoon in de brievenbus gooien. Maar pas wel op: vaak is er een vergunning nodig om te flyeren.
  50. Gratis monsters
    Geef in plaats van een flyer eens een gratis proefmonster weg van je product of van je dienst. Als het bevalt is de kans groot dat de klant het nog eens koopt.
  51. Bedrijfkleding/autobelettering
    Zet je naam en je logo op je kleding en laat stickers of magnetische borden maken voor rijdende reclame op je auto.
  52. Persberichtensites
    Hier kun je gratis persberichten plaatsen en kunnen de media jouw nieuws oppikken.

    Bonustip:
    als je evenementen of workshops organiseert, kun je je activiteit gratis op allerlei kalenders plaatsen. Vrijwel elke regio heeft er één. Google maar eens op ‘agenda en je woonplaats of de provincie waarin je woont’. De bekendste landelijke agenda is Dichtbij.nl.

 

[experttips]

36 gedachten over “52 Ideeën om gratis reclame te maken en je naamsbekendheid te vergroten

  • 20 april 2019 om 15:33
    Permalink

    Wij zijn pas geleden gestart met onze aquariumspeciaal zaak in Heerenveen.
    Bedankt voor de vele tips, hier gaan wij zeker gebruik van maken!

    Beantwoorden
  • 1 februari 2019 om 23:00
    Permalink

    Nog een tip, als je met je bedrijf actief bent op twitter, ook de volgers van je concurrent gaan volgen. Immers, dat zijn ook potentiële volgers (en klanten) voor jouw bedrijf. Veel voice-over stemmen volgen ook elkaars opdrachtgevers viel me op.

    Beantwoorden
  • 17 mei 2018 om 18:39
    Permalink

    Er is ook een alternatief voor youtube – http://www.dailymotion.com

    Een tip voor twitter wat ik een keer deed =
    Ik likete en retweette een lading leuke dieren filmpjes en foto’s en had in een week tientallen volgers er bi j.
    Het helpt om ook van anderen te liken en retweten je hoeft niet alles zelf te bedenken.
    En met meer volgers op twitter kan je ook je site onder meer mensen de aandacht geven.

    Met vriendelijke groeten Marko Zwier.

    http://www.aandezwier.info

    Beantwoorden
  • 19 april 2018 om 14:42
    Permalink

    Je stelde in punt 18 dat je nog geen goede studieplatforms hebt gevonden. Ik heb er één voor je: http://www.apprentus.nl
    Sinds enige tijd is deze internationale community ook actief in Nederland en dat is maar goed ook.

    Beantwoorden
  • 24 februari 2018 om 18:13
    Permalink

    Zinvol en inspirerend artikel. Erg bruikbaar voor ondernemers met een beperkt budget. Zelf herken ik meerdere tips van mijn startersjaren. Verder heb ik nog een effectieve en goedkope tip voor meer naamsbekendheid, namelijk: bedrukte vlaggen voor het bedrijfspand. Eenmalig een investering, maar dit haal je er zeker uit op het moment dat je in een drukke omgeving gevestigd bent.

    Tot slot, ik heb goede ervaringen met deze webshop (http://www.vlaggenunie.nl/). Ik ben hier niet om reclame te maken en krijg ook zeker niet betaald om hun te promoten. Als klant ben ik erg tevreden en heb het effect van vlaggen kunnen merken.

    Beantwoorden
    • 7 maart 2018 om 11:33
      Permalink

      Hoi Peter, dank je voor het compliment. Goed idee, die bedrukte vlaggen voor je pand. Ik kan me voorstellen dat dat werkt als je in een drukke omgeving zit, zodat mensen kunnen zien dat je bestaat. Top!

      Beantwoorden
  • 22 december 2017 om 01:17
    Permalink

    Ik maak broche bruidsboeketten. Heel uniek in Nederland. Wellicht kan ik iets met bol.com idd 🙂
    En een facebook boost daar kijk ik al een tijdje naar. Maar weet echt niet waar te beginnen. Iemand tips?

    Super bedankt Nicky!

    Beantwoorden
    • 22 december 2017 om 15:53
      Permalink

      Hoi Sarita,

      Ik ben heel benieuwd of bol.com voor jouw bedrijfstak werkt. Laat je het weten?

      Je berichten boosten via Facebook is een vaardigheid op zich. Ik weet er wel het e.e.a. van, maar ik verwijs je liever door naar Facebook-expert Ria Kaashoek. Je vindt haar hier: https://www.riakaashoek.nl/

      Beantwoorden
  • 30 november 2017 om 15:18
    Permalink

    Bedankt voor de tips !!!
    En nu maar veel minikerst bomen
    Verkopen.
    Mvrgr. Plantdeal

    Beantwoorden
  • 23 november 2017 om 16:13
    Permalink

    Hartelijk dank voor deze tips! Kan iedereen in gelijk welke sector gebruik van maken. Enkel jammer dat we onze voedingsproducten niet kunnen verkopen via Bol.com 😉

    Groetjes,
    Catho

    Beantwoorden
    • 7 december 2017 om 11:32
      Permalink

      Hoi Catho,

      Nee voedingsproducten kun je geloof ik inderdaad niet verkopen via Bol.com. Maar de meeste andere tips kun je wel toepassen.

      Beantwoorden
  • 19 oktober 2017 om 14:15
    Permalink

    Hallo Nicky

    Ik vroeg me af he, kan ik hier ook reclame maken voor mijn bedrijf?

    Beantwoorden
    • 20 oktober 2017 om 20:17
      Permalink

      Thom, door aanvullende en waardevolle informatie achter te laten in reacties op blogs kun je mensen nieuwsgierig maken naar jou. Maak dan ook een gravatar aan via gravatar.com, dan kunnen andere mensen je terugvinden. Je krijgt dan automatisch een gezicht bij reacties op websites. Interessante reacties onder blogs zijn inderdaad een manier om gratis (sluik)reclame te maken. 🙂

      Succes Thom!

      Beantwoorden
  • 25 september 2017 om 16:11
    Permalink

    Wat een toplijst Nicky. Veel bruikbare tips. Voor mij komt het telkens neer op zichtbaarheid, en dan met name door tekst. Dus bijv. bloggen (tip 3), kaartjes (34), of gewoon een poster of abri achter het bedrijfsraam. Jezelf dwingen regelmatig te schrijven heeft me ook veel geholpen.

    Beantwoorden
    • 27 september 2017 om 15:16
      Permalink

      Ha, René wat fijn dat jij al manieren hebt gevonden die voor je werken!

      Beantwoorden
  • 11 september 2017 om 11:18
    Permalink

    Hele goede lijst heb je hier gemaakt 🙂
    Super om door te lezen heb weer een aantal leuke ideeën opgedaan!
    Heel erg bedankt!

    Beantwoorden
  • 13 juli 2017 om 17:15
    Permalink

    Ik heb in Google websites een gratis website gemaakt over klokkenmusea in de wereld 285 musea in 64 landen, ik heb alle adviezen gelezen in bovenstaande opsomming, maar ik ben er nog niet uit om in welk sociaal netwerk ik meer bekendheid hieraan kan geven?
    Wel heb ik alle klokkenmakers van Nederland er op staan en die wel allemaal een email gezonden van het bestaan van clock museums.

    Beantwoorden
    • 21 augustus 2017 om 08:05
      Permalink

      Hoi Peter, dat vind ik een lastige vraag. Ik ben niet zo thuis in de wereld van klokkenmakers en musea, maar voor de klokkenmakers denk ik dat je het best LinkedIn kunt gebruiken. Als je bezoekers van musea wilt bereiken, dan lijkt Facebook me meer geschikt.

      Beantwoorden
  • 22 april 2017 om 21:05
    Permalink

    Die pennen zijn een goed idee alleen erg duur in aanschaf. Ik heb ooit gekeken voor pennen maar die zijn zeker 500 of ik heb op een verkeerde site gekeken.

    Beantwoorden
  • 18 april 2017 om 06:56
    Permalink

    Leuke samenvatting van alle mogelijkheden om meer bekendheid te krijgen.
    Zelf gebruik ik al wat jaren pennen als extra middel zodat klanten je niet vergeten. Het is een handige gift die ze dagelijks in hun handen kunnen hebben met je bedrijfsnaam erop.
    Pennen zijn de infiltranten onder de reclame, ze komen via-via op plekken en kantoren waar je het nooit van verwacht.
    Van binnenzak tot bureau en dan weer de broekzak in en voor je het weet ligt zo’n pen weer bij iemand thuis, of op een ander bureau.
    Sleutel tot gebruik is wel een goede pen te geven, zo’n pen die ze elke keer weer pakken omdat ie zo lekker schrijft.

    Beantwoorden
  • 27 januari 2017 om 12:02
    Permalink

    Nicky, bedankt voor de interessante tips. Dat gratis werk leveren werkt inderdaad erg goed! Je komt met klanten in contact en dit waarderen ze.

    Beantwoorden
    • 30 januari 2017 om 09:45
      Permalink

      Graag gedaan Mammoetmarketing. Fijn om te horen dat gratis werk leveren voor jou ook goed werkt.

      Beantwoorden
  • 12 augustus 2016 om 12:30
    Permalink

    Hoi Nicky,

    Ontzettend zinvol artikel. Met veel plezier gelezen en sterke doorverwijzingen. Ik ben vol enthousiasme de blogs van Kitty Kilian aan het lezen. Waardevolle inzichten die direct toepasbaar zijn! Dank!

    Beantwoorden
    • 17 augustus 2016 om 09:01
      Permalink

      Hoi Ellen,

      Fijn om te lezen. Dank je wel en veel plezier met de blogs van Kitty.

      Beantwoorden
  • 27 januari 2016 om 15:39
    Permalink

    Hallo, Nicky

    Een mooie lijst, prachtige adviezen.

    Bij (43) Faceboekgroepen
    Vanzelfsprekend is LinkedIn voor professionals ook de aangewezen weg om reclame te maken. Het is bepaald niet uitsluitend een platform voor werkzoekenden.

    Bij (20) Netwerkbijeenkomsten en (36) Businessclubs
    Een heel goed voorbeeld vind ik Meppel United (www.meppelunited.nl). Ooit begonnen als werkzoekendengroep binnen LinkedIn, nu uitgegroeid tot een ontmoetingsplatform, met bijna maandelijks een heel interessante bijeenkomst.

    Bij (52) Persberichtensites
    Ik wist niet dat die bestaan. Bedankt voor de tip. Heb je ook een voorbeeld van zo’n site. Of komt dat in je workshop aan de orde?

    Beantwoorden
    • 27 januari 2016 om 20:00
      Permalink

      Romke, dank je voor je aanvullingen.

      Wat persberichtensites betreft: ik ken mensen die er resultaat mee hebben. Zelf adviseer ik om rechtstreeks de media te benaderen waar je in wil komen. Dat vind ik veel effectiever. Als je meer wil weten googel dan ‘persberichtensites’.

      Beantwoorden
    • 7 januari 2016 om 08:53
      Permalink

      Hoi Anette,

      Ucourse? Nee, dat ken ik niet. Ik ga dat onderzoeken. Dank je wel voor de tip, Anette!

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *