zelf je eigen boek uitgeven en promotenDroom jij van een eigen boek?
Ben je op zoek naar een uitgever om je boek aan de man te brengen?

Niet doen.
Tenminste, niet om die reden.

Uitgevers worden door veel schrijvers overschat: de marketing en promotie van je boek moet je ook bij een uitgever grotendeels zelf doen als beginnend auteur. Het voordeel van een boek in eigen beheer publiceren, is dat je je bedrijf kunt gebruiken om je boek te promoten én je kunt met je boek je bedrijf promoten. Een uitgever vindt dat niet chique.

Dat zegt Ellen de Lange-Ros, schrijfster van de boekenreeks Een zaak van…  Ze is auteur van:

Op 27 januari komt haar vierde boek in de serie uit: Een zaak van hart werken.

Ellen schrijft businessboeken in romanvorm. Ze geeft de boeken in eigen beheer uit en ze doet alle marketing en promotie zelf. Daarvoor gebruikt ze free publicity, haar eigen netwerk en haar email-lijst. De boeken zorgen op hun beurt weer voor publiciteit voor haar bedrijf.

Hoe kun je met succes je eigen boek promoten?

Tijdens ons gesprek wordt me al snel duidelijk waarom het Ellen lukt om veel aandacht te krijgen voor haar boeken: ze heeft een sterke eigen mening en die steekt ze niet onder stoelen of banken. En dat is precies het soort lef dat je nodig hebt voor gratis media-aandacht. Ellen kreeg met een persbericht aandacht in het Financieel Dagblad, het maandblad Flow en andere grote media.

Waarom zou je zelf je eigen boek promoten en uitgeven?

‘Je boek publiceren via een uitgever legt je allerlei beperkingen op die je als ondernemer niet wil. Als je pech hebt, ben je zelfs alle rechten op je teksten kwijt. Dan moet je elke keer als je je boek wilt weggeven of wilt gebruiken als cursusmateriaal het boek tegen kostprijs terugkopen van de uitgeverij. Uiteindelijk ben je dan zelf de grootste afnemer van je eigen boek,’ aldus Ellen. Als je je boek zelf uitgeeft heb je die problemen niet. Je bepaalt dan zelf wat er met je boek gebeurt. En dat is handig want een informatief boek is volgens Ellen een goed marketingmiddel. Een boek levert je een paar voordelen op: een expertstatus, een goed relatiegeschenk, publiciteit en nieuwe klanten.

Verder heeft het uitgeven van een boek in eigen beheer volgens Ellen de volgende voordelen:

Je opbrengsten zijn hoger.
Als je boek via een uitgever wordt verkocht voor 20 euro, dan krijg je per boek maar 1 of 2 euro. Als je je boek in eigen beheer uitgeeft, dan  verdien je ongeveer 10 euro op zo’n boek.

Je bent flexibeler.
Als je via een uitgever werkt zit je vast aan strikte deadlines. Als je zelf uitgeeft kun je tijdens het proces nog schuiven met data. Dat kan ook een valkuil zijn als je geneigd bent werk uit te stellen.

Je kosten zijn laag.
Ellen maakt gebruik van ‘printing on demand’. Dat betekent dat de drukker alleen verkochte exemplaren afdrukt. Ellen betaalt de drukker per boekje en de drukker zorgt voor een afdruk met haar logo erop en hij zorgt voor de verzending.  Ellen hoeft dus geen voorraad te hebben en ze hoeft daardoor niet te investeren in een grote oplage.

Je bent zelf baas over je boek.
Je bepaalt zelf de prijs van je boek en de manier waarop je het gaat vermarkten. Je kunt zelf bepalen hoe de cover eruit ziet en welke tekst je erin wilt hebben. Zo kun je eenvoudig op de cover naar je bedrijf verwijzen. Uitgevers beslissen mee over dit soort zaken als je met ze samenwerkt. Zij maken liever geen promotie voor jouw bedrijf, maar voor hun andere boeken.

Eigen baas over je teksten/copyright.
Als je een contract tekent met een uitgever, betekent dat meestal dat je geen copyright meer hebt over je eigen teksten. Dan mag je de teksten uit je boek dus niet meer gebruiken voor blogartikelen of cursussen. Daar denken veel ondernemers niet over na, maar vaak wil je de teksten voor verschillende gelegenheden hergebruiken.

Ook kun je dan niet meer zelf beslissen of je je boeken wilt uitbrengen in een andere taal.

Je kunt je bedrijf gebruiken om je boek te promoten en andersom.
Een uitgever doet dat niet. Maar zelf kun je een boek prima inzetten om je bedrijf te promoten. Je kunt extra materiaal maken dat mensen kunnen downloaden als ze hun email-adres aan je doorgeven. Een gratis module van een cursus bijvoorbeeld. Ik zet dat soort aanbiedingen op de kaft: met gratis lesprogramma. Dat wil een uitgever niet.

Uitgevers willen wel je boek verkopen, maar niet je bedrijf promoten. Maar het is juist mooi als je je email-lijst kunt laten groeien met mensen die jouw boek hebben gekocht. Dat zijn mensen die jij met je bedrijf kunt helpen en die in jou geïnteresseerd zijn. Het is jammer als mensen je boek kopen en lezen en het daarmee klaar is. Het is veel mooier als ze daarna ook klant worden. En als je een nieuw boek schrijft, kun je dat aan de lezers van je vorige boeken laten weten. Grote kans dat zij ook geïnteresseerd zijn in je laatste boek.

Zou elke ondernemer een boek moeten schrijven voor promotie?

 ‘O nee, absoluut niet. Ik adviseer nooit om een boek te schrijven om je bedrijf te promoten, ook al is dat heel goed mogelijk. Een boek schrijven is heel veel werk en vraagt veel discipline. Als je dat niet kunt opbrengen of als je het niet gewoon heel erg leuk vind om te doen, kun je er beter niet aan beginnen. Voor mij is het schrijven van businessboeken vooral een hobby.

Mijn stelregel is dat het schrijven van een boek niet langer moet duren dan 3 maanden. Een goed boek is net als een pak melk: alleen lekker als het vers is. Als je er langer over doet, raak je je drive kwijt. Bovendien ben je dan geestelijk zelf alweer met een ander project bezig. Als je er te lang over doet, dan gaat de ziel eruit.’

Ellen heeft een bijzondere strategie om haar boeken te schrijven: ze doet dat tijdens haar gezinsvakanties. Als de rest van het gezin uitslaapt, dan kruipt zij ‘s morgens om 7 uur achter haar laptop om 1.000 woorden te schrijven. Als de anderen wakker worden is haar boek weer een paar bladzijden verder en aan het eind van de vakantie heeft zij het boek dan klaar.  Ze heeft dit nu al vier jaar achter elkaar zo gedaan.

‘Voor mij werkt dat heel goed. Op die manier doe ik elke dag iets productiefs voordat de rest van het gezin opstaat. Dan heb ik de rest van de dag voldoende rust om leuk mee te doen met de gezinsactiviteiten. Ik heb nu eenmaal veel energie en op deze manier kan ik die heerlijk inzetten. Het heeft wel een groot nadeel: 6 weken tijdens de vakantie geen alcohol. Je moet er nu eenmaal iets voor over hebben als je een boek wilt schrijven en alcohol zorgt ervoor dat ik niet fris opsta. Dus dat moet ik er echt voor laten.’

Voor bloggers is een boek schrijven en promoten zeker gemakkelijker?

’Niet persé. Je moet je boek voor je klanten schrijven en als ik eerlijk ben, zie ik heel veel bloggers die meer voor hun vriendjes en vriendinnetjes schrijven. Als je een boek schrijft moet dat voor je klanten zijn, niet om door je vrienden goed en leuk gevonden te worden.’

 Hoe schrijf je dan een goed businessboek?

‘Focus je bij het schrijven van je boek op je drie leukste klanten. Vraag je af waar zij wakker van liggen. Schrijf het boek vervolgens speciaal voor die drie klanten. Schrijf hun namen op en zoek hun LinkedIn-profielen erbij om het persoonlijk te maken. En geef niet te veel weg. Veel ondernemers geven zo veel informatie dat er na het lezen geen honger meer is. Dan kopen  klanten je wel je boek, maar ben je ze daarna kwijt als klant,’ aldus Ellen.

Ellen adviseert daarom om bijvoorbeeld niet in detail te beschrijven hoe je je website kunt verbeteren. Dat is veel te veel informatie. Schrijf in plaats daarvan: Je hele website aanpasssen lukt niet in een weekeind, dat is te ingewikkeld. Maar je homepage kun je met de tips in dit boek wél in een weekeind verbeteren. En als je dan de rest van je website wilt doen, kan ik je daarmee helpen.

Moet je alles zelf doen als je een boek in eigen beheer uitgeeft?

‘Je kunt bijna als zelf, maar voor sommige dingen is het goed om een expert in te huren. Zo heb ik een professionele eindredacteur en een designer voor de cover en het binnenwerk. Voor publiciteit en promotie van mijn boek in de traditionele media heb ik professionele hulp ingeroepen voor het schrijven van het persbericht. Als je dat nooit eerder hebt gedaan is het goed om daarvoor hulp te vragen van een expert.’

Wat is het belangrijkste als je media-aandacht zoekt voor je boek?

‘Dat je moet kijken naar welk medium je een persbericht stuurt en dat je per medium je onderwerpregel moet aanpassen. Dus niet in één keer op de verzendknop drukken en iedereen dezelfde mail sturen, maar nadenken wat het ervoor zorgt dat verslaggevers van een bepaald medium geboeid zijn door jouw bericht. Dat is voor De Telegraaf anders dan voor het Financieel Dagblad.’

Wat is de grootste valkuil als je een boek wil promoten?

‘Dat je onderschat hoeveel tijd dat kost en dat het schrijven van je boek ten koste gaat van de ontwikkeling van je bedrijf. Ik zie regelmatig ondernemers die zo veel tijd besteden aan een boek dat hun bedrijf eronder leidt. Dat moet niet. Je bedrijf gaat altijd voor. Als het schrijven van je boek je droom is dan moet je je droom en je bedrijfsdoel wel goed uit elkaar weten te houden.’

Nog meer weten over het zelf schrijven, publiceren en promoten van je boek? Bekijk dan het filmpje op deze pagina. Hierin vertelt Ellen meer over het zelf uitgeven en promoten van je e-boek.

 
Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.