verboden woorden persbericht‘Weet jij of ik mijn I-pad woorden kan leren?’, vraag ik aan Rick.
Hij antwoordt met een dodelijk blik.
Oeps, even vergeten: voor 11 uur ‘s morgens kun je geen gesprek met pubers voeren.

Ik haal mijn schouders op.
Ik heb zojuist de dicteerfunctie in mijn I-pad ontdekt en oefen ermee.
‘Je praat ook gewoon hartstikke onduidelijk mama’, moppert Rick ineens dwars door mijn dictaat heen.

Mijn I-pad raakt in de war.
Aarzelend typt hij:

Slet 
je 
bent 
gewoon 
hartstikke 
onduidelijk 
ja

Rick staart naar het scherm. Zijn ogen worden langzaam groot. Hij klemt z’n lippen op elkaar en gluurt vanuit zijn ooghoeken naar mij. Er trilt een spiertje naast z’n mondhoek.

‘Zo, díe heeft lef,’ murmelt hij.

Slet.

Dat is één van de verboden woorden hier in huis. Daarom trek ik mijn strengste gezicht, maar lang hou ik het niet vol. Minuten lang liggen we in een deuk om de spraakverwarring.

Als je I-pad verboden woorden gebruikt dan levert dat een situatie op waar je hartelijk om kan lachen. Maar als je in een persbericht verboden woorden gebruikt, dan heb je kans dat een journalist je persbericht niet serieus neemt. En dan levert het niks op.

Hoe maak ik een persbericht zonder verboden woorden?

Heel simpel: als je een persbericht wil opstellen, gebruik dan altijd neutrale taal.

Superlatieven en reclamejargon horen in een advertentie, niet in een persbericht.
Woorden als beste, unieke, wereldklasse en revolutionair veroorzaken braakneigingen bij een journalist.

Het populaire managers-idioom is aan een verslaggever ook niet besteed.
Schrijf  daarom nooit over een kwaliteitsslag maken, budget-neutrale oplossingen of tweesporenbeleid.

Engelse woorden waar ook een goede Nederlandse tegenhanger voor bestaat zijn in de ogen van een redacteur onzinnig.
Core business, outsourcen, no-brainers en non-issues zijn daarom taboe.

Vermijd verder alle vervoegingen van het werkwoord worden. Dat leidt onvermijdelijk tot wollig en ambtelijk taalgebruik en daar zijn journalisten allergisch voor.

Tot slot: gebruik nooit uitroeptekens. Ook die horen thuis in reclame en passen niet in de structuur van een goed persbericht.

Hieronder een overzicht van de veertien meest gebruikte verboden woorden die ik in persberichten ben tegengekomen:

hoe schrijf ik een persbericht zonder verboden woorden

 

Wil jij deze woorden tóch in een persbericht schrijven omdat jouw product écht heel belangrijk, uniek  en revolutionair is? Dan doe je dat op eigen risico. Met verboden woorden bezorg je jezelf geen publiciteit, maar je bezorgt journalisten wel de slappe lach.

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

6 gedachten over “Ken jij ze? De verboden woorden in een persbericht.

  • 11 januari 2016 om 23:01
    Permalink

    Goh, dat bilateraal zoveel voorkomt. In persberichten. Bizar.

    Beantwoorden
    • 11 januari 2016 om 23:17
      Permalink

      Ik moet toegeven: bilateraal komt niet zo vaak voor als de andere voorbeelden. Maar inderdaad, er zijn mensen die dat woord gebruiken in persberichten. 🙁

      Beantwoorden
  • 10 december 2015 om 11:22
    Permalink

    Goed artikel weer Nicky. Leest zo makkelijk weg.

    Groetjes, Anja

    Beantwoorden
  • 9 december 2015 om 21:09
    Permalink

    hoi Nicky, wat een goed stuk weer. Maar in onderstaand persbericht kom ik toch niet onder “worden” uit? dit is meer een gebiedende wijs. Als ik schrijf FD begeleid, klinkt het weer zo bazig…

    ik ben benieuwd wat jij er van vind, en dan kan ik het naar de locale redacties sturen.

    Gezinnen kregen gratis portret en afdruk tijdens help-portret 2015

    EMMELOORD – Help-portret is een wereldwijde organisatie die in de donkere dagen voor Kerst alles uit de kast haalt om een mooi portret te geven aan mensen die het even moeilijk hebben.

    Dit event wordt in Nederland begeleid door fotograaf Frank Doorhof. Samen met een bevriende fotograaf en veel vrijwilligers fotografeerde Doorhof afgelopen 5 December ruim 20 gezinnen die uitgenodigd waren door de voedselbank nop. Dankzij een print sponsor was het mogelijk om ook gelijk een afdruk mee te geven.

    De bekende Emmeloordse Razende Reporter vermaakte de kinderen in de ochtend. S’middags kwam Sinterklaas langs met zijn pieten en die hadden voor alle kinderen pepernoten en een cadeautje meegebracht.

    De locale radio belde voor een interview en kwam in de middag ook even kijken. Het bedrijf van Doorhof, Studio FD zorgde voor koffie, thee en wat lekkers daarbij.

    In 2016 wordt Help-Portret op 3 December gehouden, sponsors zijn welkom. Meer informatie http://www.help-portret.nl

    Beantwoorden
    • 10 december 2015 om 07:24
      Permalink

      Hoi Annewiek,

      Normaal redigeer ik in de reacties op mijn blog geen persberichten, maar je brengt me wel op een idee. Ik kan in mijn blog wel eens een persbericht van iemand redigeren en van commentaar voorzien. Dus vooruit, voor 1x dan, omdat je me op dat idee hebt gebracht.

      Dit event wordt in Nederland begeleid door fotograaf Frank Doorhof. Wat je kan doen: In Nederland begeleidt Frank Doorhof het Help-project. Vind ik niet bazig.

      Je kop is saai en niet nieuwswaardig. Maak er tegenwoordige tijd van en maak het specifieker: bv. 20 voedselbankgezinnen krijgen in december gratis portret. Begin je eerste alinea ook met het nieuws in plaats van met uitleg over het Help-project; eerst het nieuws, dan pas de uitleg.

      Samen met een bevriende fotograaf en veel vrijwilligers fotografeerde Doorhof afgelopen 5 December ruim 20 gezinnen die uitgenodigd waren door de voedselbank nop.
      Oeps! 5 december? Dan hoop ik dat de media het nog opnemen. Dit is geen nieuws meer. Het is al 5 dagen oud. Een verslag stuur je de dag nadat het evenent plaatsvindt voor 8 uur ’s morgens naar de krant. Maar misschien heb je een goede relatie met een journalist bij deze krant en nemen ze het toch op. Kun je er nog een nieuwswaardig element aan toevoegen? Wordt het portret op dit moment afgedrukt? ingepakt? overhandigd? Of is het bedoeld als kerstcadeautje? Als je dat soort dingen erin kan zetten, maak je het berichtje weer wat actueler.

      Het stukje over Sinterklaas en pepernoten is echt over de datum. Dat zou ik er maar uithalen.

      De locale radio belde voor een interview en kwam in de middag ook even kijken. Ook dit is geen nieuws. Bovendien vinden redacteuren het niet leuk als een ander medium het nieuws eerder had. Het is dan ook de vraag of je dit erin moet zetten. Als je het wilt doen, doe het dan zo: Een verslaggever van de lokale radio interviewde de deelnemers (of Frank Doorhof of ….) over ….

      Je oproep aan het eind kan alleen omdat het om een goed doel gaat. Ook hier staat het werkwoord worden in. Maak er dit van: In 2016 vindt het Help-project plaats op 3 december. De organisatie is nog op zoek naar sponsors.

      Wat ik mis in je persbericht is emotie of een leuke anekdote. Het is nu een opsomming van de feiten. Probeer in een verslag altijd een opvallende gebeurtenis of emotie op te nemen. Meer daarover lees je hier: Hoe schrijf je een nieuwsartikel voor de krant?
      En ik neem aan dat je een mooie foto meestuurt?

      Succes!

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *