Je zou wel eens een voorbeeld persbericht willen zien omdat je geen idee hebt hoe een journalist naar persberichten kijkt?
Staat er bijvoorbeeld wel genoeg nieuwswaarde in je eigen persbericht?
En is de kop wel pakkend genoeg?
En, nog belangrijker, hoe kom je daarachter vóórdat je een persbericht naar de redactie stuurt?
Hieronder redigeer ik drie voorbeeld persberichten van lezers die het aandurfden om hun inzending openbaar door mij te laten nakijken.
Helaas kan ik hier maar drie voorbeelden van een persbericht kwijt.
Dus moest ik selecteren.
Net als vroeger op de redactie:
Bas, onze sympathieke chef Nieuws, roept:
‘Een halve pagina advertenties op de streekpagina vandaag.’ Dat is jargon voor: extra streng op nieuws selecteren, want we hebben verdraaid weinig ruimte.
Ook dat nog.
Het is half acht ‘s morgens en mijn mailbox zit barstensvol persberichten. Mijn eerste deadline is al over een uur.
Tegenover me belt Jolanda een tip na en aan de andere kant van de redactie vliegen Tijs’ vingers over het toetsenbord. Hij fronst en kruipt steeds dichter naar zijn beeldscherm. Zijn artikel moet over een half uur klaar zijn, want dan gaat zijn eerste pagina naar de eindredactie.
Ik moet nu snel de beste persberichten kiezen, alle berichten redigeren, extra informatie toevoegen en eventueel de schrijvers nabellen voor een citaat.
Het is weer eens krap. Ik vraag me af of ik het ga halen.
7.31 uur
Ik open de eerste mail voor vandaag. Het is een voorbeeld van een persbericht voor een nieuw bedrijf of een nieuw product. Een voorbeeld persbericht zoals er dagelijks tientallen binnenkomen bij de krant:
Dit is een voorbeeld van de persberichten die dagelijks binnenkomen bij de krant:
- Ha, lekker kort.
- Het gaat over het milieu, reclycling, studenten en kinderen.
Interessant. - De structuur is onduidelijk.
Geen intro met de belangrijkste feiten.
Dat kost tijd. - Hmm, de kop bevat geen nieuws.
En geen echt nieuws in de intro.
Jammer, want het onderwerp spreekt me aan. - Het roept veel vragen op.
Werken er al scholen met het leerplan? Welke scholen? Hoe bevalt het?
Verdienen de studenten eraan of is het een gratis programma voor scholen?
Kan ik het lesmateriaal ook ergens bekijken? Is er een website? - Hè, de contactgegevens ontbreken. Dan kan ik dus niemand bellen voor extra informatie.
- Die afbeelding is grappig, maar geen bijschrift of informatie over de maker en de rechten.
Dan maar geen afbeelding.
7.35 uur
Ik schrijf het bericht opnieuw. Via Fontys Eindhoven krijg ik de contactgegevens van de studenten. Pfoe, heb ik even mazzel dat er zo vroeg al iemand aanwezig is op school en dat één van de studenten de telefoon opneemt.
Het was beter geweest als het persbericht er zó had uitgezien:
7.50 uur
Jakkes, het vorige persbericht kostte me meer tijd dan ik had gedacht. Nog twee te gaan in veertig minuten. Dat moet net lukken voor de deadline. Als er niks tussen komt tenminste.
En dat weet je hier maar nooit.
7.51 uur
Ik open het volgende bestand. Het is een typisch voorbeeld persbericht voor een evenement. Een aankondiging dus eigenlijk:
Dit is een voorbeeld van een slecht persbericht. Ik denk:
- Hmm, een groot logo.
Logo’s zijn niet geschikt als afbeelding in de krant. - Oeps, ik spreek geen Fries.
De lezing is in Meppel, daar spreken ze geen Fries.
Waar zou het over gaan?
Hopelijk wordt dat snel duidelijk, ik kom in tijdnood. - De structuur volgt niet de logische opbouw van een persbericht.
Nu moet ik zoeken waar de belangrijke gegevens staan. - O wacht, er is een website.
Even kijken.
Ehh, da’s ook in het Fries.
Daar snap ik niks van. - Die foto kunnen we er wel bij plaatsen.
O nee toch niet, er staat nergens wie erop staat en wie de foto heeft gemaakt.
Kan ik het gratis publiceren?
Te veel onduidelijkheden.
Toch maar geen foto. - Het lijkt meer op de aankondiging op de website van een vereniging dan op een persbericht.
- Ik kan het alleen publiceren als iemand het herschrijft.
Misschien kan de redactiesecretaresse dat doen.
Nee hè, Ada zit al tot over haar oren in het werk.
Nou ja, dan maar zelf aan de slag.
Het is gelukkig een kort berichtje.
Maar het was makkelijker geweest als het er zo had uitgezien:
8.10 uur
Over twintig minuten moet ik mijn pagina doorgeven. Als ik dan dat laatste persbericht niet klaar heb, staat er een lege plek in de krant. Dat kan niet. Even opschieten.
8.11 uur
Telefoon.
Een kettingbotsing op de A30.
Dat is belangrijk.
Dat moeten we vandaag plaatsen, maar ik heb echt geen ruimte door die halve pagina advertenties. Bovendien moet mijn pagina al over twintig minuten klaar zijn. Dat lukt nooit.
Wat nu?
Ik overleg met Bas die zijn jas al aantrekt om een kijkje te nemen. ‘Ik zet het wel op de voorpagina,’ roept hij terwijl hij naar buiten stormt. Ik regel snel een fotograaf.
8.21 uur
Terug naar de persberichten.
Jolanda staat op om koffie halen. Zij wel. Haar pagina is al klaar. Haar volgende deadline is om 9.30 uur. ‘Red je het, of kan ik je helpen?’ vraagt ze. ‘Nee het lukt. Op het nippertje denk ik.’
Ik heb nog maar negen minuten. Ik moet nu echt even goed opletten, anders ga ik fouten maken bij het volgende persbericht:
Mijn indruk over dit voorbeeld persbericht voor een nieuw bedrijf:
- Gelukkig, een kort berichtje.
- Geen intro en geen tussenkoppen.
Dat kost extra tijd om het bericht te scannen. - O jee, er staat geen nieuws in de kop.
- Oeps, ook geen nieuws in de eerste twee regels.
- De afbeelding is een screenshot.
Is dit eigenlijk wel een persbericht of moet ik het doorsturen naar de advertentieafdeling? - Als hier een mooie foto bij had gezeten van iemand die in het winkelcentrum op z’n telefoon stond te zoeken, dan was dat misschien wel aardig.
Maar dit is vooral reclame; daar had de schrijver beter een citaat van kunnen maken. - O, onderaan staat iets: 70% van de mensen zoekt tijdens het winkelen op z’n smartphone naar een winkel in de buurt.
Dat is misschien interessant.
Helaas staat er geen link naar dat onderzoek.
En ik heb geen tijd om de contactpersoon te bellen.Ik gooi het weg.
Het lijkt te veel op een advertentie en het heeft geen interessante invalshoek.
Ik had in mijn haast misschien anders beslist als het persbericht zó was aangeleverd:
8.26 uur
Geen tijd meer. Ik pluk snel een persbericht uit mijn mail dat zó compleet is dat ik het bijna letterlijk kan kopiëren.
8.29 uur
Pfff, dat was op het nippertje. Snel die pagina naar de eindredactie en dan verder met pagina twee. Die moet om 10.00 uur door.
Nu eerst naar de koffie-automaat voor een shot cafeïne.
Meer weten over persberichten en media-aandacht?
Ik heb er een boek over geschreven. Je vindt het hier:
Zou je het liefst morgen al in de krant staan?
Dan is dit boek iets voor jou.
Dit is geen doorsnee managementboek. Dit boek is anders. En anders zijn is een belangrijke voorwaarde als je op zoek bent naar media-aandacht en gratis publiciteit.
Veel boeken over free publicity zijn zo schandalig serieus. Ze gaan over media-strategieën, pers-databanken en het media-landschap. Dat is allemaal heel nuttig, maar eerlijk is eerlijk, het is ook vreselijk saai. En de zoektocht naar gratis publiciteit is juist een uitdagend avontuur.
Daarom heeft dit boek maar één theoretisch hoofdstuk en verder staan er alleen maar praktische tips en leuke anekdotes in. Je kunt er meteen mee aan de slag en je kunt zelfs morgen al op de voorpagina van de krant staan.
E-book voor €9,97 euro direct beschikbaar
Het e-book kun je meteen bestellen en downloaden voor €9,97 euro. Je kunt er dan meteen in beginnen. Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-boek koopt bij Bol.com bijvoorbeeld. Je kunt het lezen op e-readers. Als je het wilt lezen op een Ipad, tablet of computer heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.
Vul hier je emailadres in (je kunt ook je factuurgegevens invullen als je het bonnetje in je boekhouding wilt stoppen):
Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-book koopt bij Bol.com. Je kunt het lezen op alle e-readers. Als je het boek wilt lezen op een Ipad, tablet of computer dan heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Dat lijkt ingewikkeld, maar die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.
Recencies
Het boek leest echt vlot. Ik had geen enkel moment in het boek waarop ik dacht ‘dit is saai’. De auteur voegt heel vaak leuke verhalen toe (die trouwens echt gebeurd zijn). Nicky laat niet alleen de goede voorbeelden zien maar ook voorbeelden waarbij er iets is fout gelopen. Verhalen van Nicky zelf komen ook in het boek voor. Ik had eigenlijk niet verwacht dat een boek met tips ook gewoon grappig en leuk kan zijn en dat je op sommige momenten zelfs een beetje meeleeft met de auteur alsof je een roman aan het lezen bent.
Uit de review van mijn boek van Jana op haar blog FitSix.
Gratis opvallen is opvallend eenvoudig met de praktische adviezen die Nicky Corts je in dit vlot leesbare boek aanreikt. Snel lezen dus en dan direct aan de slag!
Jos Burgers, spreker en bestsellerauteur van marketingboeken
Ik moest hardop lachen, al vanaf de eerste bladzijde. Maar ik voel me ook zo begrepen, want Nicky beschrijft exact wat ik meemaak: van mijn angst om zichtbaar te zijn tot mijn droom om te wereld te bereiken. Ze daagt me uit en al lezende zie ik het mezelf ook doen!
Divera van der Elst, dé coach voor beginnende coaches
Dit boek is exact zoals ik dat van Nicky verwachtte; scherp, met humor en heerlijk praktisch. Ook als je jezelf nog niet kunt visualiseren als mediaster, zullen haar 50 tips jou gegarandeerd helpen om free publicity in te zetten als effectieve marketingtool voor je bedrijf.
Veronique Prins, businesscoach bij Je zaak voor Elkaar
Dit is geen gortdroog managementboek of super saaie handleiding. Je wilt eigenlijk tijdens het lezen al direct aan de slag. De tips zijn duidelijk, direct uitvoerbaar en motiverend. Het voelde alsof Nicky met me in gesprek was. Ik ben helemaal enthousiast geworden. Een uitkomst voor elke ondernemer/ZZP’er.
Hetty Termaat-Steenbergen van Jouw ouders, mijn zorg, begeleiding thuis bij mensen met dementie
In de media komen leek me een onmogelijke taak, want ik had geen idee hoe de mediawereld in elkaar zit. Dit boek geeft je niet alleen de PIN-code voor gratis publiciteit, maar geeft je ook inzicht in hoe de media werken. Wanneer je deze stappen en tips toepast, gaat het gewoon lukken.
Monica ten Hoove, Financieel Huishoudster
Eigenlijk kende ik als ex-journalist al die tips wel. Nou ja, bijna allemaal. Maar ik dacht dat media-aandacht voor mij als ondernemer niet was weggelegd. Dit boek heeft me de ogen geopend: free publicity is echt voor iedereen. Ook voor mij.
Leonore Noorduyn, schrijfcoach en tekstschrijfster bij De Schrijfster
Ideaal voor beginnende ondernemers om deze skills onder de knie te krijgen. Maar ook een prettige opfrisbeurt voor elke brand & communicatie specialist om er op een originele manier weer even aan herinnerd te worden dat de sleutel tot succes niets te maken heeft met een grote zak geld.
Monique Ruesink, brand & communicatiemanager bij WeeRide Europe B.V.
Het lekker lezende boek van Nicky Corts geeft praktisch tips en vooral do en don'ts om gratis exposure te krijgen. Het motiveert, inspireert en legt helder uit hoe en ook wanneer je wat moet doen.
Klaziena Waerts, Craving Watchers
Direct aan de slag voor €9,97 euro?
Superartikel! Wat verhelderend ook, dank je wel Nicky.
Hoi Susan,
Dank je wel voor je aardige commentaar!
Uitstekend artikel dat veel inzicht biedt in hoe een journalist de persberichten bekijkt. Op deze manier heb ik er nog niet eerder over nagedacht, tnx!
Hoi Michael, fijn om te horen. Dank je voor je reactie.
Hi Nicky,
Dank voor dit fijne artikel. Ik ga gelijk aan de slag om een goed persbericht te schrijven aan de hand van uw tips!
Joshua wat goed dat je gelijk aan de slag gaat met de tips. Veel succes en ik hoor graag wat het heeft opgeleverd!
Hoi Nicky,
Zo mooi hoe jij een inkijkje op een redactie geeft. Ik heb deze blog zojuist weer aandachtig gelezen. Ik ga zeker je blog van 14 december lezen. Leuk! Ik ga geen persbericht insturen hoor, want dan heb je vast niet zoveel te verbeteren ;-). Na jouw workshop ‘Persberichten schrijven’ en wat mooie ervaringen ben ik een geoefende persberichten schrijver. Tot snel coach!
Met passionele schrijfgroet,
Berry
Dank je Berry. Jij weet inmiddels inderdaad bijna net zo veel van persberichten als ik. 🙂
Dank voor dit fijne artikel. Kwam goed van pas en heb me direct bij je ingeschreven!
Goed om te horen Emma. En graag gedaan. Ik hoop dat je nog veel opsteekt van mijn wekelijkse tips.
Dank je wel Nicky, ik heb er weer veel aan.
Maar jeetje, ik voel zelfs de druk als ik het lees! Niets voor mij hoor dit beroep haha.
Dat je tijdens het lezen zelfs de druk voelt: dat is een groot compliment. Dank je wel. Ik moet eerlijk bekennen dat in het echt de druk nog veel hoger is. Voor drie persberichtjes heeft een redacteur normaal geen uur de tijd, hooguit 10 minuten. 🙂
Fijn dat je er weer veel aan hebt!
Nicky,
Ook ik maak al jaren dit soort “persberichtjes”. En wat ben ik blij dat je mede mijn berichtje hebt uitgekozen voor commentaar.
Laten we het zo zeggen: je commentaar is leerzaam, zeer leerzaam. Stevige kritiek, waar ik best wel wat mee kan.
Eén ding is mij wel duidelijk: nooit weer een berichtje midden in de nacht gaan schrijven, als je toch al omvalt van de slaap, maar gewoon beter deadlines in de gaten houden.
Trouwens, in één van de kranten is mijn bericht door de redactie inderdaad nog ten voordele aangepast.
Ik sluit me graag aan bij de anderen die je complimenteren.
Romke,
Bedankt voor je aardige commentaar. En ik heb het gezien: de aankondiging voor de lezing stond laatst in de Meppeler Courant.
En dan had je nog veel tijd voor drie berichtjes! 😉
Ja. Meestal heb je zelfs maar een paar minuten tijd. Een uur is een eeuwigheid op een krantenredactie. 🙂
Net twee persberichten klaarliggen om te gaan versturen. Hiervoor hulp ingeroepen van iemand met ervaring, dus wat de inhoud betreft is er gezien de bovenstaande drie voorbeelden niets mis mee. Verstuur al jaren persberichten, dus dacht eigenlijk alle ins en outs wel te weten. Maar nee hoor! Nog nooit van een fotobijschrift gehoord, dus weer iets geleerd vandaag! Meteen de persberichten hiermee even aangepast. Bedankt voor de tip Nicky nu zijn ze helemaal compleet.
Aniëla,
Een fotobijschrift maakt het leven van een verslaggever makkelijker, dus slim dat je dat nog even hebt aangepast. Succes met je persberichten!
Nicky, jij pent echt super!
Wauw Guido, wat aardig. Dank je. 🙂
You just haven’t found the right girl. You’d be surprised at what the right one can do. Maybe you are just scared at being with her forever because you aren’t compatible. I think you should find someone who fits you better. You’ll be glad you did