gratis rechtenvrije afbeeldingen kun je zelf maken

Foto’s.
Je hebt ze vaak nodig.
Voor je blog. Voor je website. En voor je social media updates.

Foto’s zorgen ervoor dat je berichten meer aandacht krijgen.
Maar je kunt niet zomaar afbeeldingen van internet halen, want op foto’s zit auteursrecht.
Als je foto’s zonder toestemming van de fotograaf gebruikt, ben je in overtreding.

Je kunt natuurlijk een fotograaf inhuren of gebruik maken van een bureau dat stockfoto’s aanbiedt. Je betaalt dan voor het recht om foto’s te gebruiken. Maar dat is duur.

Op alle foto’s en afbeeldingen zit auteursrecht.

Dat betekent dat alleen de maker van de foto kan bepalen wat er met die foto gebeurt. Als je een afbeelding wilt gebruiken, moet je de maker opsporen en hem of haar om toestemming vragen. De maker kan dit weigeren of een vergoeding vragen voor het gebruik van de afbeelding.

Ook privéfoto’s zijn beschermd door auteursrecht. Een ander mag ook jouw foto’s niet zonder jouw toestemming gebruiken.

En ook foto’s die je door een fotograaf laat maken zijn beschermd. Als je de fotograaf opdracht hebt gegeven om foto’s te maken voor je website, heb je niet automatisch toestemming om die foto ook te gebruiken in een krantenartikel of een folder die je laat drukken. Check dus altijd even de afspraken die je gemaakt heb met de fotograaf of vraag toestemming.

Vergelijk het met het auteursrecht en copyright op boeken. Voorin een boek staat ook altijd dat je de teksten in niet zomaar mag kopiëren en dan voor andere doeleinden mag gebruiken. Voor foto’s geldt dat ook. Alleen wist je dat misschien nog niet.

Je kunt ook zelf foto’s maken voor je website of blog.

Als je 100% zeker wilt zijn dat je het recht hebt om een afbeelding te publiceren, maak je ze zelf. Je hebt dan zelf het auteursrecht. Als je handig bent met een fototoestel kun je een beeldbank aanleggen voor je website of blog. Foto’s die je hebt gemaakt van mensen mag je echter niet zomaar plaatsen. Mensen die je fotografeert hebben portretrecht en zij moeten toestemmen in het gebruik van de foto.

Zonder toestemming riskeer je een rechtszaak.

Soms is het toeval dat iemand zijn foto of zichzelf herkent, maar er bestaat ook software waarmee je het web kunt afspeuren naar jouw tekst en foto’s. Iemand die zichzelf of zijn foto herkent op jouw website kan daar bezwaar tegen maken of een vergoeding eisen. Het kan zelfs op een rechtszaak uitdraaien.

Ik ken iemand die zichzelf in een reclamefolder van een vakantiepark tegenkwam. Hier was geen toestemming voor gevraagd. De dame op de foto was bekend met portretrecht. Ze wist dat een bedrijf niet zomaar een foto van haar op de website mocht zetten. De zaak is in der minne geschikt zoals dat zo mooi heet. Voor 500 euro. Dan is een fotograaf en een model inhuren waarschijnlijk goedkoper.

Soms loopt het ook minder leuk af. Laatst hoorde ik van een bevriende onderneemster dat ze zonder toestemming van de fotograaf  wat foto’s van het internet had geplukt. Wist zij veel.  Ze kreeg een boete van een paar duizend euro. Kijk, dan bedenk je je wel een keer voordat je op Google een afbeelding zoekt en die zonder toestemming in je blog plakt.

Er zijn gelukkig ook sites waar je gratis rechtenvrije stockfoto’s kunt downloaden.

De makers van deze foto’s hebben toestemming gegeven om de afbeeldingen commercieel te gebruiken. Je kunt deze gratis rechtenvrije afbeeldingen op je website zetten of in je blog gebruiken. Je mag ze ook als illustratie voor je flyer of op een poster gebruiken.

Controleer voor gebruik altijd voor de zekerheid de licenties, want er kan altijd iets veranderen. Je kunt ook een screenshot maken, waaruit blijkt dat de site de afbeeldingen inderdaad rechtenvrij en gratis aanbiedt.

Hier een lijstje van sites waar  je gratis rechtenvrije afbeeldingen kunt downloaden, ook voor commercieel gebruik:

  • Pixabay
    Pixabay is mijn persoonlijke favoriet. De site is snel en overzichtelijk. Veel foto’s die op andere gratis foto-sites staan, zijn ook via Pixabay beschikbaar. Er is een Nederlandse versie, zodat je je zoektermen gewoon in het Nederlands kunt intikken. Da’s wel zo handig. Je hebt keuze uit verschillende formaten en kwaliteiten.
    Op Pixabay is het niet nodig je te registeren, maar het kan wel.
    Als je je niet registreert moet je elke keer dat je een foto downloadt een code intoetsen en je kunt dan de hoogste resolutie (kwaliteit) niet downloaden. Wil je geen codes intoetsen of heb je een hoge resolutie nodig, dan kun je een account aanmaken. Voor de meeste foto’s op het web heb je die grote bestanden helemaal niet nodig. Het is zelfs niet handig omdat je website er traag van wordt. Naast Pixabay heb je volgens mij geen andere sites nodig.

    Hier vind je nog meer sites met gratis rechtenvrije afbeeldingen:

  • Freeimages
  • Pexels
  • Freepik
  • Freerangestock
  • Unsplash
  • Photorack
  • Everystockphoto
  • Freepixels
  • Photo Pin
  • MorgueFile

Wat is het nadeel van gratis stockafbeeldingen?

Met de gratis foto’s van deze sites heb je geen unieke afbeeldingen. Je kunt de plaatjes die jij hebt uitgekozen dan ook op andere plekken tegenkomen. Maar de keuze is enorm. Als je andere foto’s wilt dan anderen, kies dan voor foto’s die minder vaak gedownload worden.

Je kunt op de meeste sites zoeken op onderwerp. Je kunt meestal ook verschillende formaten downloaden. De kwaliteit is goed. En het kost minder tijd dan zelf foto’s maken.

Maar, er is ook een promotie-mogelijkheid waarbij je nooit gebruik moet maken van gratis stockafbeeldingen: een persbericht. Voor een foto in de krant verlangt een journalist afbeeldingen die interessant en nieuw zijn. Geen plaatje dat ook op andere plaatsen is terug te vinden. Als je dus ooit een persbericht gaat versturen, maak dan zelf een foto of huur een fotograaf in.

Ook foto’s nabewerken en van tekst voorzien kan gratis.

Dat kan bijvoorbeeld met de volgende programma’s:

  • Pixlr
    Een fotobewerkingsprogramma. Je kunt foto’s lichter of donkerder maken. Scherpte aanpassen en nog veel meer.
  • Canva
    Hiermee maak je complete designs: blogheaders, banners, social media updates, infographics en posters. Ik gebruik Canva vooral om mijn eigen e-boeken te maken.
  • Picmonkey
    Je kunt het gebruiken voor collages, uitnodigingen, banners en social media updates. Ik gebruik het zelf niet, maar ik hoor van anderen goede verhalen over Picmonkey.

Wil je graag gratis je bedrijf promoten via de media en ook nog een beetje snel?
Zou je het liefst morgen al in de krant staan?
Dan is dit boek iets voor jou.

Experttips voor Free PublicityDit is geen doorsnee managementboek. Dit boek is anders. En anders zijn is een belangrijke voorwaarde als je op zoek bent naar media-aandacht en gratis publiciteit.

Veel boeken over free publicity zijn zo schandalig serieus. Ze gaan over media-strategieën, pers-databanken en het media-landschap. Dat is allemaal heel nuttig, maar eerlijk is eerlijk, het is ook vreselijk saai. En de zoektocht naar gratis publiciteit is juist een uitdagend avontuur.

Daarom heeft dit boek maar één theoretisch hoofdstuk en verder staan er alleen maar praktische tips en leuke anekdotes in. Je kunt er meteen mee aan de slag en je kunt zelfs morgen al op de voorpagina van de krant staan.

E-book voor €9,97 euro direct beschikbaar


Het e-book kun je meteen bestellen en downloaden voor €9,97 euro. Je kunt er dan meteen in beginnen. Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-boek koopt bij Bol.com bijvoorbeeld. Je  kunt het  lezen op e-readers. Als je het wilt lezen op een Ipad, tablet of computer heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Vul hier je emailadres in (je kunt ook je factuurgegevens invullen als je het bonnetje in je boekhouding wilt stoppen):

 







Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-book koopt bij Bol.com. Je  kunt het lezen op alle e-readers. Als je het boek wilt lezen op een Ipad, tablet of computer dan heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Dat lijkt ingewikkeld, maar die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Gedrukt exemplaar verkrijgbaar via Bol.com en Managementboek


Liever een gedrukt exemplaar bestellen?

Dat kan hier voor 20 euro. De levertijd is 1 tot 2 werkdagen.

 

Recencies


Het boek leest echt vlot. Ik had geen enkel moment in het boek waarop ik dacht ‘dit is saai’. De auteur voegt heel vaak leuke verhalen toe (die trouwens echt gebeurd zijn). Nicky laat niet alleen de goede voorbeelden zien maar ook voorbeelden waarbij er iets is fout gelopen. Verhalen van Nicky zelf komen ook in het boek voor. Ik had eigenlijk niet verwacht dat een boek met tips ook gewoon grappig en leuk kan zijn en dat je op sommige momenten zelfs een beetje meeleeft met de auteur alsof je een roman aan het lezen bent.

Uit de review van mijn boek van Jana op haar blog FitSix.

 

Gratis opvallen is opvallend eenvoudig met de praktische adviezen die Nicky Corts je in dit vlot leesbare boek aanreikt. Snel lezen dus en dan direct aan de slag!
Jos Burgers, spreker en bestsellerauteur van marketingboeken

Ik moest hardop lachen, al vanaf de eerste bladzijde. Maar ik voel me ook zo begrepen, want Nicky beschrijft exact wat ik meemaak: van mijn angst om zichtbaar te zijn tot mijn droom om te wereld te bereiken. Ze daagt me uit en al lezende zie ik het mezelf ook doen!
Divera van der Elst, dé coach voor beginnende coaches

Dit boek is exact zoals ik dat van Nicky verwachtte; scherp, met humor en heerlijk praktisch. Ook als je jezelf nog niet kunt visualiseren als mediaster, zullen haar 50 tips jou gegarandeerd helpen om free publicity in te zetten als effectieve marketingtool voor je bedrijf.
Veronique Prins,  businesscoach bij Je zaak voor Elkaar

Dit  is geen gortdroog managementboek of super saaie handleiding.  Je wilt eigenlijk tijdens het lezen al direct aan de slag. De tips zijn duidelijk, direct uitvoerbaar en motiverend. Het voelde alsof Nicky met me in gesprek was. Ik ben helemaal enthousiast geworden. Een uitkomst voor elke ondernemer/ZZP’er.
Hetty Termaat-Steenbergen van Jouw ouders, mijn zorg, begeleiding thuis bij mensen met dementie

In de media komen leek me een onmogelijke taak, want ik had geen idee hoe de mediawereld in elkaar zit. Dit boek geeft je niet alleen de PIN-code voor gratis publiciteit, maar geeft je ook inzicht in hoe de media werken. Wanneer je deze stappen en tips toepast, gaat het gewoon lukken.
Monica ten Hoove, Financieel Huishoudster 

Eigenlijk kende ik als ex-journalist al die tips wel. Nou ja, bijna allemaal. Maar ik dacht dat media-aandacht voor mij als ondernemer niet was weggelegd. Dit boek heeft me de ogen geopend: free publicity is echt voor iedereen. Ook voor mij.
Leonore Noorduyn, schrijfcoach en tekstschrijfster bij De Schrijfster

Ideaal voor beginnende ondernemers om deze skills onder de knie te krijgen. Maar ook een prettige opfrisbeurt voor elke brand & communicatie specialist om er op een originele manier weer even aan herinnerd te worden dat de sleutel tot succes niets te maken heeft met een grote zak geld.
Monique Ruesink, brand & communicatiemanager bij WeeRide Europe B.V. 

Het lekker lezende boek van Nicky Corts geeft praktisch tips en vooral do en don'ts om gratis exposure te krijgen. Het motiveert, inspireert en legt helder uit hoe en ook wanneer je wat moet doen.
Klaziena Waerts, Craving Watchers

 

Direct aan de slag voor €9,97 euro?

 







 

Experttips voor Free Publicity

 

12 gedachten over “Waar vind ik sites met gratis rechtenvrije afbeeldingen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *