Kippen leggen elke dag een ei. Een ijverige kip doet dat al om 5 uur ’s morgens, de tragere dames leggen soms pas een halve dag later. Maar om twaalf uur ’s middags is de transportband vol. Dan moet ik rapen, anders heb ik genoeg geklutste eieren voor een omelet zo groot als de trampoline die bij ons in de boomgaard staat.

Lunchtijd is mijn deadline. Als ik langer wacht, dan wordt het een bende.

Ook een krant heeft een deadline om chaos te voorkomen.

Wat is die deadline dan?

Dat is het uiterste tijdstip waarop je nog stukken kunt inleveren. Dit hangt af van het moment waarop de krant naar de drukker moet, want abonnees verwachten hun dagblad elke dag op tijd op de mat.

Waarom is een deadline zo belangrijk?

Eerst even een andere vraag. Wat eet jij liever? Een vers broodje bij de bakker of een oudbakken kadetje dat je onderin de broodla vindt?

Nou?

Zo is het ook met nieuws. Dat moet vers zijn. En de deadline bepaalt hoe vers jouw nieuws precies is. Alles wat voor die tijd gebeurt is oud nieuws zodra de deadline is verstreken. Ook als het niet in de krant heeft gestaan. Oud brood kan nog naar de eendjes, maar oud nieuws belandt in de prullenmand.

Veel evenementen zijn op zaterdag. Op zondag komt er geen krant, maar maandag wel. En dus moet jouw stuk maandagmorgen vroeg bij de redactie zijn. Dinsdagmorgen ben je te laat. Dan ligt de krant met het weekeindnieuws alweer onderin de kattenbak.

Een klant schreef begin dit jaar een bericht over een concert dat ze op zaterdag had georganiseerd. Het was een goed verslag, met mooie foto’s, maar ik heb het nooit teruggezien in de krant. Omdat ze het maandagmiddag pas naar de reactie stuurde.

Hoe hou je rekening met een deadline als je een verslag schrijft?

Zorg dat je van tevoren weet wannneer je stukken uiterlijk kunt inleveren. Je verslag moet ’s morgens al binnen zijn.

Vroeg.

Voor half 8, dan zit je altijd goed.

Maar kranten hebben toch allemaal een andere deadline?

Dat klopt. De deadline hangt af van het medium.

Dagbladen komen zes dagen in de week uit. Als je daarin wilt, moet je uiterlijk de volgende ochtend vroeg je tekst klaar hebben.

Nieuwsbladen komen maar één keer in de week uit. Daar heb je soms meer tijd om een bericht in te leveren. Ze komen niet allemaal op dezelfde dag uit, dus dat moet je even uitzoeken. Dat kan op internet. Googel op : ‘deadline + de naam van de krant’. Je kunt het ook aan de redactie vragen.

Steeds meer kranten hebben tegenwoordig een online-versie. Mijn ervaring is dat de nieuwsbladen op internet soepeler omgaan met deadlines. Dagbladen blijven streng: ook online nieuws is na een dag versleten.

Om zoveel mogelijk kans te maken op plaatsing, moet je voor de internet-versie dezelfde dag aanhouden als de papieren krant.

Maar ik ben geen verslaggever. Dus hoe draai ik zo snel een verslag in elkaar? 

Na zo’n evenement wil je het liefst met je voeten op de bank uitrusten met een goed glas wijn.

Helaas.

Ik begrijp dat wel, maar je moet echt nog even doorzetten. Als je gebruik wil maken van gratis publiciteit, heb je uithoudingsvermogen nodig. Of iemand anders die een verslag voor je kan schrijven. Hoe dan ook, dat verslag moet de volgende ochtend voor de deadline op de redactie zijn.

Met een goede voorbereiding kun je het wel makkelijker maken:

Zorg dat je weet wanneer de deadline is.

Maak alvast  een verzendlijst aan in je mail.

Schrijf je verslag grotendeels van tevoren. Zorg dat de 5 W’s erin staan: wie doet iets, wat doet ie, waar doet ie dat , waarom doet ie dat en wanneer? Dan hoef je na afloop alleen een leuke anecdote toe te voegen. En een foto.

Dus hoe zit het ook alweer?

Als je een bericht te laat inlevert is het oud nieuws. Dat komt niet in de krant. Zorg dat je de deadlines kent en hou je eraan.

En hoe doe je dat?

Vogel nu meteen uit wanneer je een bericht uiterlijk kunt inleveren. Maak ook vast een verzendlijst aan. Dat bespaart je veel tijd als je een keer snel een stukje moet inleveren.

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *