Blog is een afkorting die veel wordt gebruikt, maar de oorspronkelijke term is weblog. Een blog is eigenlijk niet veel meer dan een plek op het internet waar regelmatig artikelen worden geplaatst. Zo’n plek kan een speciaal blogplatform zoals WordPress.com zijn, maar vaak is een blog een gewone website waar regelmatig nieuwtjes op worden geplaatst.

Een blog kan naast tekst ook afbeeldingen en video bevatten. Onder een blogpost kunnen lezers een commentaar achterlaten. De teksten zijn op persoonlijke titel en elke blogger heeft zijn of haar eigen persoonlijke stijl. De volgorde van de blogartikelen is meestal omgekeerd chronologisch.  Het laatst geschreven stuk staat bovenaan. De artikelen in het blog worden blogpost of kortweg post genoemd. Maar hoe werkt een blog of weblog precies en wat is het nut ervan voor je bedrijf of privé?

Het ontstaan van blogs

Blogs of weblogs waren in het prille ontstaan van het internet eerst een soort dagboeken op het web. Ze werden vaak gebruikt als reisverslag. Omdat ze online stonden, was het een ideale manier om het thuisfront of vrienden op de hoogte te houden van de reis. Het is vergelijkbaar met een logboek op schepen. In zo’n logboek houdt de kapitein de reis dagelijks bij.

Wat is een blogger?

Je noemt de schrijver van een weblog een blogger. Iedere blogger geeft het weblog zijn eigen karakter en dat maakt de blogs interessant. Vaak heeft een blog na een tijdje een vast publiek, dat varieert van enkele tientallen tot enkele duizenden bezoekers per dag.

Wat zijn populaire blogonderwerpen?

De onderwerpen van blogs lopen sterk uiteen. De nadruk ligt niet langer op een dagboek of reisverslag, hoewel ook deze blogs nog steeds worden bijgehouden. De onderwerpen van blogs verschillen van mode, recepten en shoppen tot informatieve blogs en professionele nieuwssites.  Veel beroemdheden en bekende personen, zoals presentatoren, cabaretiers en politici houden een weblog bij.

Vrijwel alle informatie die je zoekt, over willekeurig welk onderwerp is door middel van blogs terug te vinden op het internet.

Een blog is ook een marketinginstrument

Veel bedrijven hebben het bloggen ook ontdekt om hun klanten te informeren, te inspireren en te entertainen.

Een weblog kan klanten naar een bedrijfswebsite trekken. Als de inhoud (content) van het blog goed is, zorgt dat voor vertrouwen van klanten en een betere naamsbekendheid. Een blog is een soort tussenvorm tussen een traditionele, statische webpagina die alleen informatie verschaft en een internetforum, waarin meer interactie mogelijk is.

Waarom zou je bloggen?

De lijst met redenen is eindeloos. Je kunt bloggen omdat je schrijven leuk vindt, omdat je informatie overzichtelijk wilt verzamelen of omdat je klanten wilt voor je bedrijf. Er zijn zo veel goede redenen om te bloggen dat ik er een apart artikel over heb geschreven. Je kunt het hier lezen: Waarom zou je bloggen?

Voorbeelden van verschillende blogs

Op Blogtrommel verschijnt een paar keer per week een nieuw blog over allerlei onderwerpen die met bloggen te maken hebben.  Je kunt er heel veel informatie vinden over bloggen. Je vindt er ook een overzicht van verschillende Nederlandse blogs.

Bloggen voor beginners

Bloggen is niet zo moeilijk, maar ik kan me voorstellen dat je graag nog iets meer wilt weten voordat je eraan begint. Lees dan het artikel: Beginnen met bloggen? Hoe kun je een eigen blog beginnen?

Wat is een blog schrijven?

Er zit veel verschil in de kwaliteit van verschillende blogs. Dat komt omdat iedereen zelf mag bepalen hoe hij een blog schrijft en hoeveel informatie hij of zij daarin zet. Blogs die veel lezers hebben, bevatten niet alleen goede informatie, maar zijn ook leuk om te lezen. Als je een succesvol blog wilt starten, dan loont het de moeite om goed te leren schrijven. Een blogcursus kan je daarbij helpen.

Cursus bloggen

Een van de beste schrijfjuffen van Nederland is Kitty Kilian van De Blogacademie. Zij leert je belachelijk goed schrijven en haar blogs kun je gratis lezen. Ze heeft een heel eigen stijl.

Hoe krijg je lezers op je blog?

Als je eenmaal aan het bloggen bent geslagen, dan wil je ook graag dat mensen jouw blog bezoeken en lezen. En dat is nog best lastig. Als je meer wilt weten over manieren waarop je je blog kunt gebruiken om jezelf beter zichtbaar te maken, bekijk dan deze serie over blogpromotie:

  1. Wat kun je als blogger leren van het succes van Pokemon Go?
  2. Hoe en hoe vaak, deel je een blog op Facebook, Twitter, LinkedIn en Pinterest?
  3. Hoe maak je een interessante nieuwsbrief met je blog?
  4. Welke mogelijkheden zijn er om je blog als gastblog te publiceren?
  5. Gebruik jij je e-mailhandtekening al om je blog te delen?
  6. Hoe maak je een blogartikel goed vindbaar in Google?

 

Goed en pakkend schrijven is belangrijk.
Het is de basis van je online presentatie.
En het is het fundament van je website.

Google gebruikt je teksten om te bepalen of je in de zoekresultaten van klanten verschijnt.
En wat dacht je van alle woorden die je nodig hebt voor je ebook, je verkooppagina’s en je persberichten?
Daarvoor heb je een zekere basis-schrijfvaardigheid nodig.

En het helpt als je weet hoe je die teksten kunt gebruiken om nog meer klanten naar je website te krijgen.
Want met heel eenvoudige truuks gebruik je je teksen ook voor zoekmachine-optimalisatie, je social media berichten, je (e)book en als uitgangspunt voor je video's en nieuwsbrief.

Hoe je dat allemaal doet?
Dat leg ik uit in een 2,5 uur durende workshop over schrijven voor het web.
Natuurlijk leer je ook hoe je je teksten snel beter, vlotter en pakkender maakt.

Voor wie?
Iedereen die denkt dat hij niet goed kan schrijven, maar die teksten nodig heeft voor het web.
Iedereen die meer klanten naar zijn website wil trekken, maar geen zin heeft in een cursus zoekmachine-optimalisatie.
Iedereen die bedrijfsmatig social media gebruikt of blogt.

Wat krijg je?
Je gaat naar huis met genoeg onderwerpen om een jaar lang wekelijks te bloggen of een artikel te plaatsen.
Je leert hoe je snel boeiende, pakkende teksten voor het web kunt schrijven: blogs, maar ook verkoopteksten en informatieve pagina's.
Je leert hoe je jouw teksten op verschillende plekken op het web kunt gebruiken, zodat je niet steeds iets nieuws hoeft te schrijven.
Je leert een eenvoudige manier om beter vindbaar te worden in Google.

Wanneer?
De datum staat nog niet vast, maar het wordt eind februari.

Waar?
Aan mijn zelfgetimmerde, steigerhouten bureau in mijn kantoor met houtkachel aan de Trambaanweg 6 in Havelte. Omdat we op een kippenboerderij wonen, serveer ik koffie, thee en eierkoeken.

Wat kost dat?

150 euro ex. BTW per persoon. Als je iemand meeneemt, dan krijgen jullie elk 10% korting.

Er is plek voor maximaal 4 personen.

 

Schrijf je hier in:



Dan neem ik contact met je op.