Wat is een persberichtWat is een persbericht? Dat is toch een gratis bericht in de krant? Nou ja, eigenlijk niet nee. Het lijkt er wel een beetje op, maar het zit toch net een beetje anders.

Een persbericht is geen advertentie. Het is ook geen gratis bericht in de media.

Maar wat is een persbericht dan wel?

En wat kun je er allemaal mee? Waarom is het leren schrijven van een persbericht een van de nuttigste vaardigheden die je kunt leren?

Als je in Wikipedia Wat is een persbericht? intikt, krijg je de volgende omschrijving:

‘Een persbericht is een schriftelijke mededeling van een bedrijf of instelling, voornamelijk bedoeld voor journalisten. Wanneer het onder de aandacht brengen bij journalisten lukt, zullen journalisten dit persbericht vaak gebruiken om er een nieuwsbericht van te maken.’

Als klanten mij vragen wat een persbericht is, vergelijk ik een persbericht liever met een open sollicitatie.

Eigenlijk is een persbericht je sollicitatie naar een gratis plekje in de media

Je probeert jezelf of je nieuwtje te verkopen en je geeft op een gestructureerde manier informatie aan een journalist.

In ruil voor zijn of haar aandacht, verwacht een journalist dat je je nieuwtje op een bepaalde manier verpakt. Het sjabloon dat je daarvoor gebruikt is het persbericht. Door de vaste opbouw kan een journalist snel inschatten of jouw nieuws interessant genoeg is. Bovendien weet een verslaggever daardoor precies waar hij of zij bepaalde informatie in jouw bericht kan terugvinden.

Meer over de juiste structuur van een persbericht lees je in het artikel: De opbouw van een goed persbericht is altijd hetzelfde.

Als een journalist door jouw persbericht overtuigt is van jouw nieuwswaarde, dan plaatst hij jouw stuk in de krant. Gratis. Je hoeft dan dus geen dure advertentie te kopen om je nieuws onder een groot publiek te verspreiden.

Een persbericht is dus niet hetzelfde als een bericht in de pers. 

Wat zet je in een persbericht?

Je kunt het persbericht voor heel veel dingen gebruiken, bijvoorbeeld om de opening van je bedrijf aan te kondigen, een nieuwe uitvinding wereldkundig te maken of een nieuw product te promoten. Ook kun je een evenement aankondigen of laten weten dat je een boek hebt geschreven. Heel veel onderwerpen zijn geschikt om een persbericht over te schrijven.

In het artikel 365 onderwerpen voor een persbericht staan nog veel meer ideeën.

Voorbeeld persberichten

Om je een indruk te geven van mogelijke gelegenheden en onderwerpen, heb ik verschillende voorbeelden van persberichten op mijn site staan. Je vindt ze hier. Als je wilt kun je ze als voorbeeld voor je eigen persbericht gebruiken.

Kun je een persbericht zomaar naar verschillende journalisten sturen?

Ja.  Iedereen die denkt dat hij iets belangrijks te melden heeft, mag een persbericht naar een redactie sturen. Journalisten krijgen op die manier dagelijks honderden van dit soort persberichten in hun mailbox. Zeker de helft van het nieuws in kranten, tijdschriften en ook in actualiteitenprogramma’s op radio en tv komt zo op de redactie binnen.

De rest van de krant wordt gevuld met berichten die journalisten op andere plekken oppikken, bijvoorbeeld door tips van correspondenten, politieke vergaderingen en actuele onderwerpen.

Lang niet elk persbericht treft doel. Omdat journalisten dagelijks honderden persberichten in hun mailbox krijgen, kunnen ze niet alles lezen en opnemen in de media.

Waar gebruik je een persbericht voor? Wat is het doel van een persbericht?

Met je persbericht probeer je de belangstelling te wekken van de journalist en je probeert tegelijk de verslaggever te overtuigen van je waarde voor de lezers of kijkers. Een persbericht gebruik je om een journalist nieuwsgierig naar jouw nieuws te maken. Als je het goed opstelt hoef je het versturen van zo’n bericht niet te beperken tot maar één redactie, maar kun je het in één keer naar verschillende media tegelijk sturen. Elke journalist begrijpt wat je bedoeling is als je een persbericht stuurt. Het persbericht kun je gebruiken voor kranten, tijdschriften, vakbladen, radio en televisie.

Meer tips over het versturen van persberichten vind je in het artikel 10 tips om een persbericht te verspreiden.

Is een journalist verplicht om jouw persbericht te publiceren?

Nee, dat niet. Net als de sollicitatiecommissie beslist of je de baan krijgt of niet, zo beslist de redactie of jouw nieuws interessant genoeg is voor een berichtje in de media. Omdat journalisten dagelijks heel veel persberichten binnen krijgen, kunnen ze lang niet alles plaatsen. Ruim 90% van de persberichten belandt binnen een paar seconden in de prullenbak omdat ze slecht geschreven zijn, niet voldoende nieuws bevatten of veel te lang zijn.

Daarom is het slim om te leren hoe je een persbericht schrijft waarmee je direct de aandacht trekt van een journalist.

Kan een journalist jouw persbericht veranderen?

Absoluut. Journalisten zijn zelf verantwoordelijk voor de teksten die er in de krant komen. Ze kunnen jouw persbericht daarom in hun eigen woorden herschrijven. Ze kunnen jouw persbericht ook als aanleiding gebruiken om meer over een bepaald onderwerp te schrijven. Dan kunnen verslaggevers ook andere mensen interviewen voor het artikel dat uiteindelijk in de media verschijnt. Je moet dus niet raar opkijken als jouw persbericht uiteindelijk heel anders in de krant komt.

Een persbericht is bedoeld voor overname. Het kan gebeuren dat delen van jouw persbericht in een andere vorm in de media verschijnen. Redacties hoeve daarover geen contact op te nemen met de schrijver van het persbericht.

Redacties stellen je ook niet op de hoogte van overname van de tekst van het persbericht. Als je wilt weten of je bericht in de media verschijnt, dan moet je dat zelf in de gaten houden.

Maar als veel persberichten de krant nooit halen, waarom zou je dan al die moeite doen?

Nou, als het wel lukt, dan bereik je met een plaatselijke huis-aan-huis-krant al snel zo’n vijfduizend lezers.  Een regionale abonneekrant valt bij ongeveer honderdduizend mensen op de mat en De Telegraaf heeft bijna een half miljoen lezers.

Bovendien hoef je een persbericht niet alleen te gebruiken om naar journalisten te sturen. Je kunt het persbericht ook als een pagina of een bericht op je website plaatsen, je kunt het op LinkedIn zetten of in je nieuwsbrief zetten.

En nu?

Als het goed is ken je nu het antwoord op de vraag: Wat is een persbericht? Is dat ook genoeg om zelf een gratis vermelding in de media te krijgen? Voor sommige mensen wel, maar als je bijvoorbeeldook wilt weten wat de beste timing is om je persbericht te versturen en welke trucs er zijn om een journalist nieuwsgierig te maken, check dan mijn online cursus Persbericht Schrijven.

online training persberichten schrijven Waarom zou je een online training persberichten schrijven volgen?


Met een goed persbericht kun je morgen al in de krant staan en overmorgen al je eerste klanten hebben. Je bereikt er veel meer mensen mee dan met je eigen social media netwerken. Het is een snelle manier om bij een groter publiek bekend te worden en klanten te krijgen. Klanten vinden het bijzonder als je in de krant verschijnt: ze zien je dan als de expert op je vakgebied.

Je kunt de online training in je eigen tempo doen, maar als je bang bent dat je de cursus niet afmaakt zonder stok achter de deur, dan kun je ook een adviessessie van drie kwartier via Skype bijboeken. Dan bekijken we samen je persbericht en bespreken we je strategie.

Wat kun je na de online training Persberichten Schrijven?



  • Je kunt direct al een artikel in de krant hebben

  • Je verschijnt voortaan vaker in de media

  • Journalisten zullen in je geïnteresseerd zijn en je willen interviewen

  • Je weet precies wat er in jouw bedrijf interessant is voor media


Wat levert de online training Persbericht Schrijven jou op?



  • Je bouwt stap voor stap je eigen persbericht op

  • Je leert hoe je vaker gebruik kunt maken van gratis aandacht in de media

  • Je weet hoe je de aandacht trekt van journalisten

  • Je leert wat jou en jouw bedrijf interessant maakt voor de media

  • Je krijgt voorbeelden van goede en van slechte persberichten

  • Je hebt een simpel, maar passend mediaplan voor jouw bedrijf


Prijs: 250 euro ex. 21 % BTW.

Je krijgt:

  • schriftelijke lessen met opdrachten

  • video-uitleg bij elke les

  • 10 voorbeeld-persberichten die al media-aandacht hebben opgeleverd

  • werkbladen die je kunt downloaden

  • 5 'voor en na' voorbeelden van persberichten: je ziet zo wat veel mensen fout doen en hoe jij dat kunt voorkomen


Wil je graag dat ik na afloop je persbericht bekijk en van tips voorzie? Bestel er dan een adviessessie van 75 euro ex. BTW voor 45 minuten Skype bij.

Vul hieronder je gegevens in om de online cursus te bestellen. Ik stuur je dan een factuur. Zodra de rekening is betaald, krijg je onbeperkt toegang tot de cursus en de updates die ik er in de loop van de tijd aan toevoeg. Mijn betaalsysteem is nog niet automatisch, maar ik check verschillende keren per dag mijn mail en mijn bankrekening, dus als je online betaalt, kun je dezelfde dag al aan de slag.


 Ik ben in de landelijke krant gekomen en opgenomen in de Vlaamse Expertendatabank. Daaruit zijn twee radio-interviews gekomen en artikelen in Primo TVGids, CM.be-magazine en BodyTalk. En er staan nog meer afspraken voor interviews. Voorheen twijfelde ik om mijn initiatief zichtbaar te maken, maar nu sta ik daar voor open.

Een journalist denkt in problemen en zoekt dagelijks naar verhalen. Als ondernemer zoek en denk ik in oplossingen. Dat vraagt een mindshift. Nicky helpt om in de huid van een journalist te kruipen. Ze leert je om jouw boodschap nieuwswaardig te maken. Het heeft me vrij gemaakt van oordelen over zichtbaar worden en is blijvend inspirerend om traditionele media in te zetten voor mijn bedrijf.

Vivian van Bremen
Krachtvrouwen

 
 

De training biedt veel kansen om snel je zichtbaarheid te vergroten. Nicky weet het op een prettige en duidelijke manier aan een leek, zoals ik, uit te leggen. Tot het moment dat ik een keer een workshop van Nicky volgde, wist ik niet dat je er zelf voor kunt zorgen dat je in de plaatselijke of de landelijke krant kunt komen. Ik had me inmiddels verdiept in alles wat met online marketing te maken had, maar aandacht in de media was nog nooit bij me opgekomen.

Dus wil jij jouw zichtbaarheid vergroten, dan ligt hier je kans.

Jenny Lenting
VA voor coaches

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *