Wat is een persberichtWat is een persbericht? Dat is toch een gratis bericht in de krant? Nou, eigenlijk niet nee. Het lijkt er wel een beetje op, maar het zit toch net een beetje anders.

Een persbericht is geen advertentie. Het is ook geen gratis bericht in de media.

Maar wat is een persbericht dan wel?

En wat kun je er allemaal mee? Waarom is het leren schrijven van een persbericht een van de nuttigste vaardigheden die je kunt leren?

Als je in Wikipedia Wat is een persbericht? intikt, krijg je de volgende omschrijving:

‘Een persbericht is een schriftelijke mededeling van een bedrijf of instelling, voornamelijk bedoeld voor journalisten. Wanneer het onder de aandacht brengen bij journalisten lukt, zullen journalisten dit persbericht vaak gebruiken om er een nieuwsbericht van te maken.’

Als klanten mij vragen wat een persbericht is, vergelijk ik een persbericht liever met een open sollicitatie.

Eigenlijk is een persbericht je sollicitatie naar een gratis plekje in de media

Je probeert jezelf of je nieuwtje te verkopen en je geeft op een gestructureerde manier informatie aan een journalist.

In ruil voor zijn of haar aandacht, verwacht een journalist dat je je nieuwtje op een bepaalde manier verpakt. Het sjabloon dat je daarvoor gebruikt is het persbericht. Door de vaste opbouw kan een journalist snel inschatten of jouw nieuws interessant genoeg is. Bovendien weet een verslaggever daardoor precies waar hij of zij bepaalde informatie in jouw bericht kan terugvinden.

Meer over de juiste structuur van een persbericht lees je in het artikel: De opbouw van een goed persbericht is altijd hetzelfde.

Als een journalist door jouw persbericht overtuigt is van jouw nieuwswaarde, dan plaatst hij jouw stuk in de krant. Gratis. Je hoeft dan dus geen dure advertentie te kopen om je nieuws onder een groot publiek te verspreiden.

Een persbericht is dus niet hetzelfde als een bericht in de pers. 

Waar gebruik je en persbericht voor?

Je kunt het persbericht voor heel veel dingen gebruiken, bijvoorbeeld om de opening van je bedrijf aan te kondigen, een nieuwe uitvinding wereldkundig te maken of een nieuw product te promoten. Ook kun je een evenement aankondigen of laten weten dat je een boek hebt geschreven. Heel veel onderwerpen zijn geschikt om een persbericht over te schrijven.

In het artikel 365 onderwerpen voor een persbericht staan nog veel meer ideeën.

Wat moet er in een persbericht?

Een persbericht heeft altijd dezelfde opbouw, zodat journalisten gemakkelijk en snel kunnen scannen of het interessant is voor hun medium. Het belangrijkste nieuws staat altijd bovenaan. Wil je meer weten over de vaste onderdelen in een persbericht? Lees dan het artikel over de opbouw van een persbericht.

Voorbeeld persberichten

Om je een indruk te geven van mogelijke gelegenheden en onderwerpen, heb ik verschillende voorbeelden van persberichten op mijn site staan. Als je wilt kun je ze als voorbeeld voor je eigen persbericht gebruiken.

Kun je een persbericht zomaar naar verschillende journalisten sturen?

Ja.  Iedereen die denkt dat hij iets belangrijks te melden heeft, mag een persbericht naar een redactie sturen. Journalisten krijgen op die manier dagelijks honderden van dit soort persberichten in hun mailbox. Zeker de helft van het nieuws in kranten, tijdschriften en ook in actualiteitenprogramma’s op radio en tv komt zo op de redactie binnen.

De rest van de krant wordt gevuld met berichten die journalisten op andere plekken oppikken, bijvoorbeeld door tips van correspondenten, politieke vergaderingen en actuele onderwerpen.

Lang niet elk persbericht treft doel. Omdat journalisten dagelijks honderden persberichten in hun mailbox krijgen, kunnen ze niet alles lezen en opnemen in de media.

Wat is het doel van een persbericht?

Met je persbericht probeer je de belangstelling te wekken van de journalist en je probeert tegelijk de verslaggever te overtuigen van je waarde voor de lezers of kijkers. Een persbericht gebruik je om een journalist nieuwsgierig naar jouw nieuws te maken. Als je het goed opstelt hoef je het versturen van zo’n bericht niet te beperken tot maar één redactie, maar kun je het in één keer naar verschillende media tegelijk sturen. Elke journalist begrijpt wat je bedoeling is als je een persbericht stuurt. Het persbericht kun je gebruiken voor kranten, tijdschriften, vakbladen, radio en televisie.

Meer tips over het versturen van persberichten vind je in het artikel 10 tips om een persbericht te verspreiden.

Is een journalist verplicht om jouw persbericht te publiceren?

Nee, dat niet. Net als de sollicitatiecommissie beslist of je de baan krijgt of niet, zo beslist de redactie of jouw nieuws interessant genoeg is voor een berichtje in de media. Omdat journalisten dagelijks heel veel persberichten binnen krijgen, kunnen ze lang niet alles plaatsen. Ruim 90% van de persberichten belandt binnen een paar seconden in de prullenbak omdat ze slecht geschreven zijn, niet voldoende nieuws bevatten of veel te lang zijn.

Daarom is het slim om te leren hoe je een persbericht schrijft waarmee je direct de aandacht trekt van een journalist.

Kan een journalist jouw persbericht veranderen?

Absoluut. Journalisten zijn zelf verantwoordelijk voor de teksten die er in de krant komen. Ze kunnen jouw persbericht daarom in hun eigen woorden herschrijven. Ze kunnen jouw persbericht ook als aanleiding gebruiken om meer over een bepaald onderwerp te schrijven. Dan kunnen verslaggevers ook andere mensen interviewen voor het artikel dat uiteindelijk in de media verschijnt. Je moet dus niet raar opkijken als jouw persbericht uiteindelijk heel anders in de krant komt.

Een persbericht is bedoeld voor overname. Het kan gebeuren dat delen van jouw persbericht in een andere vorm in de media verschijnen. Redacties hoeve daarover geen contact op te nemen met de schrijver van het persbericht.

Redacties stellen je ook niet op de hoogte van overname van de tekst van het persbericht. Als je wilt weten of je bericht in de media verschijnt, dan moet je dat zelf in de gaten houden.

Maar als veel persberichten de krant nooit halen, waarom zou je dan al die moeite doen?

Nou, als het wel lukt, dan bereik je met een plaatselijke huis-aan-huis-krant al snel zo’n vijfduizend lezers.  Een regionale abonneekrant valt bij ongeveer honderdduizend mensen op de mat en De Telegraaf heeft bijna een half miljoen lezers.

Bovendien hoef je een persbericht niet alleen te gebruiken om naar journalisten te sturen. Je kunt het persbericht ook als een pagina of een bericht op je website plaatsen, je kunt het op LinkedIn zetten of in je nieuwsbrief zetten.

En nu?

Als het goed is ken je nu het antwoord op de vraag: Wat is een persbericht? Is dat ook genoeg om zelf een gratis vermelding in de media te krijgen? Voor sommige mensen wel, maar als je bijvoorbeeldook wilt weten wat de beste timing is om je persbericht te versturen en welke trucs er zijn om een journalist nieuwsgierig te maken, dan deel ik 50 tips in mijn boek Experttips voor Free Publicity. Je vindt het hier:

Wil je graag gratis je bedrijf promoten via de media en ook nog een beetje snel?
Zou je het liefst morgen al in de krant staan?
Dan is dit boek iets voor jou.

Experttips voor Free PublicityDit is geen doorsnee managementboek. Dit boek is anders. En anders zijn is een belangrijke voorwaarde als je op zoek bent naar media-aandacht en gratis publiciteit.

Veel boeken over free publicity zijn zo schandalig serieus. Ze gaan over media-strategieën, pers-databanken en het media-landschap. Dat is allemaal heel nuttig, maar eerlijk is eerlijk, het is ook vreselijk saai. En de zoektocht naar gratis publiciteit is juist een uitdagend avontuur.

Daarom heeft dit boek maar één theoretisch hoofdstuk en verder staan er alleen maar praktische tips en leuke anekdotes in. Je kunt er meteen mee aan de slag en je kunt zelfs morgen al op de voorpagina van de krant staan.

E-book voor €9,97 euro direct beschikbaar


Het e-book kun je meteen bestellen en downloaden voor €9,97 euro. Je kunt er dan meteen in beginnen. Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-boek koopt bij Bol.com bijvoorbeeld. Je  kunt het  lezen op e-readers. Als je het wilt lezen op een Ipad, tablet of computer heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Vul hier je emailadres in (je kunt ook je factuurgegevens invullen als je het bonnetje in je boekhouding wilt stoppen):







Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-book koopt bij Bol.com. Je  kunt het lezen op alle e-readers. Als je het boek wilt lezen op een Ipad, tablet of computer dan heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Dat lijkt ingewikkeld, maar die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Recencies


Het boek leest echt vlot. Ik had geen enkel moment in het boek waarop ik dacht ‘dit is saai’. De auteur voegt heel vaak leuke verhalen toe (die trouwens echt gebeurd zijn). Nicky laat niet alleen de goede voorbeelden zien maar ook voorbeelden waarbij er iets is fout gelopen. Verhalen van Nicky zelf komen ook in het boek voor. Ik had eigenlijk niet verwacht dat een boek met tips ook gewoon grappig en leuk kan zijn en dat je op sommige momenten zelfs een beetje meeleeft met de auteur alsof je een roman aan het lezen bent.

Uit de review van mijn boek van Jana op haar blog FitSix.

Gratis opvallen is opvallend eenvoudig met de praktische adviezen die Nicky Corts je in dit vlot leesbare boek aanreikt. Snel lezen dus en dan direct aan de slag!
Jos Burgers, spreker en bestsellerauteur van marketingboeken

Ik moest hardop lachen, al vanaf de eerste bladzijde. Maar ik voel me ook zo begrepen, want Nicky beschrijft exact wat ik meemaak: van mijn angst om zichtbaar te zijn tot mijn droom om te wereld te bereiken. Ze daagt me uit en al lezende zie ik het mezelf ook doen!
Divera van der Elst, dé coach voor beginnende coaches

Dit boek is exact zoals ik dat van Nicky verwachtte; scherp, met humor en heerlijk praktisch. Ook als je jezelf nog niet kunt visualiseren als mediaster, zullen haar 50 tips jou gegarandeerd helpen om free publicity in te zetten als effectieve marketingtool voor je bedrijf.
Veronique Prins,  businesscoach bij Je zaak voor Elkaar

Dit  is geen gortdroog managementboek of super saaie handleiding.  Je wilt eigenlijk tijdens het lezen al direct aan de slag. De tips zijn duidelijk, direct uitvoerbaar en motiverend. Het voelde alsof Nicky met me in gesprek was. Ik ben helemaal enthousiast geworden. Een uitkomst voor elke ondernemer/ZZP’er.
Hetty Termaat-Steenbergen van Jouw ouders, mijn zorg, begeleiding thuis bij mensen met dementie

In de media komen leek me een onmogelijke taak, want ik had geen idee hoe de mediawereld in elkaar zit. Dit boek geeft je niet alleen de PIN-code voor gratis publiciteit, maar geeft je ook inzicht in hoe de media werken. Wanneer je deze stappen en tips toepast, gaat het gewoon lukken.
Monica ten Hoove, Financieel Huishoudster 

Eigenlijk kende ik als ex-journalist al die tips wel. Nou ja, bijna allemaal. Maar ik dacht dat media-aandacht voor mij als ondernemer niet was weggelegd. Dit boek heeft me de ogen geopend: free publicity is echt voor iedereen. Ook voor mij.
Leonore Noorduyn, schrijfcoach en tekstschrijfster bij De Schrijfster

Ideaal voor beginnende ondernemers om deze skills onder de knie te krijgen. Maar ook een prettige opfrisbeurt voor elke brand & communicatie specialist om er op een originele manier weer even aan herinnerd te worden dat de sleutel tot succes niets te maken heeft met een grote zak geld.
Monique Ruesink, brand & communicatiemanager bij WeeRide Europe B.V. 

Het lekker lezende boek van Nicky Corts geeft praktisch tips en vooral do en don'ts om gratis exposure te krijgen. Het motiveert, inspireert en legt helder uit hoe en ook wanneer je wat moet doen.
Klaziena Waerts, Craving Watchers

Direct aan de slag voor €9,97 euro?







Experttips voor Free Publicity

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.