reflexzonetherapeute Ruta PuylaertZe is geen wonderdokter, ze gebruikt geen wierook en ze heeft geen kristallen bol. Eigenlijk is ze compleet het tegenovergestelde van wat ik verwacht: elegant, hoogopgeleid, intelligent en vooral heel erg nuchter. Ze komt uit Eritrea. Ze heeft een medische HBO-opleiding afgerond en heeft jarenlang in het ziekenhuis gewerkt.

Ik heb het over reflexzonetherapeute Ruta Puylaert, van Zwanger Utrecht . Ze belde me vorige maand voor een kennismakingsgesprek. Haar praktijk doet het goed, maar reflexzonetherapie heeft een zweverig imago en daar wil ze vanaf.

Tijdens ons eerste gesprek maakt ze korte metten met mijn vooroordelen. Ze is niet vaag. Ze weet precies wat ze wil: media-aandacht inzetten om af te rekenen met het schimmige imago van haar vak.

Samen onderzochten we de afgelopen weken hoe mediageniek haar bedrijf is en hoe ze journalisten voor haar boodschap kan interesseren.

Gisteren was het dan zo ver: Ruta stuurde haar eerste persbericht naar de regionale media. Na een paar uur belde er een journalist om haar te interviewen en vanmorgen kopte het AD: Ruta Pylaert – Zwanger Utrecht: ,,Regulier en alternatief voor patiënt het beste”.

Ze is er nog wat beduusd van. Ze vindt het onwerkelijk dat het haar in één keer is gelukt om een verhaal in de media te krijgen.

Net als veel ondernemers, ziet ze zelf niet hoe mediageniek haar bedrijf is.

Maar waarom is Ruta eigenlijk mediageniek?

Algemeen DagbladDaar zijn verschillende redenen voor:

Ze doorbreekt een verwachtingspatroon
Ze ziet er anders uit dan je vermoedt. Ze praat ook anders dan je verwacht en in plaats van hocus-pocus krijg je van haar cijfers, onderzoeken en statistieken. Bovendien werkt ze samen met verloskundigen in het ziekenhuis. Dat maakt haar verhaal geloofwaardig.

Ze heeft een duidelijk doel
Ruta wil media-aandacht gebruiken om meer mensen in contact te brengen met reflexzonetherapie, maar ze wil vooral af van het kwakzalver-imago van deze geneeswijze. Het is het Calimero-effect: als eenling wil ze het opnemen tegen de algemene mening van het grote publiek.

Ze signaleert een maatschappelijke probleem
Door onze drukke schema’s ervaren we steeds meer stress en krijgen mensen vaker vage gezondheidsklachten. Die klachten zijn niet allemaal op te lossen met een pilletje van de huisarts. Daar is meer voor nodig. Volgens Ruta moeten we daarvoor ons eigen immuunsysteem sterker maken en onze leefwijze aanpassen. En reflexzonetherapie kan daarbij helpen.

Ze vertelt een aansprekend verhaal
Ze heeft geprobeerd zwanger te worden. Dat is helaas niet gelukt, hoewel ze door de hele medische molen is geweest. Daardoor weet ze nu precies wat ze wil: reflexzonetherapie inzetten om mensen te helpen die zwanger zijn of die zwanger willen worden. Haar eigen ervaringen komen daarbij goed van pas.

Ze kan haar ideeën helder formuleren
Als je media-aandacht wil is het belangrijk dat je weet wat je wilt vertellen én dat je die informatie logisch en kort kan samenvatten. Het liefst met een prikkelende one-liner. Ruta is niet bang om daar gebruik van te maken: ‘Reflexzonetherapie is geen kwakzalverij’, zegt ze.

Ze heeft humor
Dat hoef ik niet uit te leggen hè?  Humor helpt altijd als je iets wil bereiken.

Meestal heb je zelf geen idee hoe mediageniek je bent.

Maar iedereen heeft een verhaal waarin journalisten geïnteresseerd zijn. Zo zijn alle kranten, tijdschriften en de radio en de televisie op zoek naar human interest verhalen. Journalisten zijn dol op emotie en op allerlei onverwachte gebeurtenissen. Het werkt ook goed als je, zoals Ruta, een maatschappelijk probleem signaleert waarvoor je een oplossing biedt.

Als je op zoek gaat, kun je altijd wel iets vinden waarmee je media-aandacht kunt krijgen. Verder is het een kwestie van lef hebben en gewoon contact leggen met een journalist. Ruta deed dit met een persbericht, maar een telefoontje of een mailtje kan ook.

En wat denk jij? Ben jij ook mediageniek?

Weet jij al wat jou interessant maakt voor de media?

Waarschijnlijk niet.

Als je nieuwsgierig bent, wil ik je helpen. Post hieronder jouw mediawens én een link naar je website. Dan vertel ik je in een reactie wat jou mediageniek maakt.

Durf jij het aan?

 

Naschrift 25/11/2015:
Helaas. Vanaf vandaag is het niet meer mogelijk mij langs deze weg te vragen hoe je de meeste kans maakt op gratis publiciteit. Je kunt natuurlijk wel contact met me opnemen om de mogelijkheden voor een coachingstraject te bespreken.

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

18 gedachten over “Wat maakt jou onweerstaanbaar voor de media? Een praktijkvoorbeeld.

  • 22 november 2015 om 12:24
    Permalink

    Hallo Nicky,
    Ik hoop dat ik niet te laat reageer op dit artikel. Het spreekt mij aan omdat ik nu ook juist me wil onderscheiden van de rest m.b.t mijn product en wil de regiokranten/tijdschriften benaderen met …jawel hoor een persbericht! Lees ik nu juist in jouw boeiende artikel hierover dat dat nu niet meer zo “in” is. Ik heb al veel aan jouw tips gehad en probeer daar dus nu gebruik van te maken. Als je naar mijn website kijkt m.b.t. mijn zelf ontworpen familie- en vriendenspel, heb je dan nog specifieke tips voor mij om een stap dichter bij de journalist te komen? Mijn doel is: zoveel mogelijk families- samengestelde gezinnen en vriendengroepen te kunnen bereiken met mijn spel.
    Ik hoop dat je hiermee wat kan? Ik hoor het graag. Vriendelijke groet
    Christa Bergmann

    Beantwoorden
    • 23 november 2015 om 16:11
      Permalink

      Hoi Christa,

      Regiokranten kun je nog steeds prima benaderen met een persbericht. Hoe beter je zo’n bericht schrijft en hoe minder een journalist eraan hoeft te doen, hoe groter de kans dat ze het opnemen. Lees er hier meer over.
      Tijdschriften kun je ook met een kort persbericht benaderen. Soms nemen ze jouw product dan op op een speciale ‘productenpagina’. Elk tijdschrift heeft wel zo’n rubriek. Er zijn helaas altijd heel veel producenten die hiervoor een persbericht naar de redacties sturen.De kans dat jouw product wordt uitgekozen is dus erg klein. Als je meer kans wilt maken op publiciteit in een tijdschrift kun je beter proberen zelf een invalshoek voor een mooi verhaal over jouw bedrijf of product te verzinnen. Je kunt een tijdschrift een half jaar tot 4 maanden voordat het magazine uitkomt bellen of mailen met een suggestie voor een verhaal. Tijdschriften werken zo lang van tevoren vooruit. Lees hier meer over invalshoeken verzinnen.

      Beantwoorden
  • 6 november 2015 om 15:05
    Permalink

    Wat een leuk verhaal! Per toeval kwam ik op de site van Nicky. Wij starten maandag met onze nieuwe site YoungBeauty.nl wij willen de launch in januari doen. Wij weten zeker dat veel jonge mensen behoefte hebben aan onze producten van natuurlijke huidverzorging, zonder rommel. Maar hoe bereik je nou jonge mensen als je zelf niet zo handig bent op social media?

    Beantwoorden
    • 6 november 2015 om 16:09
      Permalink

      Ha Patty, huidverzorging zonder troep. Da’s mooi! Ik krijg bijna overal pukkels en vlekken van.

      Ik neem aan dat ik je site nu nog nergens kan vinden? Dan is het lastig, maar ik zal een paar algemene tips geven:

      Als je niet zo handig bent op social media en je denkt dat je klanten daar zitten dan kun je het maar beter snel gaan leren. Er is online heel veel te vinden over facebookmarketing bijvoorbeeld. Toen ik anderhalf jaar geleden Nickypent startte, zat ik nog maar net op Facebook, snapte ik niks van Twitter en had ik zelfs nog nooit van LinkedIn gehoord. Inmiddels geef ik er workshops en presentaties over. 🙂

      Jouw doelgroep zit waarschijnlijk veel op Youtube. Je kunt daar een kanaal aanmaken voor YoungBeauty waar je je producten in korte filmpjes (niet langer dan anderhalve minuut) demonstreert. Filmpjes in Youtube kun je optimaliseren voor zoekmachines. Zorg voor een goede titel, goede tags en gebruik de juiste zoekwoorden in de beschrijvende tekst.

      Sinds kort is Periscope in opkomst. In Amerika groeit het razendsnel. Het is een soort Youtube, maar dan zijn de uitzendingen live. Ik onderzoek de mogelijkheden op dit moment zelf nog en schrijf er binnenkort een artikel over. Ik kan me voorstellen dat jouw doelgroep dit een geweldig medium vindt.

      Er zijn bladen die zich op een specifieke doelgroep richten. Ik weet niet precies hoe oud je doelgroep is, maar als je passende media wilt vinden, lees dit artikel dan eens: Zelf een perslijst maken van media die over jou willen publiceren.

      Probeer vooral contact te leggen met beauty-bloggers en -vloggers. Die hebben een mega-publiek in jouw doelgroep. Vraag of je ze samples mag sturen en vraag of zij jouw producten willen testen en beoordelen. Als je dat slim aanpakt kan je dat heel veel publiciteit in je doelgroep opleveren.

      Veel succes met de launch en ik hoop dat de tips in deze reactie je alvast op weg helpen voor mogelijkheden voor publiciteit.

      Beantwoorden
  • 5 november 2015 om 14:02
    Permalink

    Hoi Nicky,

    Ik belicht geen maatschappelijk probleem; ik heb geen bijzonder bedrijf; ik wijk niet af van de ‘majority’.
    Heel plat gezegd: ik bouw websites. Daarbij richt ik me op starters en kleine ondernemers.
    Er zijn honderden andere mensen/bedrijven die ook websites maken.
    Hoe ben ik mediageniek? Volgens mij is onderscheiden voor mij erg moeilijk.
    Maar als je tips of ideeën hebt, dan sta ik daar zeker voor open!

    Groet,
    Mariëlle
    http://www.seshatwebdesign.nl

    Beantwoorden
    • 5 november 2015 om 14:25
      Permalink

      Goed punt Mariëlle!

      Voor een ‘plat’ product of dienst zoals dat van jou moet je op zoek naar de plek waar je doelgroep is: vakbladen over computers, websites en ondernemen bijvoorbeeld. Je lost misschien geen maatschappelijk probleem op, maar je helpt wel met een probleem van de doelgroep van die media. Welk probleem is dat? Probeer een interessante invalshoek te vinden: ‘Maatwerk voor ondernemers die niet in een WordPress-theme passen’ of zoiets. Ook voor jou geldt: wijk af van wat iedereen al doet.

      Je kunt ook gastbloggen voor online-magazines die over ondernemen gaan zoals ZZP-agenda en 42Bis om er maar een paar te noemen. Daar kun je dan jouw bio en een link naar je site bij plaatsen. De meeste online magazines zijn blij met gastbloggers.

      En als je dat durft, kun je ook presentaties geven over maatwerk of onderhoud van websites bij netwerkbijeenkomsten voor ondernemers of de Kamer van Koophandel in jouw regio.

      Beantwoorden
  • 4 november 2015 om 17:24
    Permalink

    Wat een mooie tips weer! Heel herkenbaar en een aantal zijn wel voor mij van toepassing 🙂 Als deskundige op het gebied van pesten wil ik ook meer media-aandacht om dit ‘maatschappelijke probleem’ te belichten vanuit een andere invalshoek. Vaak wordt over ‘pesten’ geschreven als het al helemaal uit de hand is gelopen, waarbij de focus ligt op het probleem. Met behulp van de ‘geheime verslaggeverstips’ uit jouw artikel http://www.nickypent.nl/alles-over-persberichten/tip-persbericht-versturen/ heb ik begin oktober geprobeerd om de lokale media te verleiden om mijn persbericht in de lokale weekkrant te plaatsen. En laat ik daar nu net (4 weken later) over gebeld zijn voor een interview!

    Beantwoorden
    • 4 november 2015 om 17:56
      Permalink

      Dank je wel Caroline. Wat fijn dat je gevraagd bent voor een interview in de lokale krant! Ik denk dat je een heel goede, afwijkende insteek hebt gekozen om pesten onder de aandacht te brengen: als het misgaat ben je eigenlijk al te laat, je moet er al eerder bij zijn.

      Je hebt in jouw contact met de lokale media blijkbaar iets gezegd of geschreven dat de juiste snaar heeft geraakt. Heeft de journalist je laten weten wat dat was? Dan kun je dat argument opnieuw gebruiken om andere media te benaderen.

      Maatschappelijke problemen lenen zich goed voor een afwijkend standpunt en het liefst een paar pittige uitspraken. Die doen het niet alleen goed in lokale media, maar kun je ook gebruiken om een keer een opiniestuk te sturen naar landelijke kranten.

      Als je interview binnenkort wordt gepubliceerd, kun je die publicatie weer gebruiken om extra publiciteit te krijgen. Bel of mail de dag na het verschijnen van het interview eens naar de regionale radio of televisie, verwijs naar het interview en vraag of je bij hen wat uitgebreider over pesten mag komen praten.

      Je kunt ook een lijstje naar de pers sturen met de kop: 10 signalen dat je kind gepest wordt (ook als hij zelf zegt dat het niet zo is) of een andere prikkelende titel.

      Beantwoorden
      • 5 november 2015 om 11:33
        Permalink

        Bedankt voor je reactie Nicky. Juist die afwijkende insteek maakte het interessant voor de redactie om het bericht zo lang te bewaren, totdat ze er ruimte voor hadden.

        Tijdens een mediatraining van Janneke van Heugten van VIDM leerde ik van haar ook dat juist een afwijkende mening je interessant maakt voor journalisten. Nu nog het lef om deze mening overal te durven verkondigen en pittige uitspraken te doen 😉

        Wat een goed idee om na de publicatie van een interview dit te gebruiken om ook in de andere media aandacht te krijgen. Zou dit ook op zaterdag werken? Het artikel wordt namelijk vrijdag gepubliceerd.

        Het lijstje met ’10 signalen van pesten’ is toevallig een veel gelezen blogartikel van me . De subkop erachter maakt het alleen wel veel prikkelender.
        Ik ga maar eens stoeien met mijn lef om de titels dus prikkelender te maken en dergelijke lijstjes dus ook naar de pers te sturen, zelfs de landelijke.

        In ieder geval bedankt voor dit zetje!

        Caroline (http://www.kenjekracht.info/)

        Beantwoorden
        • 5 november 2015 om 12:37
          Permalink

          Janneke weet waar ze het over heeft. Daarom heb ik haar al eens geinterviewd voor mijn blog: interview met Janneke van Heugten

          Als je een publicatie wilt gebruiken om aandacht in andere media te krijgen dan kan dat in jouw geval beter een paar dagen later. Het weekeind is voor regionale radio en televisie heel druk met het verslaan van allerlei evenementen en sportwedstrijden. Jouw boodschap heeft volgende week ook nog nieuwswaarde. Pas wel op: geef andere media een net iets andere invalshoek, want ze willen natuurlijk niet precies hetzelfde publiceren als de andere media. Meer over invalshoeken lees je in mijn artikel Hoe krijg je minstens 3x publiciteit met hetzelfde onderwerp? (het #-principe)

          En koppen zijn waanzinnig belangrijk om journalisten nieuwsgierig te maken naar je bericht, daarom gaat mijn blog daar de volgende keer over.

          Beantwoorden
          • 5 november 2015 om 12:50
            Permalink

            Mooi interview met Janneke, het geeft gelijk duidelijk een samenvatting van de workshop die ik bij haar heb gevolgd!

  • 4 november 2015 om 17:15
    Permalink

    Hoi Nicky,
    Leuk artikel! Ik ben communicatiemedewerker bij Diva Dichtbij en wij zouden heel graag een keer in een van de landelijke kranten komen. Er is genoeg potentie en ook een heleboel emotie in deze organisatie. Ik ben heel benieuwd of jij een goede tip hebt! De website is http://www.divadichtbij.nl
    Bedankt alvast,
    Paula

    Beantwoorden
    • 4 november 2015 om 18:08
      Permalink

      Wat een geweldig initiatief: optredens verzorgen in verpleeghuizen en zorginstellingen voor mensen die niet meer zelf naar het theater kunnen!

      Het journaal berichtte gisterenavond over de nieuwe zorgplannen van de regering. Verpleeghuizen en zorginstellingen waar de bewoners tevreden zijn over de zorg moeten voortaan de norm worden. Alle verpleeghuizen moeten voortaan aan deze norm voldoen. Daar kunnen jullie perfect bij aanhaken: Diva Dichtbij helpt verpleeghuizen en zorginstellingen om hun bewoners iets bijzonders te geven waardoor de bewoners zich prettiger voelen en tevredener zijn.

      Kun jij als communicatiemedewerker nu snel een persbericht maken met die insteek en een aansprekende titel, zodat het deze week nog naar de kranten kan? De timing is nu perfect!

      Kijk voordat je aan de slag gaat nog even naar dit artikel: http://www.nickypent.nl/alles-over-persberichten/tip-persbericht-versturen/

      Veel succes!

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *