Mijn blonde haar komt tegenwoordig uit een potje.
Erg moeilijk is het niet.
Je koopt haarkleur 8.4, laat dat een half uurtje in je haar trekken en je bent weer net zo blond als vroeger.

Maar het kan ook misgaan.
Dan zie ik er misschien uit zoals hierboven.

Tegenwoordig zouden Rick en Marc direct een foto met hun Samsung maken en dat posten op Instagram. Maar stel dat mijn pubers nog heel jong zouden zijn. Een jaar of 3.

Dan zouden ze zich losrukken van hun Lego-trein en Siku-trekkers en mijn nieuwe haar van alle kanten bekijken.
Ze zouden mijn haar willen aanraken om te ontdekken of mijn nieuwe kleur even zacht is als blond.
Als blijkt dat je nog hetzelfde voelt en ruikt, zouden ze zich binnen een paar seconden weer verdiepen in hun spel.

Dat is het effect van nieuws.

Maar stel nu dat je had gezegd:
‘Zal ik jullie eens een verhaaltje vertellen over het toverhaarpoeder dat ik in mijn haar heb gedaan?’

Dan kruipen ze dicht tegen je aan.
En luisteren ze ademloos.
Als je klaar bent, zeggen ze:  ‘Nog een keer mama, nog een keer.’

Dat is het effect van een verhaal.

Journalisten weten dat. Ze maken nieuws interessanter door mensen hun verhalen te laten vertellen. Even een voorbeeld. Sinds gisteren zijn volgens de NS alle Nederlandse stations goed toegankelijk voor blinden en slechtzienden. Dat is het nieuws. Dat kun je in één regel vertellen. Maar de redacteuren bij de NOS weten dat niemand dan aandacht aan het bericht besteedt.

Dus interviewt een journalist Noureddine Tamraoui, een man met een visuele beperking. Hij reist elke  die elke dag met de trein. ‘Het wordt inderdaad steeds beter”, zegt Noureddine. ‘Maar op de minder grote stations heb je toch niet altijd een ribbelpad. Of het stopt midden in de hal, of loopt alleen maar tot de incheckpoortjes, daarna niet meer. (…) Het station is niet de makkelijkste plek voor me. Er is veel rumoer, mensen zijn altijd gehaast. Wanneer je het vraagt zijn mensen wel bereid te helpen, maar als ze snel hun trein moeten halen, is het antwoord vaak maar kort.’

Vrijwel elk nieuwsverhaal bevat verhalen. Slechts een kwart van de redactionele ruimte bevat nieuws. De rest bestaat uit anekdotes, meningen en de uitleg van deskundigen. In tijdschriften, praatprogramma’s en actualiteitenrubrieken is dit aandeel zelfs nog groter.

Maar wat heb jij daaraan?

Nou, het is jouw kans op gratis publiteit. Want zeg eens eerlijk. Hoe vaak heb je als ondernemer iets nieuws te vertellen?

Als je onderneming net is gestart, heb je nieuws. Maar daarna?
Als je een interessante klant hebt? Dat plaatst een krant niet.
Als je binnenkort een workshop geeft? Dat is commercieel nieuws, daar willen verslaggevers niets van weten.
Of als je een nieuw product hebt bedacht? Vergeet het maar. Dat sturen ze door naar de advertentie-afdeling.

Maar je kunt wel verhalen vertellen over dingen die je dagelijks meemaakt. En journalisten hebben deze verhalen nodig. Elke dag weer.

Geloof je me niet?

Even een klein rekensommetje:

In een lokale krant staan ongeveer 75 artikelen. Daarvoor zijn ervaringsverhalen nodig, meningen en het standpunt van deskundigen. Veel regionale bladen verschijnen drie keer per week. Daarvoor zijn dan 225 waargebeurde verhalen per week nodig. Tel daar alle advertentiekranten, lokale radio en televisie bij op. O ja, èn alle promotiebladen van verzekeringsmaatschappijen, de bank en de supermarkten bijvoorbeeld.

Moet ik doorgaan?

Je bent slim, dus je snapt het zo ook wel. Landelijk hebben journalisten wekelijks tienduizenden verhalen nodig. En het is moeilijk om steeds nieuwe mensen en nieuwe verhalen te vinden. Daar hebben journalisten hulp bij nodig. Van jou. Want je bent een deskundige op jouw gebied en je maakt dagelijks van alles mee mee.

Maar hoe weet je nou aan wie je die verhalen moet vertellen en wanneer?

Daar is een methode voor.

Als je bij Bol.com een boek wil kopen, moet je een wachtwoord invullen. Ook de Belastingdienst vraagt om een password. En als je geld wil opnemen ben je kansloos zonder PIN-code. Het maakt ook niet uit of je de eigenaar bent van het vermogen of dat je een dief bent. Zonder PIN krijg je geen cent.

Voor gratis publiciteit bestaat er ook een PIN-code, waarmee je onbeperkt toegang krijgt tot redactionele aandacht. Ook als je geen nieuws hebt.

Wat is die PIN voor gratis publiciteit?

Het is een driedelig stappenplan. De letters staan voor:

P = planning

I = invalshoek verzinnen

N = nieuws doorgeven

Voor de planning onderzoek je welke media voor jou interessant zijn. Hier lees je hoe je dat doet.

Nieuws hoeft niet gloednieuw te zijn. Een andere invalshoek kan al reden zijn voor een berichtje in de media. Hoe je elke keer een andere invalshoek verzint, kun je hier lezen.

Nieuws doorgeven aan redacties is de laatste stap. Daar zijn verschillende manieren voor: een persbericht of een pitch via e-mail of telefoon bijvoorbeeld. Maar ook contact via Twitter is mogelijk.

Als je de eerste twee stappen hebt gedaan, verloopt het doorgeven van nieuws soepel. Je weet door je onderzoek al wat een verslaggever wil weten. Daardoor kun je precies de juiste informatie geven en is de kans op plaatsing bijna 100%.

Kom je zonder PIN-code ook in de media?

Ja, soms wel. Ook de pincode van de bank wordt weleens gekraakt. Zeker als de dief al een paar cijfers van je code kent.

Als je al eens in de media bent gekomen, gebruik je al onderdelen van de PIN-code. Maar de kracht van de PIN zit niet in de afzonderlijke onderdelen. De kracht zit in de volgorde.

Wachten tot je nieuws hebt is voor amateurs. Professionals weten dat je meer bereikt als je nieuws plant. Daarover gaat mijn boek: Experttips voor Free Publicity – maak je bedrijf zichtbaar in de media met de PIN-code voor gratis publiciteit. 

Ik leg stap voor stap uit hoe je gratis publiciteit krijgt voor je bedrijf. Je leert welke media geschikt zijn voor jouw bedrijf, waar je ze vindt en welke gegevens je moet opslaan. Je leert hoe je de juiste invalshoek vindt bij verschillende onderwerpen en welke manieren er zijn om nieuws door te geven aan een journalist. Soms werkt een persbericht beter, soms is een telefoontje voldoende. Maar een tweet heeft vaak net zo veel effect. Wanneer gebruik je wat?

Natuurlijk gebruik ik zelf ook veel verhalen in het boek, zodat het lekker leest en je af en toe eens even lekker kan lachen. De informatie in mijn boek is serieus, maar de toon is luchtig.

Experttips voor Free Publicity bestellen

Mijn boek is onder meer verkrijgbaar bij Bol.com en Managementboek. Maar het is ook bij je lokale boekhandel te bestellen en het staat ook in een tiental bibliotheken verspreid over Nederland.

Wil je graag gratis je bedrijf promoten via de media en ook nog een beetje snel?
Zou je het liefst morgen al in de krant staan?
Dan is dit boek iets voor jou.

Experttips voor Free PublicityDit is geen doorsnee managementboek. Dit boek is anders. En anders zijn is een belangrijke voorwaarde als je op zoek bent naar media-aandacht en gratis publiciteit.

Veel boeken over free publicity zijn zo schandalig serieus. Ze gaan over media-strategieën, pers-databanken en het media-landschap. Dat is allemaal heel nuttig, maar eerlijk is eerlijk, het is ook vreselijk saai. En de zoektocht naar gratis publiciteit is juist een uitdagend avontuur.

Daarom heeft dit boek maar één theoretisch hoofdstuk en verder staan er alleen maar praktische tips en leuke anekdotes in. Je kunt er meteen mee aan de slag en je kunt zelfs morgen al op de voorpagina van de krant staan.

E-book voor €9,97 euro direct beschikbaar


Het e-book kun je meteen bestellen en downloaden voor €9,97 euro. Je kunt er dan meteen in beginnen. Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-boek koopt bij Bol.com bijvoorbeeld. Je  kunt het  lezen op e-readers. Als je het wilt lezen op een Ipad, tablet of computer heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Vul hier je emailadres in (je kunt ook je factuurgegevens invullen als je het bonnetje in je boekhouding wilt stoppen):

 







Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-book koopt bij Bol.com. Je  kunt het lezen op alle e-readers. Als je het boek wilt lezen op een Ipad, tablet of computer dan heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Dat lijkt ingewikkeld, maar die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Gedrukt exemplaar verkrijgbaar via Bol.com en Managementboek


Liever een gedrukt exemplaar bestellen?

Dat kan hier voor 20 euro. De levertijd is 1 tot 2 werkdagen.

 

Recencies


Het boek leest echt vlot. Ik had geen enkel moment in het boek waarop ik dacht ‘dit is saai’. De auteur voegt heel vaak leuke verhalen toe (die trouwens echt gebeurd zijn). Nicky laat niet alleen de goede voorbeelden zien maar ook voorbeelden waarbij er iets is fout gelopen. Verhalen van Nicky zelf komen ook in het boek voor. Ik had eigenlijk niet verwacht dat een boek met tips ook gewoon grappig en leuk kan zijn en dat je op sommige momenten zelfs een beetje meeleeft met de auteur alsof je een roman aan het lezen bent.

Uit de review van mijn boek van Jana op haar blog FitSix.

 

Gratis opvallen is opvallend eenvoudig met de praktische adviezen die Nicky Corts je in dit vlot leesbare boek aanreikt. Snel lezen dus en dan direct aan de slag!
Jos Burgers, spreker en bestsellerauteur van marketingboeken

Ik moest hardop lachen, al vanaf de eerste bladzijde. Maar ik voel me ook zo begrepen, want Nicky beschrijft exact wat ik meemaak: van mijn angst om zichtbaar te zijn tot mijn droom om te wereld te bereiken. Ze daagt me uit en al lezende zie ik het mezelf ook doen!
Divera van der Elst, dé coach voor beginnende coaches

Dit boek is exact zoals ik dat van Nicky verwachtte; scherp, met humor en heerlijk praktisch. Ook als je jezelf nog niet kunt visualiseren als mediaster, zullen haar 50 tips jou gegarandeerd helpen om free publicity in te zetten als effectieve marketingtool voor je bedrijf.
Veronique Prins,  businesscoach bij Je zaak voor Elkaar

Dit  is geen gortdroog managementboek of super saaie handleiding.  Je wilt eigenlijk tijdens het lezen al direct aan de slag. De tips zijn duidelijk, direct uitvoerbaar en motiverend. Het voelde alsof Nicky met me in gesprek was. Ik ben helemaal enthousiast geworden. Een uitkomst voor elke ondernemer/ZZP’er.
Hetty Termaat-Steenbergen van Jouw ouders, mijn zorg, begeleiding thuis bij mensen met dementie

In de media komen leek me een onmogelijke taak, want ik had geen idee hoe de mediawereld in elkaar zit. Dit boek geeft je niet alleen de PIN-code voor gratis publiciteit, maar geeft je ook inzicht in hoe de media werken. Wanneer je deze stappen en tips toepast, gaat het gewoon lukken.
Monica ten Hoove, Financieel Huishoudster 

Eigenlijk kende ik als ex-journalist al die tips wel. Nou ja, bijna allemaal. Maar ik dacht dat media-aandacht voor mij als ondernemer niet was weggelegd. Dit boek heeft me de ogen geopend: free publicity is echt voor iedereen. Ook voor mij.
Leonore Noorduyn, schrijfcoach en tekstschrijfster bij De Schrijfster

Ideaal voor beginnende ondernemers om deze skills onder de knie te krijgen. Maar ook een prettige opfrisbeurt voor elke brand & communicatie specialist om er op een originele manier weer even aan herinnerd te worden dat de sleutel tot succes niets te maken heeft met een grote zak geld.
Monique Ruesink, brand & communicatiemanager bij WeeRide Europe B.V. 

Het lekker lezende boek van Nicky Corts geeft praktisch tips en vooral do en don'ts om gratis exposure te krijgen. Het motiveert, inspireert en legt helder uit hoe en ook wanneer je wat moet doen.
Klaziena Waerts, Craving Watchers

 

Direct aan de slag voor €9,97 euro?

 







 

Experttips voor Free Publicity

 
Getagd op:        

2 gedachten over “Wat weet een peuter over gratis publiciteit dat jij ook moet weten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *