moet je betalen voor een televisieprogramma‘Met de redactie van RTL Lifestylemagazine. Na een uitgebreide zoektocht en screening heeft de onderzoeksredactie u geselecteerd voor een uitzending. Hoe zou u het vinden om met ons samen te werken?’

Ik geef het toe: ik trapte erin.

Ik voelde me zelfs gevleid, omdat ze al die moeite hadden gedaan om mij in Google op te sporen.

Tjee wat stom.
Ik ben nota bene verslaggever geweest.
Ik had beter moeten weten.

Toch duurde het bijna tien minuten voordat ik begreep dat het hier om een betaalde opname ging. Van tweeënhalfduizend euro.

Slik.

Voor dat geld mocht ik dan wel het filmpje van de uitzending op mijn website zetten.

Ik kwam weer bij mijn positieven en legde de beller uit dat ik gespecialiseerd ben in free publicity. Betalen voor een tv-opname haalt mijn geloofwaardigheid onderuit. Maar het scheelde niet veel of ze hadden me te pakken.

Stel dat ze jou bellen met zo’n aanbod. Ga je er dan op in?

Ze geven je tijdens het telefoontje het gevoel dat je een unieke kans aangeboden krijgt. Want hun salesteam is fantastisch in het wekken van valse verwachtingen. Ze vertellen pas dat het om een betaalde opname gaat als je er specifiek naar vraagt of als je al ‘ja’ hebt gezegd. Het lijkt alsof ze je free publicity aanbieden.

Gelukkig zegt niet iedereen meteen ja. Een onderneemster vroeg deze week eerst advies op Facebook: ‘Sta ik op het punt een grote fout te maken?’, vroeg ze zich af. Ze reageerde op een oproep om mee te praten over een thema waar ze wel wat van vindt. Ze had een hartstikke leuk gesprek en de redacteur wilde haar wel vijf keer met een stelling in het programma. Dat is vijf keer een minuut televisiezendtijd.

Geweldig.

Maar wat bleek? Ze moest daarvoor 6850 euro betalen. Terwijl ze tijdens het gesprek geen idee had dat het om een betaalde opname ging. ‘Ik denk dus dat ik nee ga zeggen’, schreef ze.

Heel verstandig.

Maar ik ken ook onderneemsters die ‘ja’ hebben gezegd. Ze zijn hun spaargeld kwijt en ze hebben nog steeds geen klanten.

Is zo’n televisie-opname duizenden euro’s waard?

Nee. Het is een waardeloos aanbod.
Ze beloven je honderdduizend kijkers of meer. Dat lijkt misschien veel, maar voor de televisie is dat niks. Dat zijn de daluren.

Vraag je bij zo’n aanbod eens af of je anders ook reclamezendtijd op de tv zou kopen voor je bedrijf. Waarschijnlijk zou je dat niet doen.

Jouw ideale klant kijkt geen televisie. In elk geval niet op dat moment. Ze zit op Facebook, ze leest de krant of ze kijkt een filmpje op Youtube.

Als je duizenden euro’s kunt investeren, bedenk dan waaraan je dat bedrag wilt uitgeven. Voor hetzelfde geld kun je:

  • een prachtige website laten ontwerpen en al je teksten laten optimaliseren voor zoekmachines
  • een tekstschrijver inhuren om tientallen persberichten, blogs en webteksten voor je te schrijven
  • tientallen Facebookcampagnes financieren.

En al die opties leveren je wèl klanten op.

Maar een filmpje van een televisieuitzending op je website is toch wel wat waard?

Sommige websitebezoekers zullen misschien niet beseffen dat het om een gesponsorde opname gaat. Maar als je van plan bent om veel geld uit te geven voor een promotiefilm, maak dan een goede. Eén die helemaal over jou en over je bedrijf gaat. Dan spreek je je ideale klant aan en het is nog een stuk goedkoper ook. Lees hier wat De Videovakvrouw ervan vindt. Zij kent het televisiewereldje van binnenuit, dus haar mening weegt voor mij zwaar.

En nu?

Heb je ‘ja’ gezegd tegen een betaald televisieprogramma?
Cancel het.

Zo’n programma doet niets voor je naamsbekendheid. Het levert ook geen klanten op. De enige die eraan verdient is de productiemaatschappij die het filmpje maakt en uitzendt.

Hebben ze je nog niet gebeld?
Dan ben je vast gewaarschuwd: niet alles is wat het lijkt.

Met voldoende nieuwswaarde en een goede invalshoek hoef je niet voor redactionele media-aandacht te betalen. Nooit.

6 gedachten over “Betalen voor een televisie-optreden? Niet doen!

  • 27 september 2017 om 14:35
    Permalink

    Ik heb het gedeeld en mijn mening daarover geschreven toen ik het naar facebook stuurde. Als je het wil lezen ga dan naar Otie Limonard op facebook.

    Beantwoorden
  • 27 september 2017 om 12:58
    Permalink

    Ik ben zelf al 2 jaar achter elkaar benaderd gedurende de zomer periode. Komkommertijd. Inderdaad alsof ze echt mij wilden, want mijn bedrijf was zo fantastisch dat ze daar tijd aan wilden besteden. Het duurde erg lang voordat ze de prijs vermeldden. Ik was er direct klaar mee. Volkomen onzin om zoveel te betalen voor een landelijk RTL programma, terwijl ik een regionaal bedrijf ben. Navraag bij een collega onderneemster, waarvan ik eens een FB post had gezien, leerde me dat zij het wel had gedaan. “Ja wel een investering natuurlijk, maar het was wel erg leuk om te doen”. Ik had liever een tweedehands autootje ervoor gekocht volgens mij. Denk je er misschien iets beter over na als je het geld niet direct op de plank hebt liggen? Waardeloze acties vind ik dit. Blij dat ik niet voor dit soort bedrijven hoef te werken.

    Beantwoorden
    • 27 september 2017 om 15:15
      Permalink

      Natuurlijk is zo’n opname leuk. Je badkuip volgooien met Magnumchampgne voor een bubbelbad is vast ook leuk, maar het is ook zonde van het geld. Ik kies dan ook liever voor een tweedehands Up met weinig kilometers op de teller.

      Beantwoorden
  • 27 september 2017 om 11:38
    Permalink

    Grappig!
    In mijn tijd als ondernemer in de wellness branche werd ik elke paar maanden door een magazine benaderd. Maar ze kwamen juist ná het hoogseizoen ermee. Eens wilde de producer zelf een zwembad aanleggen, of ik dat gratis kon doen voor de opnames. Uitzending was een paardenprogramma om half acht in de ochtend op zaterdag.

    Ik besef nu pas dat dit waarschijnlijk in alle branches en beroepsgroepen plaatsvindt. Ben er nooit op ingegaan en zal het ook niet doen, maar wederom een mooi inzicht.

    Beantwoorden
    • 27 september 2017 om 12:32
      Permalink

      Proest! Een paardenprogramma om half acht in de ochtend.:-)

      Heel verstandig dat je er niet op bent ingegaan.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *