Weet je hoe vaak jij het afgelopen jaar in de krant had kunnen staan?
Stuur je eigenlijk wel eens een persbericht?

De meeste ondernemers die bij mij komen voor hulp, versturen er hooguit één per jaar. Soms sturen ze zelfs nooit iets naar de media, voordat ze bij mij komen. Zelfs de meest voor de hand liggende onderwerpen gebruiken ze niet om een gratis vermelding in de media te krijgen.

En dat vind ik zonde.

Vaak doe je dat uit bescheidenheid en dat vind ik een heel mooie eigenschap. Maar als ondernemer helpt je dat niet. Zelfs de meest bescheiden ondernemer moet zichzelf af en toe eens zichtbaar maken. Als je je verstopt, krijg je nou eenmaal geen klanten.

De media zijn juist erg geschikt voor een bescheiden ondernemer

Over jezelf praten en laten weten dat je ergens heel goed in bent, dat doe je liever niet. Maar als een journalist interesse voor je heeft, dan doet hij dat voor je.

Maar verslaggevers kunnen je helaas niet vinden als je je verstopt in je kantoor of in je praktijkruimte. Een journalist ondekt je alleen als je hem laat weten dat je bestaat.

Schrijf in elk geval een persbericht over de volgende onderwerpen:

De start van je bedrijf
Dat is het meest voor de hand liggende onderwerp dat veel ondernemers niet gebruiken voor media-aandacht. Om de krant te halen, hoef je geen groot openingsfeest of een open dag te verzorgen. Je kunt een persbericht sturen waarin je aankondigt dat je bent begonnen. Dat is alles. Voor lokale media is dat voldoende voor een berichtje in de krant.

Je buren, je vrienden en je familie vinden het ook leuk om jou in de krant te zien. En vaak krijg je zo je eerste klanten binnen. En zonder klanten kun je wel zeggen dat je een bedrijf bent gestart, maar eigenlijk heb je dan alleen nog maar een project dat een hoop geld kost.

Elke grote verandering in je bedrijf
Ga je verhuizen naar een ander pand?
Ga je verbouwen of uitbreiden?
Stopt de directeur ermee na twintig jaar trouwe dienst?
Stuur dan ook eens een persbericht.

Een evenement dat je organiseert
Elk evenement is de moeite waard om een persbericht over te schrijven. Of je er de media mee haalt? Soms niet. Als het een commerciële activiteit is, lukt het niet altijd. Maar als je vaker een persbericht schrijft, kun je een vorig persbericht hier en daar een beetje aanpassen, zodat het bij je nieuwe activiteit past. Als je dan een goede perslijst hebt, hoeft het versturen van persberichten niet zoveel tijd te kosten. En als je het niet probeert, weet je zeker dat het niet lukt.

Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden om de media te halen

Denk bijvoorbeeld aan:

  • nieuwsitems waarbij je kunt aanhaken
  • interessante human interest verhalen die je tijdens je werk ziet, hoort of meemaakt
  • de seizoenen of feestdagen
  • Werelddierendag, Dag van de Arbeid en andere dagen waarbij je kunt aanhaken (kijk daarvoor ook eens op www.issuedagenkalender.nl)
  • jubilea van nieuwsfeiten; een maand, een jaar na of tien jaar na een heftige gebeurtenis kijken de media daar altijd op terug

En verder zijn journalisten altijd  geïnteresseerd in alle verhalen die voldoen aan het 4A-model:

  1. Aantallen
    De 100ste openhartoperatie trekt de aandacht, hoewel de 100ste natuurlijk niet anders is dan de 99ste operatie. Mensen, en journalisten dus ook, zijn gek op getallen
  2. Afwijkingen
    Alles wat anders is dan anders, is voor verslaggevers de moeite waard: een lammetje met vijf poten of een burgemeester die een dagje met de gemeentereinigingsdienst mee- gaat op de vrachtauto. Ga voor een goed onderwerp op zoek naar alles wat afwijkt van normaal.
  3. Actualiteit
    Journalisten zoeken actuele onderwerpen. Koppel als kleine ondernemer jouw bedrijf aan de gevolgen van de Brexit. Leg uit wat dat voor jouw bedrijf betekent. Geef redacties een andere invalshoek op het nieuws.
  4. Amusement
    Niet alles in de media is kommer en kwel. Redacties zijn ook op zoek naar berichten met amusementswaarde. Als het tropisch warm wordt, dan trek je als dierentuin de aandacht met een foto van ijstaart etende apen. Dat die ijstaart weinig meer is dan een paar ingevroren bananen maakt niet uit. Het is een mooi verhaal en je kunt er een schattige foto bij maken.
  5. Afstand
    Deze A werkt iets anders dan de vorige A’s. Hoe minder afstand er is tussen jou en de lezers of kijkers, hoe groter de kans op plaatsen. Dus woon je in dezelfde plaats of dezelfde regio als de lezers van een krant, dan ben je al snel interessant. Een ondernemer uit Meppel kan de start van zijn bedrijf wel aankondigen in de Meppeler Courant, maar de Gooi- en Eemlander heeft geen interesse. De kans op plaatsing in een vakblad is daarom ook altijd groot. Je hebt immers hetzelfde vak en dezelfde doelgroep.

En, heb jij media-kansen laten liggen in het afgelopen jaar?

Geeft niks. Dan gebruik je bovenstaande mogelijkheden gewoon in het komend jaar. Want er gebeurt altijd wel iets in je bedrijf dat interessant is voor een journalist.

 

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *