Weet je hoe vaak jij het afgelopen jaar in de krant had kunnen staan?
Stuur je eigenlijk wel eens een persbericht?

De meeste ondernemers die bij mij komen voor hulp, versturen er hooguit één per jaar. Soms sturen ze zelfs nooit iets naar de media, voordat ze bij mij komen. Zelfs de meest voor de hand liggende onderwerpen gebruiken ze niet om een gratis vermelding in de media te krijgen.

En dat vind ik zonde.

Vaak doe je dat uit bescheidenheid en dat vind ik een heel mooie eigenschap. Maar als ondernemer helpt je dat niet. Zelfs de meest bescheiden ondernemer moet zichzelf af en toe eens zichtbaar maken. Als je je verstopt, krijg je nou eenmaal geen klanten.

De media zijn juist erg geschikt voor een bescheiden ondernemer

Over jezelf praten en laten weten dat je ergens heel goed in bent, dat doe je liever niet. Maar als een journalist interesse voor je heeft, dan doet hij dat voor je.

Maar verslaggevers kunnen je helaas niet vinden als je je verstopt in je kantoor of in je praktijkruimte. Een journalist ondekt je alleen als je hem laat weten dat je bestaat.

Schrijf in elk geval een persbericht over de volgende onderwerpen:

De start van je bedrijf
Dat is het meest voor de hand liggende onderwerp dat veel ondernemers niet gebruiken voor media-aandacht. Om de krant te halen, hoef je geen groot openingsfeest of een open dag te verzorgen. Je kunt een persbericht sturen waarin je aankondigt dat je bent begonnen. Dat is alles. Voor lokale media is dat voldoende voor een berichtje in de krant.

Je buren, je vrienden en je familie vinden het ook leuk om jou in de krant te zien. En vaak krijg je zo je eerste klanten binnen. En zonder klanten kun je wel zeggen dat je een bedrijf bent gestart, maar eigenlijk heb je dan alleen nog maar een project dat een hoop geld kost.

Elke grote verandering in je bedrijf
Ga je verhuizen naar een ander pand?
Ga je verbouwen of uitbreiden?
Stopt de directeur ermee na twintig jaar trouwe dienst?
Stuur dan ook eens een persbericht.

Een evenement dat je organiseert
Elk evenement is de moeite waard om een persbericht over te schrijven. Of je er de media mee haalt? Soms niet. Als het een commerciële activiteit is, lukt het niet altijd. Maar als je vaker een persbericht schrijft, kun je een vorig persbericht hier en daar een beetje aanpassen, zodat het bij je nieuwe activiteit past. Als je dan een goede perslijst hebt, hoeft het versturen van persberichten niet zoveel tijd te kosten. En als je het niet probeert, weet je zeker dat het niet lukt.

Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden om de media te halen

Denk bijvoorbeeld aan:

  • nieuwsitems waarbij je kunt aanhaken
  • interessante human interest verhalen die je tijdens je werk ziet, hoort of meemaakt
  • de seizoenen of feestdagen
  • Werelddierendag, Dag van de Arbeid en andere dagen waarbij je kunt aanhaken (kijk daarvoor ook eens op www.issuedagenkalender.nl)
  • jubilea van nieuwsfeiten; een maand, een jaar na of tien jaar na een heftige gebeurtenis kijken de media daar altijd op terug

En verder zijn journalisten altijd  geïnteresseerd in alle verhalen die voldoen aan het 4A-model:

  1. Aantallen
    De 100ste openhartoperatie trekt de aandacht, hoewel de 100ste natuurlijk niet anders is dan de 99ste operatie. Mensen, en journalisten dus ook, zijn gek op getallen
  2. Afwijking
    Alles wat anders is dan anders, is voor verslaggevers de moeite waard: een lammetje met vijf poten of een burgemeester die een dagje met de gemeentereinigingsdienst mee- gaat op de vrachtauto. Ga voor een goed onderwerp op zoek naar alles wat afwijkt van normaal.
  3. Actualiteit
    Journalisten zoeken actuele onderwerpen. Koppel als kleine ondernemer jouw bedrijf aan de gevolgen van de Brexit. Leg uit wat dat voor jouw bedrijf betekent. Geef redacties een andere invalshoek op het nieuws.
  4. Amusement
    Niet alles in de media is kommer en kwel. Redacties zijn ook op zoek naar berichten met amusementswaarde. Als het tropisch warm wordt, dan trek je als dierentuin de aandacht met een foto van ijstaart etende apen. Dat die ijstaart weinig meer is dan een paar ingevroren bananen maakt niet uit. Het is een mooi verhaal en je kunt er een schattige foto bij maken.
  5. Afstand
    Deze A werkt iets anders dan de vorige A’s. Hoe minder afstand er is tussen jou en de lezers of kijkers, hoe groter de kans op plaatsen. Dus woon je in dezelfde plaats of dezelfde regio als de lezers van een krant, dan ben je al snel interessant. Een ondernemer uit Meppel kan de start van zijn bedrijf wel aankondigen in de Meppeler Courant, maar de Gooi- en Eemlander heeft geen interesse. De kans op plaatsing in een vakblad is daarom ook altijd groot. Je hebt immers hetzelfde vak en dezelfde doelgroep.

En, heb jij media-kansen laten liggen in het afgelopen jaar?

Geeft niks. Dan gebruik je bovenstaande mogelijkheden gewoon in het komend jaar. Want er gebeurt altijd wel iets in je bedrijf dat interessant is voor een journalist.

Bovenstaand artikel is 1 van de 50 tips uit mijn boek Experttips voor Free Publicity. Wil je ook de andere tips lezen? Schaf dan hieronder mijn boek aan.

Wil je graag gratis je bedrijf promoten via de media en ook nog een beetje snel?
Zou je het liefst morgen al in de krant staan?
Dan is dit boek iets voor jou.

Experttips voor Free PublicityDit is geen doorsnee managementboek. Dit boek is anders. En anders zijn is een belangrijke voorwaarde als je op zoek bent naar media-aandacht en gratis publiciteit.

Veel boeken over free publicity zijn zo schandalig serieus. Ze gaan over media-strategieën, pers-databanken en het media-landschap. Dat is allemaal heel nuttig, maar eerlijk is eerlijk, het is ook vreselijk saai. En de zoektocht naar gratis publiciteit is juist een uitdagend avontuur.

Daarom heeft dit boek maar één theoretisch hoofdstuk en verder staan er alleen maar praktische tips en leuke anekdotes in. Je kunt er meteen mee aan de slag en je kunt zelfs morgen al op de voorpagina van de krant staan.

E-book voor €9,97 euro direct beschikbaar


Het e-book kun je meteen bestellen en downloaden voor €9,97 euro. Je kunt er dan meteen in beginnen. Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-boek koopt bij Bol.com bijvoorbeeld. Je  kunt het  lezen op e-readers. Als je het wilt lezen op een Ipad, tablet of computer heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Vul hier je emailadres in (je kunt ook je factuurgegevens invullen als je het bonnetje in je boekhouding wilt stoppen):







Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-book koopt bij Bol.com. Je  kunt het lezen op alle e-readers. Als je het boek wilt lezen op een Ipad, tablet of computer dan heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Dat lijkt ingewikkeld, maar die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Recencies


Het boek leest echt vlot. Ik had geen enkel moment in het boek waarop ik dacht ‘dit is saai’. De auteur voegt heel vaak leuke verhalen toe (die trouwens echt gebeurd zijn). Nicky laat niet alleen de goede voorbeelden zien maar ook voorbeelden waarbij er iets is fout gelopen. Verhalen van Nicky zelf komen ook in het boek voor. Ik had eigenlijk niet verwacht dat een boek met tips ook gewoon grappig en leuk kan zijn en dat je op sommige momenten zelfs een beetje meeleeft met de auteur alsof je een roman aan het lezen bent.

Uit de review van mijn boek van Jana op haar blog FitSix.

Gratis opvallen is opvallend eenvoudig met de praktische adviezen die Nicky Corts je in dit vlot leesbare boek aanreikt. Snel lezen dus en dan direct aan de slag!
Jos Burgers, spreker en bestsellerauteur van marketingboeken

Ik moest hardop lachen, al vanaf de eerste bladzijde. Maar ik voel me ook zo begrepen, want Nicky beschrijft exact wat ik meemaak: van mijn angst om zichtbaar te zijn tot mijn droom om te wereld te bereiken. Ze daagt me uit en al lezende zie ik het mezelf ook doen!
Divera van der Elst, dé coach voor beginnende coaches

Dit boek is exact zoals ik dat van Nicky verwachtte; scherp, met humor en heerlijk praktisch. Ook als je jezelf nog niet kunt visualiseren als mediaster, zullen haar 50 tips jou gegarandeerd helpen om free publicity in te zetten als effectieve marketingtool voor je bedrijf.
Veronique Prins,  businesscoach bij Je zaak voor Elkaar

Dit  is geen gortdroog managementboek of super saaie handleiding.  Je wilt eigenlijk tijdens het lezen al direct aan de slag. De tips zijn duidelijk, direct uitvoerbaar en motiverend. Het voelde alsof Nicky met me in gesprek was. Ik ben helemaal enthousiast geworden. Een uitkomst voor elke ondernemer/ZZP’er.
Hetty Termaat-Steenbergen van Jouw ouders, mijn zorg, begeleiding thuis bij mensen met dementie

In de media komen leek me een onmogelijke taak, want ik had geen idee hoe de mediawereld in elkaar zit. Dit boek geeft je niet alleen de PIN-code voor gratis publiciteit, maar geeft je ook inzicht in hoe de media werken. Wanneer je deze stappen en tips toepast, gaat het gewoon lukken.
Monica ten Hoove, Financieel Huishoudster 

Eigenlijk kende ik als ex-journalist al die tips wel. Nou ja, bijna allemaal. Maar ik dacht dat media-aandacht voor mij als ondernemer niet was weggelegd. Dit boek heeft me de ogen geopend: free publicity is echt voor iedereen. Ook voor mij.
Leonore Noorduyn, schrijfcoach en tekstschrijfster bij De Schrijfster

Ideaal voor beginnende ondernemers om deze skills onder de knie te krijgen. Maar ook een prettige opfrisbeurt voor elke brand & communicatie specialist om er op een originele manier weer even aan herinnerd te worden dat de sleutel tot succes niets te maken heeft met een grote zak geld.
Monique Ruesink, brand & communicatiemanager bij WeeRide Europe B.V. 

Het lekker lezende boek van Nicky Corts geeft praktisch tips en vooral do en don'ts om gratis exposure te krijgen. Het motiveert, inspireert en legt helder uit hoe en ook wanneer je wat moet doen.
Klaziena Waerts, Craving Watchers

Direct aan de slag voor €9,97 euro?







Experttips voor Free Publicity

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.